• Plutteli

spermadonator bakom min rygg

Ehm, det är hans sperma han gör väll vad han vill med den?
    Du har gjort klart att du inte gillar det men det är fortfarande hans beslut. Du kan tala om att du vet men jag ser inte vad det ändrar egentligen förutom att det kan vara skönare för dig att slippa hålla på.

• Plutteli
    Anonym (besviken) skrev 2012-06-02 19:25:35 följande:
    Jag hade lite för bråttom när jag skrev. Alltså vi hade pratat om det för att tag sedan, helt allmänt, att det finns kvinnor som blir gravida på det sättet. Då sa jag att jag inte vill att han skulle bli spermadonator. Alltså helt allmänt, det handlade aldrig om honom eller att han skulle vilja bli det. Han har aldrig pratat om det därför blev jag så förvånad och ledsen när jag såg det. 
    Visst kan han göra vad han vill med sin sperma. Frågan var-ska jag berätta att jag vet? Har jag rätt att bli ledsen och besviken på honom?

Hur hade ni reagerat om era pojkvänner/män skulle bli spermadonator bakom er rygg?

Ni, som är män, vad är det som skulle få er att bli spermadonator, även om er flickvän/sambo har något emot det?       
    Berätta: Gör det som känns lättast för dig, är det jobbigt att bära på prata om att du vet.
    Besviken: Absolut, aldrig kul när ens partner går bakom ens rygg.
    Ledsen: Tja, du har ju alltid rätt till dina egna känslor men jag ser helt ärligt inte vad det är du ska vara ledsen över. Att du inte får bestämma över din mans kroppsvätskor? Om du skulle få en överproduktion av bröstmjölk som ammande mamma har han rätt att säga nej till att du donerar bröstmjölk då och bli besviken om du gör det ändå?

Om min man skulle donera sperma bakom min rygg skulle jag bli besviken för att han inte bara var ärlig med mig, däremot skulle jag inte ha någon invändning mot att han donerat sperma.
  • Plutteli
    LillaVanilla skrev 2012-06-03 10:53:51 följande:
    Hur blir det om era och donatorbarnen hamnar i samma skola, träffas ute, blir kära i varandra. De kanske inte ens vet att de är släkt. Jag är helt för donation, men inte i samma ålder som egna barn. Antingen långt före eller långt efter. Bästa donatorerna är de som inte vill ha barn alls!
    Prata med din sambo. Och jag förstår att du läste brevet när du såg att han gömde det. Hade min man gjort samma sak hade jag tittat. Tänk om han bar allvarligt sjuk och ville bespara mig sanningen?!?!? Nu har vi inga hemligheter och kan läsa varandras brev osv. Inte för att vi gör det så ofta, men jag skulle aldrig känna att min man la sig i om han tittade. Vi delar allt. Lycka till!
    Nu kan jag inte säga hundra men jag är rätt säker på att de brukar ordna så att den donerade sperman inte går till en familj som bor allt för nära just för att undvika sådant. Dock är det inga stora risker i att halvsyskon blir tillsammans även om det nog inte känns superkul för dem om de får veta det ;)

I övrigt brukar de som aldrig vill ha barn själva vara väldigt lågprioriterade som donatorer, ur ren donationssynpunkt är det faktiskt bättre med de som har/vill ha barn själv hur märkligt det än kan låta.
Svar på tråden spermadonator bakom min rygg