• Omorfia

Cykel till fyraårig. Inte måste man ha stödhjul?

Tänkte lära dottern att cykla i sommar. Jag hade aldrig stödhjul när jag var liten och det gick fort att lära mig att cykla. Jag kommer dock inte ihåg om jag var fyra eller fem när jag lärde mig cykla. Vad tycker ni om att lära henne cykla utan stödhjul? Hon är fyra år som sagt.
    Undrar också vilken storlek på cykeln man ska välja. Hon är knappt 104 cm lång.

• Svar på tråden Cykel till fyraårig. Inte måste man ha stödhjul?
  • Sisisisi

Nä, man behöver ju inte stödhjul. Men det är inte alls säkert att hon lär sig cykla i sommar utan. Min äldsta lärde sig några månader innan han fyllde fem. Vi hade köpt en 16" till honom, han va ca 115 cm, men den var lite stor att lära sig cykla på, han tyckte det var lite läskigt. Hittade en 12" på blocket för 50 kr och när han fick den så lärde han sig direkt och kunde börja cykla på den större efter nån vecka.

Tvåan blir 4 i sommar och vi ska väl börja träna snart utan stödhjul med honom. Inget av barnen har cyklat särskilt mycket med stödhjul, prövat några gånger bara. Det sägs ju att man helst inte ska använda stödhjul alls!  

• Vinterankan

Min dotter är 3 och fick en cykel utan stödhjul nu och det har gått jättebra. Hon är 101 cm och 12 tum var lagom till henne.

• Flickan och kråkan

Min äldsta blir 4,5 år om en månad. Han har cyklat på vanlig tvåhjuling sedan i påskas. Han har haft springcykel innan så övergången gick lätt. Det viktiga är ju att den första inte är för stor. De ska kunna sitta på sadeln och nå ner till marken ordentligt med båda fötterna. Har en liten pojke på cirka 100 cm så han har en 12-tummare.

• Busbellan

Det är så olika när de klarar cykla utan stödhjul, min ena dotter var 4,5 år den andra 3,5 år
    Men absolut inte större än 12-tums min dotter är nu 110 cm och det är precis hon fixar en 16-tum och då har hon ändå cyklat drygt ett ¨år 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Liljan77

Jag hade inga stödhjul när jag lärde mig cykla.Men då var jag över 6år o hade sönderskrapade ben.
    Minns de som igår.
    min son hade stödhjul,men han lärde sig inte cykla över en sommar.Det hade vi inte som krav heller.
    Han var nästan 5 när stödhjulen åkte. 

• MiaMarias
    Omorfia skrev 2012-06-06 13:26:24 följande:
    Tänkte lära dottern att cykla i sommar. Jag hade aldrig stödhjul när jag var liten och det gick fort att lära mig att cykla. Jag kommer dock inte ihåg om jag var fyra eller fem när jag lärde mig cykla. Vad tycker ni om att lära henne cykla utan stödhjul? Hon är fyra år som sagt. Undrar också vilken storlek på cykeln man ska välja. Hon är knappt 104 cm lång.
    Köp en springcykel, så kan hon öva upp balansen på den.

Jag köpte springcykel till lillkillen förra sommaren då han var 3 år, han övade upp balansen väldigt bra under sommaren och hösten. Sen har han en 12-tums cykel och då hade den stödhjul på, så då kunde han öva 
    på tramptekniken och att bromsa med pedalerna.

Och nu vid påsk 2012 när han var 3 år och 10 månader, så tänkte jag att jag skulle testa att ta bort stödhjulen, och hejsan svejsan
    vad snabbt det gick, höll i honom väldigt löst i någon minut, men sen kände jag att det behövde jag ju inte. 

Jag släppte iväg honom och han cyklar väldigt bra.  
  • MiaMarias

Men vill du inte köpa springcykel, så går det ju bra att öva med den vanliga cykeln också förstås. =)

• Omorfia

Tack för era svar! Vi har en springcykel men hade ändå tänkt att köpa en cykel till henne i år. Vi måste ändå vara med henne ute så för min del kan jag lika gärna springa efter henne och hålla cykeln.

