• Anonym (besviken)

spermadonator bakom min rygg

Jag fick reda på att min sambo ska vara spermadonator. Han har inte berättat något för mig och jag känner mig så sviken. Vad ska jag göra, ska jag berätta för honom att jag vet? Han vet att det inte är okej för mig och han gör det iaf. 

• Svar på tråden spermadonator bakom min rygg
  • Plutteli

Ehm, det är hans sperma han gör väll vad han vill med den?
    Du har gjort klart att du inte gillar det men det är fortfarande hans beslut. Du kan tala om att du vet men jag ser inte vad det ändrar egentligen förutom att det kan vara skönare för dig att slippa hålla på.

• Anonym

Varför är det inte ok? Har du gett honom några konkreta anledningar till att du inte tycker det är okej? Det är väl jättebra om han kan hjälpa andra som inte kan få barn.

• Anonym (besviken)
    Plutteli skrev 2012-06-02 19:18:37 följande:
    Ehm, det är hans sperma han gör väll vad han vill med den?
    Du har gjort klart att du inte gillar det men det är fortfarande hans beslut. Du kan tala om att du vet men jag ser inte vad det ändrar egentligen förutom att det kan vara skönare för dig att slippa hålla på.
    Jag hade lite för bråttom när jag skrev. Alltså vi hade pratat om det för att tag sedan, helt allmänt, att det finns kvinnor som blir gravida på det sättet. Då sa jag att jag inte vill att han skulle bli spermadonator. Alltså helt allmänt, det handlade aldrig om honom eller att han skulle vilja bli det. Han har aldrig pratat om det därför blev jag så förvånad och ledsen när jag såg det. 
    Visst kan han göra vad han vill med sin sperma. Frågan var-ska jag berätta att jag vet? Har jag rätt att bli ledsen och besviken på honom?

Hur hade ni reagerat om era pojkvänner/män skulle bli spermadonator bakom er rygg?

Ni, som är män, vad är det som skulle få er att bli spermadonator, även om er flickvän/sambo har något emot det?       
  • Anonym (besviken)
    Anonym skrev 2012-06-02 19:19:57 följande:
    Varför är det inte ok? Har du gett honom några konkreta anledningar till att du inte tycker det är okej? Det är väl jättebra om han kan hjälpa andra som inte kan få barn.
    Vi har aldrig pratat om honom, han har aldrig sagt att han är intresserad av att bli spermadonator.
  • Anonym (besviken)
    MickeN1973 skrev 2012-06-02 19:31:00 följande:
    Är det privata donationer

Eller är det via en spermabank?  

Via en spermabank om jag förstått rätt.
  • Anonym
    Anonym (besviken) skrev 2012-06-02 19:36:38 följande:
    Via en spermabank om jag förstått rätt.
    en klinik alltså, några regelrätta spermabanker finns inte i Sverige utan spermadontation sker via ivf-kliniker

Dessutom så står det så här på vårdguiden

Donatorn

För att kunna donera spermier måste donatorn vara en frisk man 20-45 år. Det är en fördel om han lever i en parrelation och redan har fått de barn han önskar. Det är också viktigt att han diskuterar igenom detta med sin partner så att båda är överens.

Donatorn får bara donera så att maximalt sex barn blir till.

Detta kommer att tas upp om din sambo kontaktar en klinik för donation, han får heller inga pengar för det, det går inte till som i filmerna att man kan tjäna pengar på att donera, man får ersättning för eventuell missad arbetstid nätt och jämt.
    Han kommer att testat och dessutom så är det så att när ev avkommor fyllt 18 har de rätt att få veta vem som är donator så det ska han nog ha i huvudet..
  • Anonym
    Anonym (besviken) skrev 2012-06-02 19:25:35 följande:
    Jag hade lite för bråttom när jag skrev. Alltså vi hade pratat om det för att tag sedan, helt allmänt, att det finns kvinnor som blir gravida på det sättet. Då sa jag att jag inte vill att han skulle bli spermadonator. Alltså helt allmänt, det handlade aldrig om honom eller att han skulle vilja bli det. Han har aldrig pratat om det därför blev jag så förvånad och ledsen när jag såg det. 
    Visst kan han göra vad han vill med sin sperma. Frågan var-ska jag berätta att jag vet? Har jag rätt att bli ledsen och besviken på honom?

Hur hade ni reagerat om era pojkvänner/män skulle bli spermadonator bakom er rygg?

Ni, som är män, vad är det som skulle få er att bli spermadonator, även om er flickvän/sambo har något emot det?       
    Jag skulle faktiskt tycka att det var skumt. Är själv ofrivilligt barnlös och inser att i min sits ska man vara tacksam att folk vill donera, ändå funderar jag på vad det är för karlar som känner att de behöver sprida sina gener på det sättet... Särskilt när det inte är ett beslut man tagit gemensamt med sin partner. Om det blev aktuellt för oss med donation, vilket jag helst inte vill, så kommer jag ha stora problem med att tänka positivt på donatorn och inte att han är en man med storhetsvansinne...
  • Anonym (besviken)
    Anonym skrev 2012-06-02 19:43:55 följande:
    en klinik alltså, några regelrätta spermabanker finns inte i Sverige utan spermadontation sker via ivf-kliniker

Dessutom så står det så här på vårdguiden

Donatorn

För att kunna donera spermier måste donatorn vara en frisk man 20-45 år. Det är en fördel om han lever i en parrelation och redan har fått de barn han önskar. Det är också viktigt att han diskuterar igenom detta med sin partner så att båda är överens.

Donatorn får bara donera så att maximalt sex barn blir till.

Detta kommer att tas upp om din sambo kontaktar en klinik för donation, han får heller inga pengar för det, det går inte till som i filmerna att man kan tjäna pengar på att donera, man får ersättning för eventuell missad arbetstid nätt och jämt.
    Han kommer att testat och dessutom så är det så att när ev avkommor fyllt 18 har de rätt att få veta vem som är donator så det ska han nog ha i huvudet..
    Ja, det stod i brevet med information som han hade fått.

Jag såg också att han hade fyllt i några papper och bla skrivit om mig och att vi planerar att skaffa egna barn inom ett år. Dock vet jag inte om han kommer att ljuga för dem att jag vet om det.

Svar på tråden spermadonator bakom min rygg