Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

smisk eller inte?

Ninio92 skrev 2012-06-06 00:22:00 följande:
     jag tycker att barnaga ska införas i Sverige, dock ska det inte vara "misshandel" utan det ska finnas gränser på hur man i så fall får ge sina barn smisk.......

...tycker jag att man kunde tillåta lättare aga. Idag skriker barn misshandel så fort man tar dem lite i örat.
    Sveriges nolltolerans är idiotisk, men jag tycker samtidigt inte aga ska direkt införas. Men minsta lilla ska inte klassas som misshandel som idag och familjer riskera få soc inblandade utan egentlig anledning. Lite sunt förnuft borde det finnas utrymme för, inklusive ett tag i örat, armen, luggen etc. Kallas det aga? Ja, då är jag väl för återinförande av aga; det är tillåtet där jag bor - men används ändå sparsamt av alla jag känner.
  • Tow2Mater
    Ninio92 skrev 2012-06-06 00:22:00 följande:
    Lärarna i skolan har ingen auktoritet längre då de inte får tillrättavisa eleverna.  
    Där handlar det ju om obefintlig auktoritet - det kan man återinfora utan aga om man vill. Detta eviga tjat om att "kränka" barn borde verkligen ses över - vuxna ska kunna göra vissa saker utan att det skriks "kränkning" i tid och otid, speciellt som lärare i skolorna borde man ha stora befogenheter att bestämma över eleverna.
  • Tow2Mater
    Mithra skrev 2012-06-06 13:14:43 följande:
    Jag hade önskat att jag inte blivit slagen som barn. Nu förföljs jag av panikångest, socialfobi, dålig självkänsla/inget självförtroende, depressioner samt att jag fått en Borderline-diagnos. Nu vid 23års ålder mår jag bättre, men har fortfarande problem med ångest då och då. Folk som slår sina barn ska ha ett nackskott. End of story.
    Och du relaterar allt det till endast "smisk" i barndomen efter att du undersokta vilka (?) andra saker som kan vara stora bidragande faktorer till dina problem?
  • Tow2Mater
    Mithra skrev 2012-06-06 19:02:48 följande:
    inför man barnaga så är det ju stor risk att ren misshandel kommer att förekomma.
    Eller kanske inte; den pålittliga statistiken visar ju att barnmisshandeln ökade frekvent efter det att agaförbudet infördes ;)
    humansciences.okstate.edu/facultystaff/Larzelere/sweden2.html

"Sweden has had minimal child abuse since 1979, whereas I could find no evidence that their child abuse rate had decreased since then. We both agree that the child abuse fatality rates have been very low in Sweden, with no significant change after the 1979 spanking ban."

"...3.6% (abuse)rate in Sweden. A later (1985) American survey that was more equivalent to the Swedish survey concluded that 1.9% of American parents were abusing their child according to this measure."
  • Tow2Mater
    stickkontakt skrev 2012-06-06 20:47:54 följande:
    Hur definieras "abuse" då? Kan det vara så att även lättare aga blir anmält i Sverige medan det i USA krävs betydligt grövre misshandel för att det ska komma till kännedom?
    Vet inte. Hittade bara att de hade en undersökning som liknade den Svenska.

Det är inte heller så enkelt som att säga att missshandel ökar eller minskar pga om viss aga tillåts eller inte, det var mest vad jag försökte säga. Etersom aga = misshandel i Sverige idag, men inte i USA, är det ju självklart att mera lättare saker anmäls i Sverige än i USA. Det intressanta tycker jag var siffrorna fore och efter Svenska forbudet, i båda länderna.
  • Tow2Mater
    Gumsegumsan skrev 2012-06-06 21:08:24 följande:
    ska vi införa lättare aga mot kollegor eller andra vuxna människor som vi  anser förtjäna det också? 
    Men man kan ju inte alltid jamfora barn och vuxta rakt ut. Vuxna far t ex kora bil, barn far det inte. Vuxna far ha sex med varann, barn far det inte,m oavsett om de vil leller inte. Etc.

Dar jag bor far man sjuta ihjal nan som fortjanar det. Sen definierar lagen vad "fortjanar det" betyder, t ex i nodvarn. Inte ser man folk i gemen skjuta ihjal varann pa gatorna for det mer an i Sverige.
  • Tow2Mater
    Gumsegumsan skrev 2012-06-06 21:53:00 följande:
    hur kan någon annan sitta och bestämma vem som "förtjänar" att bli skjuten eller inte? vem ger den rätten till att bestämma över någon annans liv? 
    JAG har ratten att ta livet av nan som annars kommer att ta mitt liv - tack o lov!.

(Jag ar ocksa emot dodsstarff, men de tar en helt annan sak.)
  • Tow2Mater
    Gumsegumsan skrev 2012-06-06 21:55:46 följande:
    självklart, men då pratar vi om nödvärn vilket jag inte tolkade det som att du menade. det är knappast någon som skulle ha invändningar mot detta i Sverige heller.
    Man har inte den ratten i Sverige som jag ser det. Du far ju inte ens ha ett vapen for nodvarnsbruk.

Men nu ar vi myclet OT :)
  • Tow2Mater
    melonlej skrev 2012-07-31 11:22:54 följande:
    Vill man ha ett barn som slåss, ja slå dina barn då. Men kom inte sen och försök lära dem vad som är rätt och fel. Barn gör som vi gör inte som vi säger.. Det är alltid bättre att prata..
    Sätt dig inte och kör bil då - dina barn kommer att göra likadant. Drick inte vin - dina barn kommer att göra likadant. Ge inte bort en leksak till grannflickan - dina barn kommer att ge alla sina leksaker till henne.

Det finns ett medelting som heter rim och reson med allt. Inklusive smisk i rätt omfattning vid rätt tidpunkter i rätt sinnesstämning.
  • Tow2Mater
    skogsvitter skrev 2012-08-16 19:27:35 följande:
    Aga är olagligt. I all omfattning, och vid alla tidpunkter.
    Inte i alla länder. Och  TS fråga var "Borde barnaga införas igen?" Så det är irrelevant om det just nu är olagligt i Sverige.
Svar på tråden smisk eller inte?