• Anonym (har anmält)

Har anmält till soc.

hej. jag har gjort en anonym anmälan till socialen om en vän till mig. hon har endel stora problem och jag har försökt prata med henne men hon bara fräser åt mej. så jag gjorde en anmälan, enbart för barnens skull.
    jag skickade in en anonym anmälan, ett brev där jag tog upp problemen.
    nu undrar jag om hon kommer att få läsa detta brevet vid mötet hon ska på under veckan?

• Svar på tråden Har anmält till soc.
  • Anonym (har anmält)

okej. men har dom med brevet på mötet då?

• Simon 681

Anmälaren har rätt att vara anonym, sedan kanske man kan lista ut av kontext, som typ att "någon har sagt att barnen får stå i skamhörnan hemma" och man inte har pratat om det, så kan man ju lista ut att det är någon som har vait på besök och kunna utesluta de flesta misstänkta tills överste senap hittas i biblioteket.

• Anonym (har anmält)

okej. men får dom alltså läsa brevet som jag skrivit, eller berättar soc vad som står bara?

• Esco

Om du är orolig för att barnen far illa, vad har du själv att oroa dig över? Om du har rent mjöl i påsen så är det väll bara att skita i om din vän får veta att det är du. Stå för det i stället. Det vill säga om du har rätt i det du anklagar henne för?!

• Simon 681

Kanske någon socarbeta kan skara på, men jag tror att de säger att de har fått ett brev och att vissa saker i det är alarmerande. Jag kan inte tänka mig att de skulle läsa brevet, utan snarare tala om vissa saker från brevet.

• Anonym (har anmält)

givetvis har jag rätt i det. annars hade ja aldrig anmält. jag bara undrar. 
    då denna personen är våldsam så vill ja inte att hon ska veta att det är jag.

• Kjell2

Ett inkommande brev till en myndighet är offentlig handling så hon har möjlighet att begära ut och se brevet.

• sundayblues
    Esco skrev 2012-06-04 10:55:06 följande:
    Om du är orolig för att barnen far illa, vad har du själv att oroa dig över? Om du har rent mjöl i påsen så är det väll bara att skita i om din vän får veta att det är du. Stå för det i stället. Det vill säga om du har rätt i det du anklagar henne för?!
    bra sagt
  • Anonym
    Simon 681 skrev 2012-06-04 10:55:54 följande:
    Kanske någon socarbeta kan skara på, men jag tror att de säger att de har fått ett brev och att vissa saker i det är alarmerande. Jag kan inte tänka mig att de skulle läsa brevet, utan snarare tala om vissa saker från brevet.
    Jag var med på ett möte med socialen när en släkting blev anmäld. När de skulle berätta om anmälningen fick hon läsa det som anmälaren hade skickat in och skrivit. Varför skulle de inte läsa brevet? Det är det som har gjort att det finns en anmälan och att hon blir kallad till ett möte. 
Svar på tråden Har anmält till soc.