• Krupskaja

Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik

Mitt barn är 5 månader gammal och jag har ammat honom sedan han föddes. Nu ska jag börja jobba första juli, och min man ska ta över föräldraledigheten. Vi har försökt introducera flaskan försiktigt för ett par månader sedan, och ge utpumpad mjölk då och då. De sista två veckorna har vi gett varje dag, men det går bara inte. Ibland fattar han bara inte att han ska dricka, men oftast blir han arg och less.
    I morse gick det bättre än på länge, nu fick vi efter gemensamma ansträngningar under en timme i honom ca 30 ml. Då använde vi en flaska från NAN.

Förutom NAN har vi flaskor från Tommee Tippee, MAM och Meleda Calma. Tommee Tippee och Meleda Calma funkar inte alls, de andra är lite bättre. Min mamma har sagt att jag när jag var liten vägrade använda annat än latexnappar (sådana som är gula), finns sådana att få tag på nuförtiden?

Vi har provat mata honom före och efter att han ammats, när han varit hungrig (går inte alls, då blir han jättearg) och när han varit mätt och glad. Vi har provat låta honom sitta i barnstolen, ligga på sängen, sitta i famnen eller att vi har gått runt och burit honom. Vi har provat med ersättning (som han tyckte var jätteäckligt) och med pumpad mjölk. Ingenting fungerar.

Har någon några fler tips? Finns det något vi inte provat? Det börjar kännas som om det är bråttom nu, med bara tre veckor kvar till dess att det måste fungera.

• Svar på tråden Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik
  • gravid

Du får gå ut eller va i ett annat rum så får pappan ge honom.

Du luktar mjölk vilket gör att ert barn vägrar flaskan.

• stickkontakt

Har ni testat att din man ger honom när du inte är hemma? Han kanske hellre tar äkta vara när det finns tillhands. Ta en promenad eller något medan pappa försöker med utpumpad mjölk.

Har också hört om folk som lyckats ge barnet flaska i sömnen. Kanske också värt ett försök? 

• humlan1978

Hej. Har tyvärr inget bra tips. Min dotter tog flaska tills hon när fyra månader. Jag skulle iväg på en jobbträff och vi  hade introdcerade flaska för just den kvällen och "övat" i par veckor och det hade gått bra.. Men just den kvällen  vägrade hon ta flaska. Det slutade med att min man fick komma till resturangen så jag fick amma henne där. Sen vägrade hon flaska tills hon var 7-8 månader. Skulle jag iväg fick hon gröt istället. (kanske kan vara nåt för er) Men så en dag var det inga problem med flaskan igen.
    Hoppas det löser sig för er!

• straw2008

Ditt barn kommer inte svälta ihjäl frivilligt, men finns du till hands så förstår han nog inte tjusningen med flaskan....?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Krupskaja

Vi har provat att jag är i ett annat rum, men inte att jag går hemifrån så det ska vi nog försöka med. Tack!
    I sömnen ska vi också prova, tack för det med.

Vad bra med konkreta tips, kom gärna med fler!

• Pickeli

Min son var likadan. Tyvärr så fungerade ingenting. När jag slutade amma så accepterade han tillslut nappen och flaskan.

Ni kan mata med sked eller kopp, när sugbehovet blir för stort så tror jag att han kommer acceptera flaskan. Jobbar du i närheten? Du får ta amningspauser från jobbet fyi!

Google it!
  • HannaE

Och ni har testat större/mindre hål i nappen än vad som rekommenderas för åldern? Olika temperatur på drickat, kylskåpskallt/fisljummet/litet småvarmt? Testa litet varmare, bara ta en slurk ur flaskan själv först så du vet att det inte bränner på tungan. Men har ni flera veckor på er kan ni kanske hinna lära barnet äta fruktpuré eller gröt? För det handlar väl bara om 2-3 måltider på dagen när du inte är hemma.

Man lever så länge man lär.
Svar på tråden Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik