Hur hantera 2-åring som bara säger nej/inte lyssnar?
Vår kille är prick 2 år och i en period när han säger nej till det mesta och inte bryr sig ett dyft när vi säger åt honom. Hur ska man agera som förälder? Om han tex gör nåt han inte får, säg öppnar kylskåpet, och jag säger åt honom vänligt men bestämt och lyfter bort honom. 2 sekunder senare är han där igen. Eller om han klättrar upp på köksbordet och jag säger åt honom och lyfter ner honom men han klättrar upp igen på en gång, vad gör man? Eller som tokvägrar att klä på sig och bara säger nej och slänger sig raklång på golvet, eller springer iväg och vill att man ska jaga honom, vad gör man?
Jag försöker att ha tålamod och inte bli arg, utan avleda honom och få honom att göra nåt annat om han gör nåt han inte får. Eller busa med honom så han blir glad om han inte vill klä på sig. Men det är ju inte alltid det funkar. Så jag vill helt enkelt ha handfasta råd och tips på hur man ska bete sig i såna här situationer. Jag vill undvika att tjata men vill ju samtidigt att han ska göra som jag säger...