• Krupskaja

Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik

Mitt barn är 5 månader gammal och jag har ammat honom sedan han föddes. Nu ska jag börja jobba första juli, och min man ska ta över föräldraledigheten. Vi har försökt introducera flaskan försiktigt för ett par månader sedan, och ge utpumpad mjölk då och då. De sista två veckorna har vi gett varje dag, men det går bara inte. Ibland fattar han bara inte att han ska dricka, men oftast blir han arg och less.
    I morse gick det bättre än på länge, nu fick vi efter gemensamma ansträngningar under en timme i honom ca 30 ml. Då använde vi en flaska från NAN.

Förutom NAN har vi flaskor från Tommee Tippee, MAM och Meleda Calma. Tommee Tippee och Meleda Calma funkar inte alls, de andra är lite bättre. Min mamma har sagt att jag när jag var liten vägrade använda annat än latexnappar (sådana som är gula), finns sådana att få tag på nuförtiden?

Vi har provat mata honom före och efter att han ammats, när han varit hungrig (går inte alls, då blir han jättearg) och när han varit mätt och glad. Vi har provat låta honom sitta i barnstolen, ligga på sängen, sitta i famnen eller att vi har gått runt och burit honom. Vi har provat med ersättning (som han tyckte var jätteäckligt) och med pumpad mjölk. Ingenting fungerar.

Har någon några fler tips? Finns det något vi inte provat? Det börjar kännas som om det är bråttom nu, med bara tre veckor kvar till dess att det måste fungera.

• Svar på tråden Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik
  • sirisdotter
    Arbetsbien skrev 2012-06-11 20:02:03 följande:
    Cloudyberry: Nej jobbet är inte viktigast av allt, det är barnet. Det är därför det är så viktigt att han får en lika bra och nära relation till sin pappa som till mig, och det tror jag är jättesvårt att åstadkomma om man inte delar på föräldraledigheten.

AnnaJ01: jag har tänkt samma sak, och funderat på hur det går för barn som tex adopteras bort i den här åldern och hur man gör då. Jag hoppas det är som Straw2008 säger, att det går om det måste.

Dripdrop: Nej, det verkar inte vara någon skillnad på om jag är i närheten eller inte. Jag ska försöka jobba kortare dagar i början, och så kan de komma in på lunchen, men min son äter såpass ofta att det inte fungerar att de kommer in vid varje måltid tyvärr. Jag hoppas du har rätt i att det kommer gå om han är hungrig, men när vi provat vänta tills han blivit hungrig har han bara blivit jättearg och vägrat se åt flaskan.

Attflaskmata: Jag tror inte han blir mätt för stunden, för han dricker så lite (10-25 ml) och är oftast hungrig efter bröstet direkt efteråt.
    Men tack för tipsen, det går lite bättre när vi använder pipmuggen som har större hål.

-----------
    Vi har varit borta i helgen, och jag glömde resväskan med bl a pumpen och flaskan i hemma, så det har fått ta en liten paus tills idag.
    Nu kändes det som om vi hade en jättebra flaskmatningsstund, han var glad och lekte med flaskan och verkade suga en hel del, men när jag kollade hade han ändå bara ätit 10 ml. Jag provade mata i liggamningsställning också, men det gick likadant som när vi satt.
    Vi har provat hemmagjord morotspure och köpt havregröt nu idag också. Morotspuren var inte alls populär, men gröten åt han några skedar av så den ska vi fortsätta med.
    Kan inte pappan  "häcka"   nära din arbetsplats medan du arbetar?    Så gjorde Eva Röse  -  enligt ,media,  känner inte henne,   när hon fått barn och var kontakterad för en filminspelning.
  • lilyros

Har samma problem har dock inte testat så många flaskor ännu, fick nyligen rekommendationen Tommie tippiee eller Dr brown.

• Lana

Det finns ju en typ slang du kopplar till en flaska sedan på nått sätt får slangen fäst vid bröstvårtan.då kommer maten via flaskan så kan pappan amma istället hehe sådana används ofta då man vill få igång amning mm.

