• Tångräkan

Hur högt staket för en golden?

Vi ska sätta upp staket vid vårt hus, tänkte köpa färdiga sektioner för att komma billigt undan då det är en hyresrätt. Nu undrar jag hur högt det behöver vara för att inte en lat goldenbalndis ska hoppa över? Räcker det med 73 cm, blir ju kanske 80 cm i slutänden då man har det lite över marken och så. Han är så snäll och inte speciellt rymningsbenägen det är mest för säkerheten.

• Svar på tråden Hur högt staket för en golden?
  • dezibel

Du vet nog bäst eftersom du känner din hund men jag har 110cm högt nätstaket och syrrans två golden stannar innanför men den mindre tiken hoppar stillastående över. Vill dom ut så tar dom sig över det mesta är min erfarenhet.
    Hellre för högt än för lågt Skrattande

• Linda 468

Min golden hoppar in över nånting. Han går inte ens över ett kompostgaller som ligger på golvet.
    Schäfern däremot hoppar över 1 meter.  Så det är ju rätt svårt att säga, men egentligen har man väl staketet mest för att de ska hinna stanna till så de inte drar ut på vägen?

• riboflavin

Beror ju lite på hunden, den lata lite bekväma hunden tar ju sig knappast över, men en i klass med syrrans jycke tar sig lätt över även 2 m :).

Är han inte speciellt rymningsbenägen bör 80 räcka, bara för att se till att han inte kan lufsa ut på gatan obehindrat.

Vi ha 120 cm runt tomten för våra som definitivt kan hoppa över om viljan finns. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Tångräkan
    Linda 468 skrev 2012-06-06 12:57:10 följande:
    Min golden hoppar in över nånting. Han går inte ens över ett kompostgaller som ligger på golvet.
    Schäfern däremot hoppar över 1 meter.  Så det är ju rätt svårt att säga, men egentligen har man väl staketet mest för att de ska hinna stanna till så de inte drar ut på vägen?
    Nej vår hund hoppar inte heller gärna, han vill knappt hoppa in i bagaget på bilen :) Det är mest för säkerheten som du säger, nu kommer vi inte bo precis intill en väg så ingen fara så men ett sätt att markera var det är okej för honom att vara liksom. Givetvis kommer han inte vara ute när vi inte är i närheten ändå så det borde ju räcka. Han sticker aldrig långt ifrån oss men grannarna kanske inte uppskattar om han traskar runt i deras trädgård :)
  • Linda 468
    Tångräkan skrev 2012-06-06 13:03:12 följande:
    Nej vår hund hoppar inte heller gärna, han vill knappt hoppa in i bagaget på bilen :) Det är mest för säkerheten som du säger, nu kommer vi inte bo precis intill en väg så ingen fara så men ett sätt att markera var det är okej för honom att vara liksom. Givetvis kommer han inte vara ute när vi inte är i närheten ändå så det borde ju räcka. Han sticker aldrig långt ifrån oss men grannarna kanske inte uppskattar om han traskar runt i deras trädgård :)
    Som här då. Fast vi har inget staket alls iofs för de går ingenstans, men 80 borde räcka
Svar på tråden Hur högt staket för en golden?