Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

spermadonator bakom min rygg

alttså, visst att det är hans spermier och så, men det låter väldigt väldigt underligt att han gör något sånt när ni själva inte har några barn och när du inte vill det.

Att han går bakom ryggen på dig, oavsett om det gäller spermiedonation eller något annat som faktiskt spelar in och förändrar livet, för rent hypotetiskt kan det ju ringa på dörren om 19-20 år och där stå nån som är din sambos barn......

Tycker att det låter som att ni behöver diskutera var era gränser går, för det är inte okej- oavsett om det är hans spermier eller ej liksom.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (besviken) skrev 2012-06-02 19:54:33 följande:
    Vill bara lägga till att jag läste det här om att barnen kommer ev.att kontakta honom efter att de fyllt 18 år. Jag tänkte att det skulle kännas väldigt obehagligt för mig, vi planerar att ha egna barn snart så de kommer att vara ungefär i samma ålder. Jag vet att allt är bara hypotetiskt men skulle det inte kännas konstigt att berätta en dag för barnen att de har halvsyskon i sin ålder som de aldrig träffat. Samt förklara att deras pappa blivit spermadonator utan att berätta för deras mamma. Är jag en hemsk människa som tänker på det sättet?
    Tycker inte alls du är hemsk, för det är precis sådanna saker som man måste ha i åtanke. Betänk också att det kan vara så att ni inte får några gemensamma barn alls... men han kan då ha upp till 6 st avkomlingar - som visserligen rent hypotetiskt men ändå kan dyka upp och säga hej liksom.

Några halvsyskon är det ju inte i juridisk synpunkt för han blir aldrig pappa till dem i lagens mening, han är "bara" donator och ursprungsfader men han har inga skyldigheter gentemot barnen och de har inga rättigheter mer än att få veta vem han är, men det är ganska ofta som man säger nej till donatorer som inte själva har barn och ofta när man lever i relation blir båda parter kallade till informationsmötet.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (besviken) skrev 2012-06-02 20:41:14 följande:
    Först och främst känner jag mig ledsen för att han inte har berättat för mig (oavsett hans anledning). Som jag redan skrev vill jag inte att min sambo och blivande man har barn ihop med andra ungefär samtidigt som vi kommer att få egna barn. Visst ska man hjälpa andra men det finns gränser. Skulle du låta din man göra något som går emot dina egna intressen för att hjälpa folk som han inte känner?

Jag säger igen att jag förstår att det är han som bestämmer och jag tänker inte "förbjuda" något för någon eller försöka få min vilja genom. Men tycker fortfarande att jag har rätt att veta. Sen, om det är viktigare för honom att hjälpa andra än att hans sambo mår bra, så är det ju ingen ide att vara ihop med honom. 

Jag skulle inte bli förvånad om han gör det p g a pengarna. Han sa nämligen när vi pratade om det att det är ett sätt att känna lite pengar. Då reagerade jag inte på det eftersom jag trodde att han skojade men nu när jag tänkar efter kan detta vara en möjlig anledning.       
    man tjänar inte pengar på spermadonation i Sverige, man får någon hundring eller två i reseersättning till och från sjukhuset.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (besviken) skrev 2012-06-02 20:55:49 följande:
    Om jag kommer ihåg rätt stod det att det är 400 per gång och att de tar 10 prov eller vad det nu heter, så ca. 4000 kommer han att få. 

Jag mår illa av tanken att han kanske gör det p g a pengarna. Gråter 
    fast han får inte betalt för provtagningarna... utan för donationerna. Lustigt att de ger betalt nu, för 10 år sen när jag var inne i ivf-svängen så fick de bara reseersättning och det debatterades att man skulle få en symbolisk summa... nu tycker jag iofs att 400 kr /gång är småpotatis och 4000 spänn (om han nu får för alla gånger han lämnar vilket jag betvilvar eftersom provtagningarna inte räknas som donation) är ju något man jobbar in på ett extra övertidspass eller två...dessutom så får han ju inte alla pengar i en hög och donationerna sprids ut över en period.

Jag förstår att du mår illa jag tycker att han behandlar dig illa. JA hans spermier, men ni lever i en relation och detta påverkar relationen- jag tycker som du att det påverkar betydligt mer än blodlämning men även en sån sak skulle jag förutsätta att min man berättade för mig..
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (besviken) skrev 2012-06-02 21:05:47 följande:
    Det stämmer, han får inte betalt för provtagningarna utan först om/när han blir godkänd. Då kommer han lämna in sperma 10 ggr. (vet inte hur jag ska säga det på ett annat sätt...).

de tar inte emot så många gånger så vitt jag vet.... samma donator får inte användas till för många par samtidigt, sen får det inte bli fler än 6 st ivf barn från samma donator och därför måste man avvakta så att ingen blir gravid emellan -finns ganska strikta regler om det från socialstyrelsen, han får läman MAX 10 gånger så han kan tjäna MAX 4000 kronor, sammantaget- skulle tro att det blir utslaget på 1,5 år eller något sånt om inte längre tid.

I vilket fall så förstår jag överhuvudtaget inte dem som menar att du ska stötta honom, det handlar inte om donationen i sig utan att han gör något som faktiskt är påverkande på era framtida liv utan att rådfråga dig, utan att ta med din åsikt och för några ynka hundringar.

Har han överhuvudtaget tänkt på att avkommorna har rätt att veta hans namn om 18 år???

Näää det är dags för ett allvarligt samtal för er två...jag skulle inte klara av att leva med ett sånt svek, för för MIG är det ett svek eftersom jag ställts utanför ett så pass stort beslut.

Det må vara hans spermier, men de kan resultera i något som förändrar livet för många.

Dessutom innan ni själva skaffat barn.....
Svar på tråden spermadonator bakom min rygg