Inlägg från: Nessie84 |Visa alla inlägg
  • Nessie84

Vi som sökt till SSK-programmet i höst

Kikar in och önskar er alla lycka till, hoppas ni alla kommer in :) jag börjar mitt 3:e termin i höst och är sjukt nöjd med mitt val. Det är en väldigt givande och rolig utbildning :)

• Nessie84

Grattis! Sophiahemmet har gott rykte, har kompisar som går där och är jätte nöjda :) går själv på Röda korsets högskola, börjar 3e terminen i höst! Super nöjd! :)

• Nessie84

EmDi: Ja det stämmer, RKH har som sagt en internationell profil och ca 40 veckors VFU vilket är jätte bra, det är då man lär sig mest. :) Håller tummarna för dig och hoppas du kommer in! :)

• Nessie84

Ja, bägge har gott rykte. Vet inte så mycket om Sophiahemmet och deras utbildningsupplägg, har kompisar som läser där och är super nöjda :) angående närheten till dig, RKH ligger bara 5 min från Sophia :)

• Nessie84

EmDi: den första placeringen (termin 2) var förlagd till geriatriken. Placeringen görs utifrån tidigare erfarenhet och/eller tidigare placeringar samt individuella önskningar. Många i klassen utan tidigare erfarenhet av vården hamnade på äldreboende, andra placerades på sjukhus. Jag hade jobbat inom äldrevården och ville inte hamna på äldreboende, placerades då på en onkologisk avdelning, Lärde mig mycket och fick göra massor... I våras "önskade" vi placering för hösten, jag valde bl.a. IVA och AVA- avdelningar :)

VFUn är fördelad på följande sätt:

Termin 2: Geriatrik (5 veckor)
    Termin 3: Somatisk Vård (8 v)
    Termin 4: psykiatrisk vård (5 v)
    Akut och perioperativ vård (5 v)
    OBS/GYN/PED vård (5 v)
    Termin 5: primärvård (6 v)
    Termin 6: ett antal veckor, minns inte inriktningen.

Utlandspraktik kan alla ansöka om, det finns dock några få platser/land och vissa länder är mer populära än andra. :)

• Nessie84
    Mimsan83 skrev 2012-08-08 11:49:41 följande:
    Hej! Här är en som också sökt till syrra! Jag har blivit antagen till Ersta, och står som reserv nr 3 till Röda Korset, och nr 14 på Sophiahemmet! Drömmen är Sophia men det känns rätt kört! Någon annan som också ska börja i Sthlm nu i höst? :)

Du har stora chanser att komma in på RKH, i min klass var det flera som slutade redan efter första eller andra veckan :)
Svar på tråden Vi som sökt till SSK-programmet i höst