Min BVC sköterska och flera inne på östra p åen akutavdelning (då min dotter åt sig mätt men åt inte tillräckligt för att gå upp i vikt ngt större,dock går hon upp lika lite nu.alltså hon är sån.men det kunde de ante acceptera de första två åren)
    Min dotter Väääägrade flskan,koppen och allt sånt.hon bara skrek til lsom kom till mig igen och fick äta.
    Då rekomenderade BVC och ssk på sjukhuset mm att bara inte amma henne,med motivationen.
    Hon äter när hon är hungrig.....
    Sinnerssjuk att ens rekomendera det MEN så sa dem.

Men gör ngn light variant av det och du åker iväg en fm,så hon inte ser dig eller hör dig så kanske det går lättare.men att du är nära om det krisar?

Eller alternativt som någon skrev,förläng din föräldraledighet tills hon inte fullammar mer.Om pappa är hemma år 2 och du år 1? Så får de komma nära pappa ett helt år med.Eller att du går tillbaka då hon inte ammas mer så slipper det bli en negativ period nu?

• Daeminimon

Jag tror också att du kanske får tänka om lite. Dels tar inte alla barn flaska, och sen handlar det ju inte bara om huruvida han svälter- amningen är ju så mycket mer än bara krubb.

Kan du förlänga din ledighet med ett par månader? Om han gillar gröten så kan ni ju testa det här med att byta igen om 2-3 månader, då han kanske äter ett par små portioner. Då spelar det ju mindre roll om han inte vill ta flaska eller kopp, han kan isåfall äta en portion gröt och lite mat medans du jobbar, och så kan du amma ikapp när du kommer hem, plus på morgonen innan du går.

• straw2008

Men vad larviga alla är som ska lägga sig i TS beslut att börja jobba ? Ni har ju ingen aning om varför hon ska jobba. O som sagt barn svälter inte ihjäl, kanske får pappan ett par jobbiga dagar men TS har ju ammat tills nu, hon har gjort sitt gällande amning. O vad ger amning mer än mat ? Tror ni på fullaste allvar att vi som inte ammar inte ger närhet till våra barn ? Det kan ni väl på allvar inte tro ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Daeminimon
    straw2008 skrev 2012-06-12 14:52:32 följande:
    Men vad larviga alla är som ska lägga sig i TS beslut att börja jobba ? Ni har ju ingen aning om varför hon ska jobba. O som sagt barn svälter inte ihjäl, kanske får pappan ett par jobbiga dagar men TS har ju ammat tills nu, hon har gjort sitt gällande amning. O vad ger amning mer än mat ? Tror ni på fullaste allvar att vi som inte ammar inte ger närhet till våra barn ? Det kan ni väl på allvar inte tro ?

Hur gör du den tolkningen? Du kan väl på allvar inte tro att vi säger det? Dock är amning mer än mat då det är närhet, trygghet mys också- vilket INTE betyder att ni som inte ammar inte ger de sakerna (måste ju uppenbarligen förtydliga det, personligen trodde jag det var självklart... Drömmer)

TS ber om råd- mitt råd är att se över om hon kan förlänga sin ledighet ett par månader tills problemet är löst, vad är det som är larvigt med det?
  • straw2008

Ja men den närheten o tryggheten försvinner ju inte för att bröstet försvinner så på vilket sätt är det bättre att hon är hemma ? O vem säger att det inte är lika svårt att vänja av med amningen om 2 mån ??

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • skoladan

Men han behöver väl inte ta flaska? Varför måste han det? Mata med sked! Det tar tid, men det går. Varför är man så fixerad vid tanken att han ska äta ur en flaska? Min bror blev skedmatad från det han var två veckor, eftersom det inte fungerade med vare sig amning eller nappflaska.
    Om han är fem månader kan väl något mål vara gröt eller annan mat.

• Tangent

Kan han börja med fast föda istället för att han får flaska?
    Började jonna när min pojke var 11 mån, då åt han inte speciellt mycket fast föda, men när han var ensam med pappa åt han mer. När jag kom hem från jobbet tog han igen förlorad amning och det blev mycket amning på kväll, natt och morgon.

Svar på tråden Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik