• Minikatt

Hur hantera 2-åring som bara säger nej/inte lyssnar?

Vår kille är prick 2 år och i en period när han säger nej till det mesta och inte bryr sig ett dyft när vi säger åt honom. Hur ska man agera som förälder? Om han tex gör nåt han inte får, säg öppnar kylskåpet, och jag säger åt honom vänligt men bestämt och lyfter bort honom. 2 sekunder senare är han där igen. Eller om han klättrar upp på köksbordet och jag säger åt honom och lyfter ner honom men han klättrar upp igen på en gång, vad gör man? Eller som tokvägrar att klä på sig och bara säger nej och slänger sig raklång på golvet, eller springer iväg och vill att man ska jaga honom, vad gör man?

Jag försöker att ha tålamod och inte bli arg, utan avleda honom och få honom att göra nåt annat om han gör nåt han inte får. Eller busa med honom så han blir glad om han inte vill klä på sig. Men det är ju inte alltid det funkar. Så jag vill helt enkelt ha handfasta råd och tips på hur man ska bete sig i såna här situationer. Jag vill undvika att tjata men vill ju samtidigt att han ska göra som jag säger...

♥ ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ ♥ Bebis bf 120911 ♥ ~ * ~ ♥
  • Svar på tråden Hur hantera 2-åring som bara säger nej/inte lyssnar?
  • cosinus

En tvååring säger jag åt och lyfter bort, hindrar att klättra upp, tar bort stolar så han inte kan klättra igen, ställer mig för kylskåpet tills han ger upp o s v.

Man får helt enkelt hindre dem tills de lär sig att lyssna. 2 av mina har lyssnat från start, 2 inte alls och där har det varit mycket tålamod och undanplockande och hindrande.

• Minikatt
    cosinus skrev 2012-06-02 22:03:16 följande:
    En tvååring säger jag åt och lyfter bort, hindrar att klättra upp, tar bort stolar så han inte kan klättra igen, ställer mig för kylskåpet tills han ger upp o s v.

Man får helt enkelt hindre dem tills de lär sig att lyssna. 2 av mina har lyssnat från start, 2 inte alls och där har det varit mycket tålamod och undanplockande och hindrande.
    Det är ungefär så jag gör men det känns så tjatigt... Men det är kanske enda sättet.
  • cosinus
    Minikatt skrev 2012-06-02 22:17:28 följande:
    Det är ungefär så jag gör men det känns så tjatigt... Men det är kanske enda sättet.
    Det är tjatigt. Mina två som inte lyssnat har dessutom haft helt olika strategier. Den äldsta blev skitarg och slängde sig handlöst i golvet och skrek när jag hindrade honom från något. Sen var han tokförbannad i allt från 5-15 minuter och sen var allt bra tills nästa sak han inte fick. Då kändes det skitjobbigt.

Sen fick i nummer 2 av de som inte lyssnar och han blir aldrig arg, däremot väntar han bara tills man tittar bort och gör ändå och så funkar han i mångt och mycket fortfarande 4 år gammal även om det blivit mycket bättre senaste året. Men då insåg jag hur enkelt det var med en förbannad unge för den här som bara gör ändå har jag fått ha ögon i nacken för att hindra från alla kreativa ideer. Allt ifrån bara dåliga ideer till helt livsfarliga ideer och han är envis och uppfinningsrik så han har varit på väg runt de flesta problem han stött på.
  • Beckah82

Man fortsätter att göra så som du redan gör om och om och om och om igen

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • oväntatväntatgravid

Jag låter honom fatta beslut över vissa saker, bland annat om han vill ha juice eller nyponsoppa till frukost, om han vill ha kepsen eller mössan till dagis... att han får göra saker själv, ta av sig blöjan och gå och kasta den, klättra upp på stolen till maten själv, gå och hämta saker han vill ha. Allt detta där han får göra saker själv och vara den självständiga lilla pojken han vill vara (inom rimliga gränser) har gjort att han inte trotsar lika mycket som förut. När han nu gör det så försöker jag att inte bli arg, jag förklarar varför jag inte vill att han ska göra så och att om han fortsätter så kommer jag att bli arg. När han håller på och ska in i skafferiskåpet så säger jag bestämt "nej, så där får du inte göra", lyfter jag in honom på hans rum och sätter igång en lek av något slag och sen säger jag att "mamma ska gå och laga mat nu" och att han kan fortsätta att leka själv om han vill, kanske att han om han vill (viktigt att poängtera att han får göra det om han vill) bygga det högsta tornet, eller en riktigt häftig buss osv... Det brukar funka.   

