Fridayyy skrev 2012-06-15 12:18:30 följande:
Ja, det kan tyckas så i denna debatt. Men låt säga då, en som vill se på sin porr, VÄLJER inte denna människa att inte vara tillsammans med en sån som mig då?? Man söker ju sina likar?
Men visst, jag hade en kille innan som älskade sport och jag har inte nåt emot sport egentligen men är inte så intresserad och när han satt där och tittade på engelsk ligafotboll på lördagseftermiddagarna så tänkte jag att det är nog bäst att jag väljer en kille som inte är så sportintresserad så behöver inte jag irritera någon och stå och tjata om att jag vill göra nåt tillsammans.
Nej, jag är inte så här inom alla områden om ni trodde det.
Ja, visst finns det människor som söker partners som delar deras uppfattningar och värderingar (om det är vad du menar med likar?) Men det finns också människor som har partners som inte är deras spegelbilder men där kompromisser, hänsyn och respekt får förhållandet att fungera. En människa som inte gillar porr- och våldsfilmer kan till exempel stå ut med att sådant förekommer i hemmet och att partnern, som vill se på både porr och våld, gör det när den som inte vill se det sover eller är utanför hemmets väggar.
Sedan finns det personer som får ångest av att ens misstänka att partnern drömt en sexdröm, och då ser i alla fall jag ett sådant beteende som ett osunt och starkt orealistiskt manifesterat kontrollbehov.
Är båda nöjda (likt den som skrev om att mannen avstår porr och hon själv krogen) så är det förstås bra (för just det paret). Problem uppstår när den ena inte är nöjd och endast motvilligt gått med på att avstå genom diverse utpressningsmetoder och där den emotionella utpressaren kollar upp att partnern rättar sig efter de strypverktyg som finns inbyggda i förhållandet. Det leder enligt mitt förmenande till ett destruktivt och orättvist förhållande där man inte optimerat sin respekt för varandras olikheter och behov.
Förbjuda onani är alltid dåligt, tycker jag. Skulle inte finna mig i sådant skitbeteende en enda sekund.