sent tal - tvåspråkighet
Hej!
Vår minsting är 1 år och 8 månader gammal och är en glad och framåt kille. Han har utvecklats i normal eller kanske ganska snabb takt fysiskt, klättrar högt och lågt, springer, hoppar, försöker slå kullerbytta med mera, men han kan inte prata så mycket.
Han pekar och kan säga ett tiotal ord men mest låter det som om han pratar babyspråk. Han förstår det mesta man säger (om han har tid att lyssna..;)
Kan förseningen bero på att pappan pratar ett annat språk? Han lärde sig sina första ord i ettårsåldern men när pappan var pappaledig i sex månader (han pratar sitt språk med barnen eftersom vi vill att de skall kunna det, plus att vi pratar det med varandra) var det som om han tappade dem, han kanske blev förvirrad?
Han verkar annars normal socialt, är väldigt busig, leker gärna gömme och jage och älskar att vara på dagis med andra barn. Men bör jag söka hjälp?
Det skall tilläggas att vi har två äldre flickor varav den äldsta precis som han var sen med språket medan den andra var jättetidig (fast jag märkte att hon tidigt helt enkelt slog dövörat till när min mans språk talades). Vad tror du? Jag är lite orolig eftersom man hör så mycket om autism och så vidare.