• oväntatväntatgravid
    oväntatväntatgravid skrev 2012-06-02 22:25:13 följande:
    Jag låter honom fatta beslut över vissa saker, bland annat om han vill ha juice eller nyponsoppa till frukost, om han vill ha kepsen eller mössan till dagis... att han får göra saker själv, ta av sig blöjan och gå och kasta den, klättra upp på stolen till maten själv, gå och hämta saker han vill ha. Allt detta där han får göra saker själv och vara den självständiga lilla pojken han vill vara (inom rimliga gränser) har gjort att han inte trotsar lika mycket som förut. När han nu gör det så försöker jag att inte bli arg, jag förklarar varför jag inte vill att han ska göra så och att om han fortsätter så kommer jag att bli arg. När han håller på och ska in i skafferiskåpet så säger jag bestämt "nej, så där får du inte göra", lyfter jag in honom på hans rum och sätter igång en lek av något slag och sen säger jag att "mamma ska gå och laga mat nu" och att han kan fortsätta att leka själv om han vill, kanske att han om han vill (viktigt att poängtera att han får göra det om han vill) bygga det högsta tornet, eller en riktigt häftig buss osv... Det brukar funka.   
    Ska kanske tillägga att min son är lika gammal som din, dvs 2 år. 
  • Umm AbdurRahman

Hej! Fråga honom vad det är han vill (i detta fallet) med kylskåpet? Är det något han vill ha därifrån? Kanske grönsakerna? Ja, men dem kan vi ta fram inför midda'n, eller liknande (-; Eller, berätta för honom vad han gör för fel. Och säg till honom vad han istället kan göra? (flytta fokuset till annat) Hur ser du på "Straff" och "Tillrättavisning"? Välj ut en plats där han får sitta om han inte lyssnar till vad han blir tillsagd! Antal minuter utefter hans ålder ( i hans fall 2år = 2 min.) Lyssnar han fortfarande inte - Jaa då är det straffplatsen återigen o.s.v. Konsekvent! är nyckeln! Lycka till!

• Minikatt

Verkar som att jag är på rätt väg iallafall Jag låter honom ta en hel massa beslut själv varje dag, precis som oväntatväntatgravid skrev om. Man kan ju alltid hoppas att det hjälper lite. Det är framför allt det där att han inte lyssnar, eller snarare inte bryr sig, när man säger till honom utan fortsätter göra samma sak ändå som jag tycker är jobbigt. Men det är väl så de är, hör väl till utvecklingen. Känns iaf lättare att veta att man gör rätt!

Straff tror jag inte alls på så det där med "straffplats" skulle jag aldrig kunna använda. Då tror jag mer på att avleda och distrahera med nåt roligt när han envisas med att göra nåt han inte får

• I969
    Minikatt skrev 2012-06-02 21:42:33 följande:
    Om han tex gör nåt han inte får, säg öppnar kylskåpet, och jag säger åt honom vänligt men bestämt och lyfter bort honom. 2 sekunder senare är han där igen. 
    Bästa sättet att få barn i den åldern att inte göra en viss sak om och om och om igen är att låta dem! Så när barnet går och öppnar kylen så säger man -Jaaa, ska vi hämta en bit gurka? (typ) Sen låter man barnet ta ut gurkan, stänga kylskåpet, skära en bit, öppna kylen, lägga in gurkan och stänga igen

När man gjort detta några ggr så avtar kylskåpsintresset. Att säga nej triggar bara nyfikenheten.
  • Minikatt
    I969 skrev 2012-06-04 21:35:17 följande:
    Bästa sättet att få barn i den åldern att inte göra en viss sak om och om och om igen är att låta dem! Så när barnet går och öppnar kylen så säger man -Jaaa, ska vi hämta en bit gurka? (typ) Sen låter man barnet ta ut gurkan, stänga kylskåpet, skära en bit, öppna kylen, lägga in gurkan och stänga igen

När man gjort detta några ggr så avtar kylskåpsintresset. Att säga nej triggar bara nyfikenheten.
    Ja precis, det fenomenet har jag observerat några gånger Ibland låter jag honom men om man tex redan står och lagar mat och inte kan gå ifrån just då är det lite frustrerande att han inte lyssnar....
  • ms B

När ett barn går in i en ny utvecklingsfas, kallar föräldrar det "trotsålder", i stället för att iaktta, känna in och framför allt ändra strategier. Använd fantasin och pröva en ny infallsvinkel. Kela en stund men ta bort "straff" ur din vokabulär.

