• Anonym

Bröllopspresent - hur hade ni agerat?

När jag och min man gifte oss för ett par år sedan hade vi ett enkelt bröllop för endast släkten. Detta pga att vi satt i ekonomisk knipa för tillfället och hade ont om pengar.
    Vi önskade oss då pengar till en större sak (vill inte säga vad men säg att det kostade ett par tusen) och fick då ett presentkort (i denna affär där grejen fanns vi önskade oss) av min mans syster och man... på 250 kr.

Vi blev ganska besvikna och tyckte det var lite lite för ett bidrag till vår önskan. Så det blev aldrig att vi köpte denna grej.

Nu är det så att dem ska gifta sig i sommar och jag känner mig bara bitter över denna snålhet. Kan inte hjälpa det. Hade dem varit arbetslösa eller haft ont om pengar så hade jag förstått, men det är båda höginkomsttagare.

Så vad köper vi då till dem? Och för hur mycket? Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Bröllopspresent - hur hade ni agerat?
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2012-06-08 08:57:11 följande:
    Jag skulle inte få för mig att ge mer i bröllopspresent, för att mottagarna har betydligt sämre ekonomi än vi. Men jag skulle heller inte ge mindre, pga att någon gifter sig borgerligt och bjuder på kaffe och tårta efteråt.

Jag ger en present för att gratulera brudparet och önska dem lycka. Och jag önskar dem ju inte mindre lycka för att de inte bjuder på en flådig middag?

Däremot har jag faktiskt gett mindre i gåva till ett par - ungefär hälften av vad vi normalt sett lägger, för att det var stora kostnader förknippade med det bröllopet. Två hotellnätter, en semesterdag och ca 2000 kr i bensinkostnader...
    Självklart ger jag för att önska dem lycka, men går jag på ett påkostat bröllop där brudparet har sparat länge, planerat väl och bjuder på en fin fest lägger jag kanske en lite större peng på presenten än vad jag gör om brudparet själva lagt mindre pengar och arbete på bröllopet, samt kanske tom förväntar sig att man betalar sin egen mat.

Samma om jag förväntas resa och bo över någonstans i samband med bröllopet, eller lägga mycket pengar på möhippa. Hur mycket jag tycker om släkt och vänner så finns det en gräns för hur mycket pengar JAG lägger på att fira DERAS bröllop. Att gå på någons bröllop kan kosta stora pengar beroende på vad man förväntas delta med.

Sedan förstår jag inte hur man kan ordna ett enkelt bröllop och klaga på för enkla presenter. Vet inte om det är jag som är unik i att se en relation mellan hur mkt brudparet kostar på och hur mycket jag lägger?
  • Vinterankan

Klart att det är snålt att ge ett presentkort på 250 kr. Kan vara helt ok att ge en present för den summan kanske för då har man ju ändå lagt ner lite tid och omtanke på att hitta den. Jag och min sambo är höginkomsttagare och tjänar ungefär dubbelt så mycket som hans bror paj dennes fru. De hade ett väldigt litet bröllop pga ekonomin och vi tyckte då att ett presentkort på 1000 kr kändes som en rimlig present. Om vi någonsin gifter oss så hoppas jag att de förstår att vi förväntar oss en present som matchar deras ekonomi, inte att de ska köpa en för 1000 kr. Tycker det är självklart att man ger mer om man tjänar mer. Presentkort på 250 kr är ju helt sjukt snålt tycker jag.

• Anonym

Men alltså en present ger man för att man vill gratulera och lyckönska brudparet, inte som "betalning" för det som brudparet bjuder på och det spelar ingen roll hur mycket pengar brudparet VALT att lägga på sitt bröllop.
    Man väljer faktiskt själv hur mycket man vill lägga på sitt bröllop och gästerna ska inte behöva lägga mer pengar för att brudparet VALT att lägga massor av pengar på sitt bröllop!
    OM man som gäst VILL lägga mer på presenten för att det är ett stort bröllop och om man vet att brudparet snålat och sparat länge och man vill visa att man uppskattar just detta att de satsat på ett stort dyrt bröllop eller om man vet att brudparet drömt om ett stort bröllop och man vet att de kämpat för att få ihop det så visst FÅR man ge mer om man VILL. Och aldrig att "ett enkelt bröllop" skulle betyda "billigare presenter".