Men då verkar det alltså vettigt att köpa en tolvtums till att börja med.

Tack igen!

• Flickan och kråkan
    Omorfia skrev 2012-06-07 08:04:19 följande:
    Tack för era svar! Vi har en springcykel men hade ändå tänkt att köpa en cykel till henne i år. Vi måste ändå vara med henne ute så för min del kan jag lika gärna springa efter henne och hålla cykeln.
    Men då verkar det alltså vettigt att köpa en tolvtums till att börja med.
    Tack igen!

Har hon haft springcykel så tror jag det kommer att gå jättebra. Vår äldsta fick som sagt sin vanliga 12-tums utan stödhjul och hade cyklat på springcykel under året inna. Jag sprang efter och stöttade lite i ryggen (mest för att han själv ville det) under 10 minuter sedan cyklade han själv. Tog ett par dagar innan han fick kläm på hur han skulle sätta i gång själv. Han har inte riktigt kläm på bromseriet ännu, vågar inte riktig ge sig i kass med ordentliga nedförsbackar, men det går framåt det med. har en jätteförsiktig 4-åring. Vår 3-åring har testat han med. Har lika fin balans som storebror /har också cyklat på springcykel under ett år), men han glömmer bort att trampa .
  • cosinus

Alla mina har lärt sig utan stödhjul (och utan springcykel innan). En pinne att hålla i är bra och så måste man låta dem vingla lite och inte peta i pinnen hela tiden för då får de ingen chans att lära sig rätta upp vinglet.

Äldsta sprang vi med hela sommaren hon var 4 men hon vågade inte riktigt själv, kunde ist direkt på våren när hon precis fyllt 5. Näst äldsta kunde precis innan sin 4-årsdag (han vågade inte låta oss släppa helt sommaren han var 3) och yngsta som är 4 nu cyklade förra sommaren med oss joggandes bredvid och i år går det cykla bredvid för han gör som vi säger :)

Det kan gå fort och de kan vilja vänta men stödhjul har jag aldrig saknat.

• MickisFlisanNellie

Äldsta dottern hade stödhjul och det tog nästan en hel sommar innan hon lärde sig cykla. Hon var nästan 6 år då. Men hon är väldigt ostabil och överrörlig så hon fick kämpa ordentligt innan det gick.

Yngsta dottern som nu är 4 år hade stödhjul men provade bara nån gång. Vi tog bort stödhjulen och hon satt på pakethållaren och sparka sig fram. Sen så kom hon för nån vecka sen och sa att hon skulle cykla. Hon satte sig på cykeln och jag höll i men kände att jag kunde släppa på en gång. Nu cyklar hon som en galning och har börjat testa lite olika saker med cykeln. Jag var i total chock att hon lärde sig så fort.

Springcykel verkar vara en fantastisk uppfinning. Skrota stödhjulen!    

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
  • Omorfia

Min syrra ringde bara några dagar efter att jag startat tråden och undrade om vi ville ha en tolvtums cykel som de glömt bort i förrådet Ganska lägligt tycker jag! Vi tar bort stödhjulen och låter henne pröva så tar vi det därifrån!

Tack för era svar de har varit mycket hjälpsamma <3

• Anne69

Kul, det är nämligen lättare att lära sig på en 12-tummare än en 16-tummare. God tur! Hälsar en mamma med en unge som lärde sig cykla vid 3 + 9 mån.......hu!

• Flickan och kråkan
    Anne69 skrev 2012-06-13 09:42:54 följande:
    Kul, det är nämligen lättare att lära sig på en 12-tummare än en 16-tummare. God tur! Hälsar en mamma med en unge som lärde sig cykla vid 3 + 9 mån.......hu!

