• Anonym

bukplastik, före och efter!

infragilis skrev 2012-06-06 14:45:32 följande:
    HAHAHAHAHAHA

Du verkar inte ha så bra koll. UNS betyder utan närmare specifikation. Ätstörning som inte uppfyller kraven för någon av de etablerade ätstörningarna, som anorexi och bulimi.

Man behöver INTE tänka en massa på mat och vikt för att ha ätstörning UNS. Att ätstörningskliniken du jobbar på arbetar med nästan-anorektiker och nästan-bulimiker med diagnos ätstörning UNS betyder inte att alla med diagnosen har de problemen. Att ha problem med konsistens och smaker och inte känna hunger vilket leder till undervikt och näringsbrist kan också ge diagnosen ätstörning UNS.

ps. Jag har själv haft både anorexia nervosa och ätstörning UNS som diagnos. Nu är jag frisk, men jag tar mig rätten att skratta åt dig eftersom du tror dig kunna uttala dig om saker du inte har koll på.
    Ja. Jo för att då diagnosen UNS så har man tankar på mat och vikt. Läs på lite istället.
  • Anonym
    lillajag82 skrev 2012-06-06 14:52:06 följande:
    Äsch... lägg av..du är ju patetisk.. hur är det med din sociala kompetens? 
    Jobbar man med människor så håller man inte på så som du gör! DU är pinsam!
    Gå en kurs i vett och etikett... 

Märker att du inte vet skillnaden på forum och IRL.
  • Anonym
    Mamma på heltid skrev 2012-06-06 10:19:16 följande:
    Jag betalade 44000kr och det finns bilder inne hos mig under starka bilder.
    Verkligen superfint resultat! Får man fråga hur stora dina barn var när de föddes?
    Är du nöjd med resultatet själv och tycker du att det var värt pengarna och smärtan?

Jag frågar pga. att jag själv har tänkt genomgå operation.
  • Anonym
    Beckah82 skrev 2012-06-05 23:54:00 följande:
    Om man gjort en TT har man ju tight sytt ihop musklerna så nej, de ska inte kunna spricka i sär  

Gravid kan man bli och det kan gå bra, men det blir trångt som sjutton för bebisen och är säkert ganska smärtsamt för mamman.

Har även läst om ett fall där bebisen var på väg att "krossas" så de fick ta ut en liten underviktig parvel redan i vecka 30.

I de flesta fall går det dock "okej" 
    Men hur är det nu med delade magmuskler som man får ihopsydda, om man tänkt skaffa fler barn i framtiden? Såg bara ett inlägg om det, men det lät ju väldigt ruskigt och speglade inte alls den uppfattning jag hade (att det går fint men att resultatet givetvis med största sannolikhet försvinner efter graviditeten och att man då är tillbaka på ruta ett igen, så att säga). Finns det några bra källor på detta eller...?

Jag är nämligen 23 och har en riktigt ful putmage med massa sladder och hud (jag har även "välsignats" med en härlig, tjock fettsamling under den lösa huden på magen, som inte går att banta bort och som får magen att se ännu större ut), och även om jag är singel nu och inte för stunden känner att jag vill ha fler barn så är jag inte säker på att jag kommer känna så när jag är klar med med utbildningen och jobbat om 7-8 år och så och kanske träffat en ny man. Men samtidigt så vill jag inte slänga bort de bästa åren av mitt liv på att känna mig ful och oproportionerlig heller. Väntar jag till jag är 35 med att fixa magen så känns det som jag har slösat nästan femton år som ful, det känns inte heller bra. Jag tänkte göra en operation nu om ett år och sedan skaffa barn om ca tio år om jag fortfarande vill och kan och kanske göra en ny operation om jag vill då, men nu blev jag orolig...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-06 23:33:53 följande:
    Jag är nämligen 23 och har en riktigt ful putmage med massa sladder och hud (jag har även "välsignats" med en härlig, tjock fettsamling under den lösa huden på magen, som inte går att banta bort och som får magen att se ännu större ut),
    Varför skulle du inte kunna banta bort fettet?
  • Anonym
    infragilis skrev 2012-06-07 01:16:52 följande:
    Magmusklerna kommer att dela på sig som vanligt under graviditet. Det går alltså bra att bli gravid igen, men helst ska det ha gått minst ett år sedan sedan operationen gjordes. Det blir, som du skriver, som att gå tillbaka till ruta ett.
    Åh tack gud ske lov, jag blev lite orolig där ett tag! Jag planerar inte att bli gravid de närmaste tio åren, så under de tio åren vill jag gärna vara fin igen. ;)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-07 01:13:59 följande:
    Varför skulle du inte kunna banta bort fettet?
    Det gick inte, jag har försökt. Eller ja, kanske om jag kör size sero eller mindre? Det vet jag inte, är inte så intresserad av det. Jag bantade ned mig förra sommaren till min idealvikt som jag hade innan jag var gravid, var jättefin och smal i kroppen förutom just på magen där det var som en extra vaddering, hud och fett. Bantade ned mig sju kg till, men då såg jag rätt gräslig ut, tunn och dan, och utan vare sig byst eller rumpa eller något - men magen var kvar. Så det gick inte att banta bort fettet. I teorin kanske, men definitivt inte i praktiken.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-07 09:47:34 följande:
    Det gick inte, jag har försökt. Eller ja, kanske om jag kör size sero eller mindre? Det vet jag inte, är inte så intresserad av det. Jag bantade ned mig förra sommaren till min idealvikt som jag hade innan jag var gravid, var jättefin och smal i kroppen förutom just på magen där det var som en extra vaddering, hud och fett. Bantade ned mig sju kg till, men då såg jag rätt gräslig ut, tunn och dan, och utan vare sig byst eller rumpa eller något - men magen var kvar. Så det gick inte att banta bort fettet. I teorin kanske, men definitivt inte i praktiken.
    Vad jobbigt!Rynkar på näsan
  • Anonym
    Mamma till Philip Nova Elliot skrev 2012-06-07 10:25:50 följande:
    Jag betalade 42000 för min men med bröstlyftet blev det 70000, fick lite rabatt. Gjorde min på Citadellkliniken i Landskrona. Körde dit på morgonen och min man hämtade mig dagen efter. Jag är 173 cm och har vägt så lite som 47 kg och ändå var magen kvar. Detta var efter första graviditeten men magen blev varken bättre eller sämre efter de andra graviditeterna.

