• CaCC

Laktosfri tårta

Hjälp mig med laktosfria fyllningar till tårta och även dekorationer. Vår äldsta dotter fyller 3 år på måndag och vi testar laktosfritt på henne nu och jag trodde det gick att beställa laktosfritt på bageri för enkelhets skull. Men se det gick inte. De byter bara ut grädden men det är fortfarande mjölk i bottnarna. Hur är det med de färdiga bottnarna t ex ICA? Det är ju skummjölkspulver i dem och då är det väl laktos också?

• Svar på tråden Laktosfri tårta
  • CaCC

Har hittat recept på botten som inte innehåller mjölk. Men det är förslag på fyllningar som är mest intressant.

• CaCC

Nej maräng vill jag inte ha den här gången. Men tack ändå.

• CaCC
    Liten elak och intelligent skrev 2012-06-01 23:09:34 följande:
    Det är ju inte svårt att gör egna men varför misstänker man laktosintolerans hos ett så litet barn?  www.lakartidningen.se/engine.php...

Hon har varit väldigt dålig i magen en längre tid och har även långdragen hosta och utslag så vi har kört mjölkfritt i några veckor och hon blev bättre i magen så nu testar vi laktosfritt för att se vilket hon reagerar på.
  • CaCC

Men jag undrar en sak, det är ju skummjölkspulver i väldigt mycket, är det inte laktos i det?

• CaCC
    Cornette skrev 2012-06-01 23:59:31 följande:
    Jo skummjölk innehåller laktos. Men det finns ju massor av laktosfria produkter! De flesta affärer har ju en egen avdelning för det. Vad är problemet?

Men allt finns ju inte som laktosfritt. Och jag ställer frågor för att jag undrar, om det stör dig så låt bli att svara istället för att bli otrevlig!
  • CaCC

Jag vet att det finns laktosfritt i mejerihyllan. Men det jag vill ha laktosfritt är t ex marsankräm som jag fattat som innehåller skummjölkspulver som i sin tur innehåller laktos om än i små mängder. Tårtbotten har jag hittat bra recept på. - Vi vill göra helt laktosfritt eftersom hon är under "utredning" för vad hon reagerar på. Och gällande färdiga tårtbottnar så har jag använt mig av dem hur många gånger som helst och jag tycker de är jättegoda. Det är inte mycket man kan äta om man ska undvika alla tillsatser och E-nummer.

Svar på tråden Laktosfri tårta