Inlägg från: Madame Mom |Visa alla inlägg
  • Madame Mom

Köpa ut!?

Susanne 977 skrev 2012-06-05 09:00:57 följande:
    Jag skulle inte köpa ut. Oavsett om man köper ut eller inte så får barnet tag på alkohol. Men barn som får alkohol hemmifrån dricker mera än andra.
    Det är rätt intressant det där...  Så fort detta med att köpa ut diskuteras så kommer det argumentet upp..  Barn som får alkohol hemifrån dricker mer än andra...  och ändå så vittnar alla om att det inte alls stämmer. Jag håller med om att det inte stämmer..  Min mamma köpte ut till mig och jag dricker nästintill ingenting i dag...   Kanske ett par cider en varm sommarkväll..  Jag har gjort samma för min son och han har ALDRIG varit redlös..  Nu är han 20 och dricker kanske ett par öl i månaden..  Andra jag känner som kört samma stil vittnar om exakt samma sak. Sen vet jag de som aldrig skulle köpa ut till sina barn och som får sitt livs chock när det visar sig att det är just deras ungar som super värst på festerna. Finns mer än en förälder (som vägrar köpa ut och är övertygad om att deras unge är nykter jämt) som fått hemkört sin dyngfulla 14-åring av polisen..

Det där första påståendet måste vara någon form av skrämselpropaganda..
  • Madame Mom
    hymafr skrev 2012-06-05 09:53:36 följande:
    Håller med.
    Jag har en egen teori när det gäller det här med att det anses att de som får sprit hemifrån också är de som dricker mest. Den är att de som får sprit hemifrån oftast får det från ett hem där alkoholvanorna är sådana att det alltid finns alkohol hemma och att det anses normalt att man dricker minst varje helg, om inte annat så vin till maten och pappas lilla whiskey framför tv:n. 
    I så fall är det ju inte konstigt att barnen dricker - de har det ju i generna.

Jag dricker aldrig sprit hemma såvida vi inte firar student eller bröllop. Dock kan jag ta mig någon drink om vi är på semester.
    Min dotter har jag alltid köpt ut till och hon har aldrig hittills blivit full - möjligen en aning "fnittrig". Dock har hon aldrig velat ha starkare än starkcider.  (Hon är 18 år)  

Min teori går alltså ut på att det är föräldrarnas alkoholvanor som styr hur mycket barnen dricker (alltså generellt) och inte om man köper ut eller inte. 
    Instämmer till fullo...   Självklart är det synen på och förhållandet till alkohol som avgör... 
Svar på tråden Köpa ut!?