Vad har bröstlyft med bukplastik att göra?
  • Anonym
    Anonym (Fettsugning) skrev 2012-06-07 13:22:59 följande:
    I ditt fall kanske en fettsugning vore bättre? Om inte magmusklerna är delade utan det bara är fett. En fettsugning är en mycket mindre procedur, minimala små ärr (ca 3mm långa) och man har sin egen navel kvar. Läker dessutom mycket fortare, jag kände mig normal igen redan efter 3-4 dagar.
    Jo, men jag har mycket hud också som behövs tas bort tyvärr, och magmusklerna är väl inte jättedelade direkt, men magen är inte alls särskilt tajt och fin, trots plankan. Äter jag minsta så sväller magen upp så man ser gravid ut. Slank och fin på morgonen (nåja, hyggligt iaf) och halvvägs genom en graviditet på kvällen typ. ;)
  • Anonym

Kort fråga till er vars mage påverkats mkt av graviditeter. Specifikt med delade magmuskler. Har ni några fysiska besvär av detta? Ni som opererat er, har ni haft besvär och hur är det efter operationen? Själv upplever jag såklart dåligt stöd vilket känns i ländryggen. Men jag kan ibland få väldigt ont i magen, men oftast känns det bättre när jag håller in magen med händerna, eller använder korsett de gångerna som stöd alltså.

• Anonym
    Anonym (rump-mage) skrev 2012-06-30 22:33:06 följande:
    Jag har totalt fördärvad mage efter två graviditeter och ska till sjukgymnast om två månader i ett annat ärende. Kan jag be henne kolla magmusklerna när jag ändå är där? Jag får in fyra fingrar mellan musklerna utan problem.

Var skriver hon remiss ifall hon tycker att musklerna är fel?

Med andra ord, hur går turerna ifall man behöver bli opererad? 
    Det är inte alla som känner till magmuskeldelning. Jag har träffat sjukgymnast på vårdcentral som inte visste att det kunde bli så efter graviditet, och inte heller kunde ge några övningar. En läkare (med säkert 30 års erfaranhet i yrket) påstod att jag inte hade det, och gjorde någon konstig kontroll av magen när jag stod upp och hostade. Därefter har jag träffat tre olika plastikkirurger som alla konstaterat att jag har det och ganska mkt dessutom. Så det är inte säkert att personal du träffar vet vad du pratar om. Det är alltför okänt fortfarande inom vården tyvärr.
  • Anonym
    Anonym (nyfiken) skrev 2012-07-06 20:04:35 följande:
    Någon som vet hur lång tid man ska vänta efter en graviditet/kejsarsnitt innan man är aktuell för operation? Om man lyckats gå ner viktmässigt?
    Vid mina konsultationer så har de sagt minst ett år efter.
  • Anonym

Hittade den här bloggen av en slump och det tackar vi för! Försöker hitta inspiration för min nya bröst, har försökt hitta information om bukplastik hela dagen, hittade även en annan bra sida www.plastikoperationer.net/, rekommenderas starkt! På deras forum fanns det många som hade skrivit o jag fick läsa om andras erfarenheter. Tycker att det är jätteviktigt att man tar del av andras erfarenheter, speciellt när det kommer till plastikkirurgi, tack för en bra blogg, den va hjälpsam :)

• Anonym
    pseudonym1 skrev 2012-09-25 16:41:17 följande:
    Tack
    Nu är jag hemma igen!
    Bröstlyft med inlägg (känns som att de är för stora just nu men det blir nog bättre när svullnaden lagt sig o man vant sig lite!

