Anonym (besviken) skrev 2012-06-02 20:41:14 följande:
Först och främst känner jag mig ledsen för att han inte har berättat för mig (oavsett hans anledning). Som jag redan skrev vill jag inte att min sambo och blivande man har barn ihop med andra ungefär samtidigt som vi kommer att få egna barn. Visst ska man hjälpa andra men det finns gränser. Skulle du låta din man göra något som går emot dina egna intressen för att hjälpa folk som han inte känner?
Jag säger igen att jag förstår att det är han som bestämmer och jag tänker inte "förbjuda" något för någon eller försöka få min vilja genom. Men tycker fortfarande att jag har rätt att veta. Sen, om det är viktigare för honom att hjälpa andra än att hans sambo mår bra, så är det ju ingen ide att vara ihop med honom.
Jag skulle inte bli förvånad om han gör det p g a pengarna. Han sa nämligen när vi pratade om det att det är ett sätt att känna lite pengar. Då reagerade jag inte på det eftersom jag trodde att han skojade men nu när jag tänkar efter kan detta vara en möjlig anledning.
Jag förstår att du känner dig sviken, men det är trots allt hans val och det bästa du kan göra att stötta honom, även om du inte gillar det. Annars kan du se det som ett tecken på att det är fel man för dig. Du tycker det är viktigt att man pratar igenom saker tillsammans men han anser att det är hans beslut och hans liv. Det är inte säkert att det blir några barn av hans sperma och om det blir det så är det inte hans barn. Han är inte pappa åt några andra barn än era.
Jag skulle ärligt talat låta (låter) min sambo bestämma över sig själv så länge det inte drabbar mig eller våra barn. Om han skulle föreslå att donera sperma skulle jag inte gilla det, men jag skulle bli glad att han gör det som gör honom lycklig och att han har ett så gott hjärta att han vill hjälpa andra. Jag skulle stötta honom och hålla mina egna känslor utanför.
Det är klart att du har rätt att veta, men han kanske inte har hunnit berättat för dig eller så vill han inte berätta för att han inte vill göra dig ledsen. Han kanske förutsatte att du inte skulle få veta och därmed inte bli ledsen alls.
Man tjänar knappt något att donera. Jag tycker att din sambo har gjort fel, men du kan inte göra något :-/