Vi kommer nog att hamna där vi med. Vår yngsta vill så gärna ha en likadan cykel som storebror så nu har han sista dagarna trampat trehjuling frenetiskt för att just lära sig trampa ....vill inte ha springcykeln längre . Han testade storebrors utan stödhjul och han cyklade själv ett par meter. Han är snart 3 år + 2 månader. Han når dock inte ner till marken vilket så klart är ett måste så vi spanar efter en 10-tummare.....men det verkar inte helt lätt att hitta.
  • stinstin

Min dotter fick en balanscykel när hon fyllde 3 år i slutet av maj förra året. Den ser ut som en vanlig cykel utan trampor.
    I mars köpte vi en 12" cykel på blocket och det tog en halvtimma sen kunde hon hålla balansen och cykla. Det tog dock några dagar innan hon lärde sig starta själv och bromsa med fotbromsen, först satte hon bara ner fötterna när hon skulle stanna.
    När hon fyllde 4 år för ett par veckor sedan fick hon en 16" cykel då hon nästan slog knäna i styret på den lilla. Hon är ca 107 cm lång.

Våra äldre barn lärde sig cykla när de var 4 år och 5 år. De hade stödhjul och det tog mycket längre tid för dem att lära sig. Båda lärde sig på en 12".

• cosinus
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-13 09:49:08 följande:
    Vi kommer nog att hamna där vi med. Vår yngsta vill så gärna ha en likadan cykel som storebror så nu har han sista dagarna trampat trehjuling frenetiskt för att just lära sig trampa ....vill inte ha springcykeln längre . Han testade storebrors utan stödhjul och han cyklade själv ett par meter. Han är snart 3 år + 2 månader. Han når dock inte ner till marken vilket så klart är ett måste så vi spanar efter en 10-tummare.....men det verkar inte helt lätt att hitta.
    Så var läget för oss förra året. Sonen var 3 år ganska precis när han lärde sig cykla på en 12-tummare. I början var jag också inne på att leta efter en mindre cykel där han nådde ner men ångrade mig sen. Det var rätt praktiskt att han inte hade en chans att starta för även om det inte är helt ovanligt med 3-åringar som cyklar så har de flesta inte förståndet för det.

Så vi sprang med hela förra sommaren, påminde om att titta frammåt, akta blomlådor och bromsa honom när han helt enkelt missade såna små detaljer som bilar och annat för att han titta upp i himlen, släppte båda händerna för att vifta efter en mygga och annat ;) Vi hade ändå aldrig kunnat cykla bredvid förra sommaren då han var långt ifrån röststyrd så i slutändan gjorde det varken till eller från att han inte nådde ner för vi var ändå med precis hela tiden. Väldigt nära.

I år, nu när han precis fyllt 4 kan man cykla bredvid och han har cyklat till dagis 3 km själv. Nu lyssnar han, har en helt annan koll och nu funkar det jättebra.
  • Linmin

Vår son fick sin första tvåhjuling i våras. 105 cm, så det blev en 16 tum. Eftersom han inte haft en tvåhjulig cykel innan så kändes det som att han behövde öva sig på att fokusera på.cyklingen och inte titta på allt annat innan han fick träna balansen. Nu så här tre månader senare tog vi väck stödhjulen och köpte en pinne till cykeln att springa med, han håller balansen en liten stund när vi släpper

• Tångräkan

Klart du inte behöver stödhjul åt henne. Kan hon inte lära sig utan så är hon inte redo att cykla på 2-hjuling :) Vår tjej fick en 12" som nybliven 3 åring och lärde sig på 2 timmar att cykla. Inga problem alls! Bara att springa och hålla i där bak tills de hittar balansen och sen släppa i smyg, när de ser att de kan själva så cyklar de på sen :)

Du har ingen liten 12" du kan låta henne träna på först? En bekants/släktings som hon kan låna? För de ska inte vara för stora och tunga när de lär sig, lättare att lära sig på en mindre. Men när hon väl lärt sig så kanske en 12" är aningen liten för henne så ett onödigt köp kanske. Men en cykel kan man inte köpa att växa i, den ska passa när man köper den. De ska nå ner med båda fötterna helt, det som är viktigt.

Lycka till :)

Svar på tråden Cykel till fyraårig. Inte måste man ha stödhjul?