De tog bort 600 gram hud o fettsög 700 ml från magen/sidorna.
    Jag går hemma med ett dränage fortfarande o ligger mest... Man känner inte direkt för o börja brottas med nån
    Igår va smärtan vidrig men idag känns det bättre även om det gör ont!
    Mest ont gör de ihopsydda magmusklerna o fettsugningen!
    Återkommer med bild när det gått ett tag
    Fick du åka hem på en gång, eller blev det eftervård? Hjälpte inte smärtstillande mot smärtan som du beskrev som vidrig? Hur känns det nu? Hoppas allt går finfint, och att du blir nöjd med ditt nya jag.
  • Anonym
    Thunnan skrev 2012-10-11 11:57:02 följande:
    Är det någon här som gjort en bukplastik i umeå som kan rekommendera vart man ska vända sig?
    Läkarhuset Norr finns ju också.

Pseudonym 1; fina bilder. Kan ju säga att jag säkert har tre gånger så buktande mage som du hade på förebilderna. Känns ju faktiskt helt ok att jag överväger operation efter att ha sett detta. Tack!
  • Anonym

pseudonym1 skrev 2012-10-11 22:15:53 följande:

Tack
    Jag tror jag lyckades hålla min mage hyfsat i shack pga träning 6/v men den putade ju ändå... Hade som sagt ca 5-6 cm mellan vilket tydligen e rätt rejält...
    Om du bara har delade magmuskler så har jag läst att det går att operera via typ titthål i på så sätt slippa öppna upp o få ärret.
    Men de flesta har ju hud osv och även om det bara gått 2 v ca så tycker jag redan att ärret är helt ok.
    Det täcks under en normal Trosa

Hur lyckas du träna 6 gånger per vecka med småbarn därhemma? Jag har svårt att få till 1-2 pass per vecka.
  • Anonym
    Anonym (Vill oxå!) skrev 2012-11-13 12:18:19 följande:
    Hej!
    Jag har ett önskemål att få göra en bukplastik via landstinget och har vart på VC och träffat läkare. Han har skrivit en remiss och bilder är inskickade. Finns det någon här som har gjort en op genom västra götaland? Har ni bilder? Hur lång tid kan det dröja innan man får svar? 

Själv har jag ett bmi på 28,4. Jag har över 3 cm överskott räknat från blygbenet. Skulle nog kunna säga att jag har ca 4 cm. Jag har bristningar från mina graviditeter och naveln ser ut som en ledsen mun. Jag har problem med att hitta byxor som passar, mina ben är rätt långa och smala med en mage som ett bildäck. Detta gör att jag måste välja större stl för att få plats med magen men byxorna sitter då löst runt benen. Jag har svårt att böja mig fram, har ont i korsrygg, stor uppsvullen mage vid gaser och får ofta frågan om jag är gravid både av stora och små. Detta har lett till att jag har drar mig undan och skäms över min kropp. Jag tar aldrig på/av kläder framför andra, knappt framför min sambo. Duschar aldrig på gym. Har aldrig varit i simhallen med barnen osv osv. Detta har blivit ett stort psykosocialt hinder för mig. Önskar jag hade de ekonomiska förutsättningar för att kunna bekosta en op själv och slippa vänta, och slippa ångesten över om bli godkänd eller ej.   
    jag har gjort en bukplastik och är jättnöjd. Men har du ett BMI på 28.4 så bör du gå ner en del i vikt för att du ska få ett resultat du är nöjd med. En bukplastik är ingen universallösning på viktproblem, och det är nog därifrån din ryggvärk kommer, inte att du har bukhäng. Ska du lägga ut en massa pengar på en bukplastik, så gör dig själv tjänsten att gå ner i vikt först. Annars slänger du mycket pengar i sjön, speciellt om din hud inte är elastisk. Gör du då en bukop innan du går ner i vikt och sedan förlorar en hel del kilon så kommer du att få överskottshud och då är altl förgäves.
Svar på tråden bukplastik, före och efter!