• Mimmi2025

spermadonator bakom min rygg

Ja och jag hittade denna tråd eftersom jag söker kvinnor som har varit med om deras partner donerat spermier utan deras vetskap. 
    Jag skulle som sagt aldrig få reda på det om jag inte läste dessa anteckningar på 1177.

• Mimmi2025
    Anonym (Lena) skrev 2025-05-09 22:44:52 följande:

Man behöver inte vänta tills 18 år för att ts reda på en pappa. 

Ett dna-test långt tidigare på släktforskningssidor kan lösa det fortare. Även om inte pappan/donator tagit test kan man få träffar på andra släktingar som gjort test. 

Plötsligt hittar en nära släkting en kusin, ett syskonbarn som de inte vet om och sedan vet halva släkten om att han har varit donator. Så mycket för hemligheter idag... 

Anonym (Lena) skrev 2025-05-09 22:44:52 följande:

Man behöver inte vänta tills 18 år för att ts reda på en pappa. 

Ett dna-test långt tidigare på släktforskningssidor kan lösa det fortare. Även om inte pappan/donator tagit test kan man få träffar på andra släktingar som gjort test. 

Plötsligt hittar en nära släkting en kusin, ett syskonbarn som de inte vet om och sedan vet halva släkten om att han har varit donator. Så mycket för hemligheter idag... 

Men hur vanligt är detta i Sverige att ett donatorbarn går och gör DNA test innan det är 18?
    Varför ska en 12 åring springa och göra såna tester? Det är ju redan öppen donation i Sverige. Och om deras föräldrar väljer att berätta hur de uppkommit får de ju veta att donator är bara en donator. Föräldrar får ju också gå igenom en psykologisk utredning för att bli godkända.
  • Mimmi2025
    Xenia skrev 2025-05-12 17:33:59 följande:

Det är klart att donatorbarnen och dina barn är biologiska halvsyskon. Förneka inte fakta.

Jag har sett program om hur donatorban sökt sin donator och upptäckt typ 10 halvsyskon (i USA då). De har blivit glada över sina halvsyskon, upptäckt likheter och känt gemenskap. Det blev kanske ingen gemenskap med donatorn men syskonen blev den stora vinsten.

Att få veta sitt ursprung är viktigt, varför skulle annars många adoptivbarn söka sina biologiska föräldrar och syskon?

Xenia skrev 2025-05-12 17:33:59 följande:

Det är klart att donatorbarnen och dina barn är biologiska halvsyskon. Förneka inte fakta.

Jag har sett program om hur donatorban sökt sin donator och upptäckt typ 10 halvsyskon (i USA då). De har blivit glada över sina halvsyskon, upptäckt likheter och känt gemenskap. Det blev kanske ingen gemenskap med donatorn men syskonen blev den stora vinsten.

Att få veta sitt ursprung är viktigt, varför skulle annars många adoptivbarn söka sina biologiska föräldrar och syskon?

Det är inte viktigt för alla att söka sitt ursprung. Jag har hört och läst om vissa som känner sig trygga med de personer de har vuxit upp det. De har liksom räckt för dem. 

Ärlighet talar bryr jag mig inte om någon upptäcker att de har 50 eller 100 biologiska halvsyskon. För såna tv program vill bara ha spännande titlar för att locka folk till att titta, tittarsiffror. Samt överdriva det här med biologiska syskon. Som du redan förstår om du har helsyskon så är relationerna där inte helt felfria. Jag själv har även vänner som står mig närmare och vet mer om mitt privatliv än mina syskon. 

De kommer ändå inte ha syskonkänsla för varandra. Vi vet inte vad de heter, hur de bor, vilka värderingar de har, kultur, språk etc. De är i sin familj och vi är i våran. Alla familjer är olika. Ja det finns en biologisk koppling men den kopplingen kan man ha till 100 personer. 

Antal procent genetiken mellan ex en moster och syskonbarn är faktiskt detsamma som är för halvsyskon, alltså 25 procent. Är du lik dina mostrar och farbröder??

Donatorbarn får gärna skriva upp sig på kliniken så att de via kliniken kan hitta andra donatorbarn i andra familjer.
    Men våra barn är inte uppskrivna där. Den rutinen finns inte i kliniken.  

Svar på tråden spermadonator bakom min rygg