Det jag vänder mig mot är brudpar som FÖRVÄNTAR sig en massa presenter och att det ska vara presenter som kostar ett visst antal kr och att som brudpar vara så OTACKSAM att man börjar tänka i banor som
    - " Jaha men den och den tjänar ju så mycket, fick vi bara detta av dom???"

TS fick presentkort i den affären där de villa köpa något, vad är fel med det? TS och hennes man fick det de VILLE ha dvs pengar att handla för i en viss affär! Jag förstår faktiskt inte hur man har mage att klaga på summan!
    VAD vet TS och hennes man egentligen om givarnas ekonomi? De kanske hade stora skulder, kanske stora studielån om de pluggat länge (som många höginkomsttagare har gjort!) eller så har de andra stora utgifter. bara för man tjänar mycket är det inte så säkert att ens ekonomiska utrymme till tex preseneter är så väldigt mkt större, de kankse har skaffat sig stora fasta utgifter som inte går att komma ur som tex lån till bil och bonde, stora krediter, avbetalningar på diverse saker,dvs såna utgifter som kan vara knepiga att bli av med. För man vet faktiskt aldrig riktigt allt om ens nära och kära.

Jag kan inte fatta att folk är så jäkla FIXERADE vid pengar att de sitter och tänker på vad andra tjänar och drar paralleller till hur mycket de får i present av olika människor och sen tycker att " den och den är snål" och att sen sitter och grämer sig och är arga/sura/ledsna i åratal efteråt!

TS: har du på något skruvat och omedevetet sätt fått för dig att "den hemska billiga presenten" betyder att de inte tycker om er och att de inte uppskattade att få komma på ert bröllop????
    VARFÖR skulle du annars känna dig BITTER i FLERA ÅR efteråt?????????

• Anonym (L)
    Anonym skrev 2012-06-08 11:18:50 följande:
    Men alltså en present ger man för att man vill gratulera och lyckönska brudparet, inte som "betalning" för det som brudparet bjuder på och det spelar ingen roll hur mycket pengar brudparet VALT att lägga på sitt bröllop.
    Man väljer faktiskt själv hur mycket man vill lägga på sitt bröllop och gästerna ska inte behöva lägga mer pengar för att brudparet VALT att lägga massor av pengar på sitt bröllop!
    OM man som gäst VILL lägga mer på presenten för att det är ett stort bröllop och om man vet att brudparet snålat och sparat länge och man vill visa att man uppskattar just detta att de satsat på ett stort dyrt bröllop eller om man vet att brudparet drömt om ett stort bröllop och man vet att de kämpat för att få ihop det så visst FÅR man ge mer om man VILL. Och aldrig att "ett enkelt bröllop" skulle betyda "billigare presenter".Ok, fel av mig kanske. Håller med om resten.
    Anonym skrev 2012-06-08 11:18:50 följande:
    OM man som gäst VILL lägga mer på presenten för att det är ett stort bröllop och om man vet att brudparet snålat och sparat länge och man vill visa att man uppskattar just detta att de satsat på ett stort dyrt bröllop eller om man vet att brudparet drömt om ett stort bröllop och man vet att de kämpat för att få ihop det så visst FÅR man ge mer om man VILL. Och aldrig att "ett enkelt bröllop" skulle betyda "billigare presenter".

Det jag vänder mig mot är brudpar som FÖRVÄNTAR sig en massa presenter och att det ska vara presenter som kostar ett visst antal kr och att som brudpar vara så OTACKSAM att man börjar tänka i banor som
    - " Jaha men den och den tjänar ju så mycket, fick vi bara detta av dom???"

TS fick presentkort i den affären där de villa köpa något, vad är fel med det? TS och hennes man fick det de VILLE ha dvs pengar att handla för i en viss affär! Jag förstår faktiskt inte hur man har mage att klaga på summan!
    VAD vet TS och hennes man egentligen om givarnas ekonomi? De kanske hade stora skulder, kanske stora studielån om de pluggat länge (som många höginkomsttagare har gjort!) eller så har de andra stora utgifter. bara för man tjänar mycket är det inte så säkert att ens ekonomiska utrymme till tex preseneter är så väldigt mkt större, de kankse har skaffat sig stora fasta utgifter som inte går att komma ur som tex lån till bil och bonde, stora krediter, avbetalningar på diverse saker,dvs såna utgifter som kan vara knepiga att bli av med. För man vet faktiskt aldrig riktigt allt om ens nära och kära.

Jag kan inte fatta att folk är så jäkla FIXERADE vid pengar att de sitter och tänker på vad andra tjänar och drar paralleller till hur mycket de får i present av olika människor och sen tycker att " den och den är snål" och att sen sitter och grämer sig och är arga/sura/ledsna i åratal efteråt!

TS: har du på något skruvat och omedevetet sätt fått för dig att "den hemska billiga presenten" betyder att de inte tycker om er och att de inte uppskattade att få komma på ert bröllop????
    VARFÖR skulle du annars känna dig BITTER i FLERA ÅR efteråt?????????
  • Plazma
    S vali s skrev 2012-06-08 08:08:38 följande:
    Ni blev besvikna över ern bröllopspresent ni fick för några år sedan och nu funderar du över hur ni ska göra till deras bröllop...

... för mig är svaret rätt enkelt, jag hade köpt en bröllopspresent till brudparet utan att ens väga in i hur mycke/lite de valde att lägga ner på presenten till oss, det har liksom aldrig varit min grej att förvänta mig presenter för ett visst värde från vare sig från  släkt eller vänner.

Jag måste helt ärligt säga att jag inte fattar denna "hämndlystnad" som en del här i tråden verkar ha, gud så trist att både ge och få presenter om folk hela tiden ska hålla på och värdera och tänka  "Dom hade minsann kunnat lägga mer pengar...."      
    Håller med denna
  • Anonym (pengar)

Varför är pengar så viktigt?

Jag tycker det är en fin present med 250:-.  Jag hade varit glad för 100:- också.

Allt beror på vad man har för ekonomi, vilka skulder man har, vilken ränta man har på sina lån, vad ens egen semester kostar det året, hur många nära och kära som fyller år, gifter sig, har dop, svensexa, möhippa, tar studenten osv som man "måste" köpa en massa presenter till mm. Det är dyrt att leva! Alla har inte samma förutsättningar.

Köp vad du vill - något litet eller något stort, och sluta bry dig om en summa pengar.

Egentligen borde ingen gäst ge brudparen  någonting alls längre för jag tycker så ofta man hör gnäll och klagan över sina bröllopspresenter nu för tiden. {#emotions_dlg.flower}

• Mamma SL

Man utbildar sig inte och skaffar ett välbetalt jobb för att spendera pengarna på presenter åt andra! Sluta väg in folks lön i vad ni får i present.

• Furstinna

Jag personligen upplever det som att folk gifter sig och skiljer sig flera gånger om med olika människor så jag lägger inte nån större summa. 500 är max om det inte är någon väldigt nära.

• Anonym

Jag blev glad att folk kom och ville fira med oss. Inte sitter jag år efter och känner mig bitter för gästernas snålhet.. Låter inte sunt. Och mer glad blev jag av att jag har underbara svägerskor och svågrar. 

• Anonym

Har läst alla svar... och förstår nu att alla tänker inte som mig.
    Vilket var lite överraskande, men också positivt då jag nu tänker köpa en liten gåva bara.

Deras bröllop är ungefär lika stort som vårat.
    Vi hade catering-mat, vin, tårta m m. Ett mindre bröllop men det kostade oss oss ändå ganska många tusenlappar.

Vi har dessutom lagt över 2000 kr i möhippe- och svensexekostnad på dem. Vi fick ingen alls.

• Anonym

Jag skulle bli väldigt besviken om brudparet blev upprörda över att jag gav dem för lite i bröllopsgåva. 

Nu senast det var bröllop gav jag 200kr. Och det är en stor summa just nu eftersom jag haft en inkomst på i snitt 6500kr/månad de senaste 4 åren och ingen inkomst alls på nästan två månader, jag lever på det jag lyckats spara ihop under dessa 4 år och det är inte så stor summa och den sinar stadigt... Skulle jag då få reda på att brudparet blivit arga på mig för den låga summan så hade jag ärligt talat börjat storgråta av besvikelse eftersom dessa 200kr faktiskt var väldigt kännbara för mig.