• Flickan och kråkan

Generellt med små barn....och även när de blir lite äldre ....så tycker jag att det bästa ofta är att konkret visa en gräns. Istället för att "tjata" odramatiskt lyfta bort eller hindra. Vad man kan börja med innan är att tala om vad man vill att de ska göra istället för tvärtom. När mina hängt i öppet kylskåp och jag inte vill det så undrar jag om X inte kan vara så gullig att hjälpa mig stänga kylskåpet, eller be dem hjälpa mig med något helt annat så att de på vägen går ur kylskåpet och stänger dörren.

• momomo

Be om hjälp med något!

Duka bordet, dammsuga eller bära tvättkorg brukar min tvåårig alltid ställa upp på.

Kom sen ihåg att impulskontrollen kommer senare... Bara att försöka få tålamodet att hålla ett tag till.

Hände mycket mellan 2 år och 2 år 3 mån för min pojk

• Bling1975

Nej fungerar inte alls här hemma på vår tjej som snart blir två och många frågor möts med ett eget nej.

Jag undviker därför att säga nej och inte och försöker komma med förslag på vad/hur hon kan göra istället. Men ibland är ju det svårt och då är det bara att stoppa, stoppa, stoppa och försöka att inte tappa tålamodet. När det gäller att jag vill att vi ska göra något så ger jag enkla alternativ. Typ "Nu ska vi sätta på oss byxor, vill du ha de röda eller gröna?" Oftast så gör hon ett val och hjälper sedan till att sätta på sig.

• martina81

Jag känner väl igen beteendet från min son som är två år och fyra månader nu. Han var som värst för ca 6-2 månader sedan. Numera är han mycket mer harmonisk. Huvudsakligen har jag använt mig av fem strategier. 1. Minska stressen runt honom, saker och ting får ta lite tid. 2. Gnälla så lite som möjligt på honom. Skoja och mysa mycket. Han tycker det är roligare att göra mig till lags när vi är goda vänner för stunden. 3. Låter honom välja sådan han kan bestämma själv. Speciellt när han är på väg att bli sur över något han inte får, kan två alternativa möjligheter att välja mellan göra susen. 4. Att vara tydlig och konsekvent med gränssättningen fungerade bättre för mig än att avleda. Ibland hjälper det att förklara eller bekräfta att det förbjudna kan kännas lockande. 5. Istället för att bära bort erbjuder jag en hand och leder bort.

• Hallonbåt02
    Minikatt skrev 2012-06-02 21:42:33 följande:
    Vår kille är prick 2 år och i en period när han säger nej till det mesta och inte bryr sig ett dyft när vi säger åt honom. Hur ska man agera som förälder? Om han tex gör nåt han inte får, säg öppnar kylskåpet, och jag säger åt honom vänligt men bestämt och lyfter bort honom. 2 sekunder senare är han där igen. Eller om han klättrar upp på köksbordet och jag säger åt honom och lyfter ner honom men han klättrar upp igen på en gång, vad gör man? Eller som tokvägrar att klä på sig och bara säger nej och slänger sig raklång på golvet, eller springer iväg och vill att man ska jaga honom, vad gör man?

Jag försöker att ha tålamod och inte bli arg, utan avleda honom och få honom att göra nåt annat om han gör nåt han inte får. Eller busa med honom så han blir glad om han inte vill klä på sig. Men det är ju inte alltid det funkar. Så jag vill helt enkelt ha handfasta råd och tips på hur man ska bete sig i såna här situationer. Jag vill undvika att tjata men vill ju samtidigt att han ska göra som jag säger...
    Jag har helt enkelt tagit bort min 2 åring där jag inte vill att han ska vara och distraherat honom med en leksak eller tagit fram något som han tycker är roligt.
    Oftast säger jag nej bara en gång också då jag ej tycker om  att tjata på mina barn, det har fungerat utmärkt och jag slipper slita mig i håret av att låta som en gammal gramofon Skrattande
    .
Svar på tråden Hur hantera 2-åring som bara säger nej/inte lyssnar?