• Mamma till flera

5 barn! Hur löser ni allt????

Hej Ni som har 5 barn, hur löser ni allt det praktiska? Med bil tex, vad har ni för bil? Alla tipps och trix är välkommna.

• Svar på tråden 5 barn! Hur löser ni allt????
  • L i n n

Vi har en sjusitsig Chevrolet Orlando.
    Snygg, säker och skön!

• Mamma till flera

Ni andra med 5 barn?

• astro

Beror ju lite på åldrarna också. Vi hade fyra små (födda mellan -90 och -95); då var det jobbigaste att det blev så många utvecklingssamtal etc på raken, det hände inte sällan att det var tre samma vecka ... jobbigt att hinna med.

När vi fick femte (-09) hade de fyra första hunnit bli så pass stora att utrymme samt utrymme i bilen egentligen var det enda problemet.

Lösningen på utrymme i hemmet heter: Gammalt hus med många små skrymslen. Den gamla klädkammaren är spel/mysrum/gästsäng, mitt "arbetsrum" är en f d garderob, osv.
    Bil: Grand Voyager med plats för sju personer. Vi behöver fler platser men i nödfall finns ju buss, det är så vi har löst det hittills.

• sushi81

Vad är det för tips du vill ha, förutom bil?

Jag har ingen bil, men kanske kan råda i annat? :)

*J-0102*M-0206*E-0606*A-0712*C-1005*
  • Mamma till flera

Allt som kan tänka sig....
    Hur man hinner med alla, och deras egentid.
    Ekonomiskt ( har de BRA ekonomiskt nu med tre barn)
    Ja så mkt ni kan komma på som har erfarenheten som ni kan känna är viktigt att tänka på :)

• sushi81

Jag är kanske fel mamma att svara, haha.

Jag hinner inte med alla fem så att dom får egentid. Eller, inte så mkt som jag skulle önska iallafall. Det var lättare när vi var två med som ensamstående får man ju ett helt annat perspektiv på tid.
    Däremot är jag supernoga med att vi alltid äter frukost och middag ihop så att alla ses varje dag och får prata om sin dag och hur man mår osv.

Ekonomin. Ja den är ju som den är. Vi klarar oss, alla räkningar går ihop och vi har mat på bordet. Kläder kan köpas om det behövs, men jag fyndar massor och sen ärvs det. Om det är större grejer som vill göras, ex Gröna Lund, så får vi spara men det är bra för barnen lär sig värdet av pengar :)

Det som jag anser viktigast (för mig alltså) är att vi är öppna mot varandra. Vi har inga hemligheter och överöser varandra med kärlek varje dag! Både från mig-barn, barn-barn och barn-mig. Kommunikation är största nyckeln till att få en stor familj att funka. Och rutiner.

*J-0102*M-0206*E-0606*A-0712*C-1005*
  • mandelblomma

våra barn har ju rätt spridda åldrar. 19, två 16 åringar ( ej tvillingar ) och så tvillingar snart 4 år.
    Vi har en WV Sharon men ska snart byta till en mindre då vi otroligt sällan åker alla i hop numera och så har vi två bilar så det går att ordna så i så fall.

Egen tid för barnen försöker jag mycket medvetet ge på olika sätt men de som nog får minst är de små tvillingarna som oftast är med .
    De äldre brukar jag ex ta med på en lunch, ett spa besök eller en Ålandsresa.
    Eller bara sitta i bilen och prata när jag kör dem någonstans.

• lövet2

När vi fick nr 5, så var storasyskonen 4, 6, 8 och 10 år. Vi hade redan en 7-sitsig bil, så där var det lugnt. Huset har 7 r o k (5 sovrum), och rummen fördelade vi så här: de två äldsta hade varsitt rum, nästa två delade rum och babyn sov inne hos oss. Vi hade alltså ett rum över, och där placerade vi övernattande gäster förutom att vi förvarade lite prylar där. När 5:e barnet skulle flytta ut ur vårt sovrum (vid 1 års ålder), så flyttade hon in hos närmaste storasyskon och mittenbarnet fick eget rum.

Egentid för barnen var inget problem, eftersom jag var hemmamamma och alltså hemma på heltid.

• bigmama5

vi har 5 barn på 4, 7. 10, 11 och 12

bil, har vi 2 st. en wv sharan 7sitsig och en mindre till resor då alla inte är med.
    vi har mycket rutiner i vår familj så att det funkar med att komma i tid till skolbussen att det ska funka då man ska åka bort. gissar att om vi inte lagt in vissa rutiner skulle det nog vara kaos. i vissa lägen blir det ett lite av ett organiserat kaos. hehe men det brukar funkar rätt bra ändå.
     vi ser det oxå viktigt i familjen hjälper till med allt som ex dukning av bordet städning. alla har fått en egen uppgift och att alla barnens saker ska vara i deras egna rum.
    egentid med barnen funkar kanon på helgerna och ledighet, men på vardagarna hinner vi inte med riktigt. vi har planer att jag ska gå ner til halvtid för att få mer tid med barnen och hinna med egentiden för den är viktig för allihopa.  familje utflykterna är det viktigaste för hela familjen anser barnen, då vi åker till olika nationarparker och vandrar på olika vandringsleder eller åker och badar. vi tar med fika och har det riktigt mysigt tillsammans :)   
    ekonomin blir lite lidande då man har så många barn då de äldre barnen börjar få svårt att vilja ta emot ärvda kläder från kusiner, så vi försöker hitta reor och passa på vid erbjudanden. det dyraste är nog skor då pojkarna slitet minst 2 par tennisskor per år he he mat har vi löst det med storkok, på grytor. det tjänar man enormt mycket på  jag lagar väldigt många grytor som jag sen fryser in. 

• tinis77

Väntar tvillingar, nummer 4 och 5. Har egentligen ingen aning om hur vi ska lösa allt, men antar att det ordnar sig på något sätt. Bil har vi en Grand Voyager, den funkar ett tag så länge de små sitter i babyskydd, men 4 bakåtvända och bältesstol funkar inte så då måste vi byta till en niositsig. Bor i hus, har 4 sovrum uppe och nere har vi ett rum som används som lekrum. Antingen får de dela rum uppe eller så får någon/några flytta ner. Fast det blir en senare fråga, de små sover väl hos oss båt år först.
    Ekonomin klarar sig, jag får ok mammapenning och maken har företag och tar ut en bra lön. Det mesta finns kvar efter de andra barnen så det är inte mycket som behöver inhandlas. Försöker hitta på något med ett barn i taget ibland, bio, handla, fika eller liknande. Nästa vecka börjar de små på dagis, då har jag och äldsta tid att hitta på saker ihop.

Svar på tråden 5 barn! Hur löser ni allt????