Om brudparet skulle vilja hämnas på mig om några år för att jag gav för liten bröllopsgåva så säger det mer om dem än om mig... man kommer ju faktiskt på bröllop för att brudparet önskar att man ska närvara (och för att man vill närvara förstås också) inte för att man ska betala för deras utlägg i samband med bröllopet. Vill man inte kosta på sitt bröllop får man ha ett väldigt litet bröllop eller gifta sig borgerligt, gästerna ska inte betala för det genom att kosta på dyrbara gåvor (även om man absolut får köpa det om man känner för det och även har råd).

det blir tyvärr småsint att ge igen med samma mynt genom att köpa en liten gåva om det enbart är syfte att visa missnöje med att givaren var snål för några år sedan -  ger man en liten gåva för att man vill ge just den prylen så är det en helt annan sak.

• Helle333
    Anonym skrev 2012-06-07 19:47:35 följande:
    När jag och min man gifte oss för ett par år sedan hade vi ett enkelt bröllop för endast släkten. Detta pga att vi satt i ekonomisk knipa för tillfället och hade ont om pengar.
    Vi önskade oss då pengar till en större sak (vill inte säga vad men säg att det kostade ett par tusen) och fick då ett presentkort (i denna affär där grejen fanns vi önskade oss) av min mans syster och man... på 250 kr.

Vi blev ganska besvikna och tyckte det var lite lite för ett bidrag till vår önskan. Så det blev aldrig att vi köpte denna grej.

Nu är det så att dem ska gifta sig i sommar och jag känner mig bara bitter över denna snålhet. Kan inte hjälpa det. Hade dem varit arbetslösa eller haft ont om pengar så hade jag förstått, men det är båda höginkomsttagare.

Så vad köper vi då till dem? Och för hur mycket? Vad hade du gjort?
    Det är svårt det där med var man ska lägga ribban på presenter. Nu har jag aldrig varit höginkomsttagare men jag ger inte bort hur dyra presenter som helst. Visst jag har varit med och gett bort en skrivare en gång men då var vi ett antal personer som delade på den.
    Jag vet inte. Det är bara ni som kan bestämma vad ni vill köpa och för hur mycket. Har dem gjort någon önskelista? Isåfall, var ligger prisnivån på presenterna?
  • Anonym

Vi fick en kolgrill av ÖB typ av mannens bror med familj när vi gifte oss, kostade väll 200 kr.

När han sedan gifte sig la vi en del på 1000 kr till en KitchenAid.

Jag tänker inte vara snål bara för andra är det!

• Anonym

ge i ungefär samma prisklass som ni fick av de då- max 250kr även om ni har möjlighet att ge mer med er ekonomi.

har ni tänkt er att köpa någon grej eller ge presentkort? 

• Anonym (K)

Jag hade köpt ett presentkort på typ 500 kr i nån typ Cervera-butik om jag var du TS. 

Visst kan man visa att man är en bättre människa, men varför slösa sina pengar på snålt folk? Hade inte jag gjort.  

• DesJoh
    Anonym (L) skrev 2012-06-08 07:25:26 följande:
    Alltså, jag fattar inte riktigt...Ni tyckte ni fick för lite av dem? Ni gifte er enkelt säger du, menar du borgerligt, utan mottagning, eller vad menar du med enkelt? Förklara gärna.

Jag kommer inte med en flådig gåva om någon gifter sig i rådhuset och "bjuder" på restaurang där man betalar själv tex. Inte heller om bröllopsfesten är grill i trädgården typ. Någonstans måste man förstå att om man inte själv kostar på sitt eget bröllop särskilt mycket kan man inte heller förvänta sig att gästerna ska göra det. Det är ju inte meningen att ni ska "gå plus" på att gifta er.

Värst av allt tycker jag att det är att du nämner att de är höginkomsttagare och att ni hade dålig ekonomi. Om du inte har extremt bra insyn i deras ekonomi kan jag meddela att man sällan vet hur andras vardagsekonomi ser ut, har man högre lön har man ofta högre utgifter. Kort sagt, inte din business!

Däremot skulle jag ta hemskt illa upp om någon tyckte att min gåva var för liten, faktiskt skulle jag det till och med på ett mer påkostat bröllop. Skulle själv aldrig förvänta mig en minstanivå på present. Inte gifter man väl sig och hoppas på att casha in?

Enkelt behöver inte betyda borgerlig vigsel.........min kompis gifte sig i kyrkan men det var ett enkelt bröllop - klänningen t.e.x hade hon sytt av tyg från IKEA.
  • Anonym

4-500 kronor kan man gott hosta upp tycker jag. Oavsett vad man har fått tillbaka.

Svar på tråden Bröllopspresent - hur hade ni agerat?