• Ferdinand

Förvirrad.

Det som händer i tonåren är att man skapar sin identitet, när man gör det så är det fullkomligt normalt att ifrågasätta sin sexualitet. Jag skulle gissa att de flesta av oss, oavsett kön, har gjort det.

För att skapa oss en identitet så måste vi känna efter både vad vi tycker om, och vad vi inte tycker om. Det är ett sätt att skapa erfarenheter utan att man för den skull behöver testa på det man funderar över. Det är helt enkelt ett sätt att växa och befästa just sin egna identitet.

Så var inte orolig för känslorna och tankarna, de kommer gå över och du kommer fundera över något annat inom sin tid.

Det jag kan tycka, är att du ska fundera över din inställning till homo och bisexualitet.
    Bara för att det inte är för dig så behöver du ju inte se det som äckligt. Det är lätt hänt att man gör sig själv lite intolerant i vuxen ålder om man tänker så som ung.

Njut av att ha funderingar kring livet, det kommer en dag då det bara blir svårare och svårare att hitta saker som utmanar ens sätt att tänka.
    /F

• Ferdinand

Hej igen anonym.

Efter P30:s inlägg så har jag inte mycket att tillägga, det enda som jag kan säga är att om du fokuserar på att se dig själv som annorlunda så kommer du att uppfattas som det.

Det funkar lite så här: Jag har en tanke kring mig själv, och ju mer jag tänker på den, på hur andra "antagligen" uppfattar mig, hur jag "borde" vara, ju mer fel blir det. Dels så anpassar man omedvetet sitt beteende efter sina tankar, och dels så förstärks tankarna ju mer man tänker dem.

Nu blir det både teoretiskt och tråkigt, men: Hjärnan är uppbyggd på ett finurligt och korkat sätt, den information som vi använder oss mest av får "företräde" framför andra tankar eftersom den signalvägen som de använder är mest använd. Andra tankar får därför svårare att höras.

En liknelse jag brukar dra är; föreställ dig en liten skogsstig, ju mer du vandrar på den, ju tillgängligare och lättare blir den att gå på. Till sist så kommer den lilla skogsstigen se ut som E4:an. Så blir det oberoende av bra eller dåliga tankar.
    Det bästa är att när det kommer negativa tankar, försöka att medvetet avleda dem och gärna tänka på något som gör en glad. För min del så sitter jag gärna vid datorn och kollar på roliga bilder på nätet eller läser roliga historier.

Avsikten är att distrahera de dåliga tankarna, och att därefter tänka på bra saker om tex mig själv. På det sättet kan man "programmera om" sin egen hjärna.

Hoppas det hjälpte något, och du: Det kommer att bli mycket bättre.

/F 

Svar på tråden Förvirrad.