• Anonym

Vad är en bra lön?

Om man bortser från utbildning och vilket arbete man har, vad kan räknas som en bra lön, i snitt alltså. Det är klart att 75 000 kr/ månaden är en bra lön,. men hur många har det.

25 000, 30 000, 35 000 etc. eller vad räknas som en bra lön?

• Svar på tråden Vad är en bra lön?
  • Fryspåse

Allt är beroende på vilket jobb man har.
    När jag hade 28 500 för min tjänst som chef med personalansvar, budgetansvar och kundansvar hade jag en dålig lön. När jag hade samma lön som löneadministratör hade jag bra lön. 

• Anonym (Eu-lön)

Jag tjänade ca. 21000 i handen och nu tjänar jag 37300 i handen. Jag känner mig sjukt bekväm med denna summa och känner att jag kan unna mig ett o annat utan bekymmer .... Jag vet inte vad som är en bra lön, men denna lön är fantastiskt för mig!

• Gaytjej

Om det handlar om lön ovsett jobb och utbildning så tycker *jag* en lön är bra när man kan ha ett vanligt liv (typ villa-volvo-vovve för 'normala priser') och dessutom kunna unna sig att gå på restaurang då och då, åka på nån resa, ha en hobby osv utan att behöva vända på slantarna.

Runt 30 000 hade jag tyckt var bra.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • mrsStatham

Sin ålder i 1.000-lappar är en okej lön.
    Plussar man på några 1.000- lappar på det får man en bra lön. 

Bara två saker är oändliga
  • Seven Costanza
    Fryspåse skrev 2012-06-06 21:03:31 följande:
    Allt är beroende på vilket jobb man har.
    När jag hade 28 500 för min tjänst som chef med personalansvar, budgetansvar och kundansvar hade jag en dålig lön. När jag hade samma lön som löneadministratör hade jag bra lön. 
    Håller med, och jag tycker även att det inte riktigt går att säga att man, som TS vill, ska bortse från vilken utbildning eller arbetsbörda man har. Hade jag tjänat över 28000 som nyexad lärare hade jag tyckt det var bra eftersom löneläget är generellt lågt, och hade jag tjänat 25000 på att sitta i ICA-kassa och inte behöva ha det ansvar och stress med att ta jobbet med sig hem som man har i många andra yrken så hade jag tyckt att det var enormt bra.

Men om någon säger att han/hon/någon de känner tjänar bra, då tänker jag nog åtminstone 35000 i månaden men det beror ju lite på ålder också. Om det är en person i 50-årsåldern med akademisk utbildning är inte 35000 jättebra däremot för en 25-åring.
  • Queenie70

Man utgår väl alltid från sig själv antar jag. Om jag har en grundlön på 18.000 så tycker jag nog att 30.000 är en toppenlön, medans den anses halvtaskig för en annan.

Själv tycker jag att man ska komma över 45.000 för att det ska vara en BRA lön.   

• Queenie70
    mrsStatham skrev 2012-06-06 21:13:48 följande:
    Sin ålder i 1.000-lappar är en okej lön.
    Plussar man på några 1.000- lappar på det får man en bra lön. 

Oh, det vore toppen
  • Vinterankan

Tycker väl att över 40 000 ungefär är en bra lön. Men jag känner att vad jag tycker är en bra lön ändras lite med min lön. Förut tyckte jag över 35 000 var en bra lön, sedan fick jag över det själv och tycker inte att jag har så där väldigt bra lön så nu tycker jag 40 000. När jag får det så kommer jag väl att tycka att det är över 45 000 som är bra...

• Themis

Så många tusen/mån som man är år gammal tycker jag är ett bra mått mellan tummen och pekfingret.

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Anonym (2ggr)

kom precis upp i 2000 gånger ålder, det tycker jag är godkänt. Dock hamnar jag under igen om en månad när jag fyller år :)

• Kjellgren

Det går inte att bortse från utbildning eller jobb. 

Rimligen är över 30.000 en bra lön eftersom det är över medellönen i Sverige men för personer med min utbildning, vore det en totalt kass lön, bra lön för min del vore mer än det dubbla. 

• Anonym

Som jag skrev så var frågan vad som kan betraktas som en bra lön rent generellt, inte att jag jobbar som chef och har en fin utbildning, så 35000 kr är en skitlön, det var inte det frågan gällde. Men över 30 000 kr borde väl kanske betraktas som en ganska bra lön, det är ju i alla fall över snittet.

• Anonym

I min värld är en bra lön när man har ut 20-25000 kr i månaden (efter skatt). Själv har jag bara ut typ 12500 kr... 

• Smultrånfajkus

Som administratör tjänar jag 28.000 i månaden. Det är ett extremt enkelt jobb så 28k är väldigt bra för den sortens arbete. Nu ska jag snart gå över till ett annat jobb som kommunikatör och då tjänar jag 32.000kr i månaden istället. Det är "bara" en ökning på 4000 men ansvaret skjuter i höjden så vi får se!

• Anonym (Såhär)

Självklart är arbetets  svårighetsgrad  och ansvar viktigast för lönesättningen.  Men från  ett helt  personligt perspektiv,  när  jag passerade 45' brutto  började jag känna ett ganska stort mått av ekonomisk frihet som inte funnits tidigare. Jag slutade helt  enkelt tänka  så mycket  på pengar. 
    Det hänger naturligtvis  ihop med vilken fas  man  är i livet och vilka kostnader man har. Och vad man vill  med sitt  liv :)

På lönenivåer över detta växlar tjänstepensionen  upp rejält också vilket  också minskar eventuell  oro för framtida pension.

Nu  har  jag +50' i månaden men skulle inte vilja ha ett mer avancerat jobb eller byta mot ett mer stressigt,  det är ganska  stressigt som det är redan nu. Det  är inte värt det. För mig.

Svar på tråden Vad är en bra lön?