Inlägg från: Anonym (Donator) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Donator)

spermadonator bakom min rygg

Nej jag tycker inte det är okej att göra det "i smyg". Jag tycker absolut du ska prata med honom, MEN jag tycker du borde försöka göra det med ett öppet sinne. Fundera över varför du inte vill att han gör det, men också över vilka svar du kan tänkas. Min man är donator, och det var något vi pratade igenom tillsammans. Min initiala känsla när han tog upp det första gången var NEJ, men sen när vi precis fått vårt första egna barn så ändrades det. Jag ser det nu som att han gett en fantastisk gåva och hoppas själv kunna donera ägg.

• Anonym (Donator)

Min man fick 300 kr/gång, totalt 3300 kr. Den första gången tas ett prov som testfryses (bara ca. hälften av alla som anmäler sig som donatorer har sperma som klarar det) och sen göra tio donationer à 300-400 kr. Dessa kommer sen kunna generna i max 6 st barn i max tre olika familjer. Donationerna utfördes över tre månaders tid.

Om han gör det för pengarna så är han en idiot, det är en struntsumma.

• Anonym (Donator)
    Anonym (don) skrev 2012-06-03 21:44:19 följande:
    Det kan dessutom bli fler än sex barn. Om en familj önskar syskon, så vill de oftast att  samma donator används igen för att få liknande utseende. Dessa räknas utöver "kvoten".

Som sagt, jag har inte läst socialstyrelsens riktlinjer, men det var den info jag fick från örebro sjukhus, fert. avdelningen.
    Rekommendationen från Socialstyrelsen är max sex barn. På Sahlgrenska (Göteborg) används därför samma donator till max tre familjer just ifall dessa sen vill göra syskonförsök.
  • Anonym (Donator)
    Anonym (besviken) skrev 2012-06-03 22:45:20 följande:
    Jag har inte blivit kallat till informationsmötet men undrar-om jag ringer sjukhuset och berättar att jag har något emot, ska de godkänna honom då? Jag antar att de kommer att fråga om hans sambo vet och jag antar att han kommer att ljuga. Men vad händer om jag kontaktar de själv?
    Ingenting. Det är din sambos beslut. De kommer uppmuntra honom att samråda med dig, men det är allt.
Svar på tråden spermadonator bakom min rygg