skogsvitter skrev 2012-06-02 14:56:15 följande:
Det beror ju visserligen på vad det är för smör, men vad jag läst innehåller riktigt smör ca 0,5 g laktos vilket är näst intill obefintligt. Ska man dessutom smälta det för att ha i bakning så har man ju helt garanterat fått bort minsta lilla spår av laktos. Dock skrev jag kanske lite dumt för jag syftade på både smör och margarin i alla de former som finns, inte bara just äkta smör. Det finns flertalet olika matfettsblandningar som är laktosfria, men som inte marknadsförs som "laktosfria" utan finns i de vanliga hyllorna för normalt pris istället för den skyhöga kostnad som gäller för produkter på hyllan för särskilt laktosfritt. Milda culinesse använde vi ofta förut tex och den är helt laktosfri. Vanliga milda innehåller 0,3 g laktos som även där försvinner när man smälter margarinet. Så man ser ju att det inte rör sig om några mängder utan detta kan alla människor klara, i synnerhet så här små barn eftersom de är skapta för att fortfarande klara bröstmjölk i den här åldern, som i sig innehåller mycket stora mängder laktos.
Inte försvinner väl laktos vid upphettning? Det trodde jag bara var en myt.
Ah, du menade margarin också. Då är jag med.