Inlägg från: Dundermamman |Visa alla inlägg
  • Dundermamman

Några fler viktväktare?

Är det plats för fler i tråden?
    Jag skulle verkligen behöva nån som peppar mig och sparkar mig i ändan när jag behöver det!
    Jag började viktväkta i tisdags förra veckan, alltså vägdag imorgon Tyst.

Jag har många fler kg jag skulle behöva gå ner än er andra här, och tänker försöka kämpa mig ner med många små delmål. Min egentliga målvikt ligger så otroligt långt borta, så ska jag tänka på den så tappar jag motivationen direkt Skäms!

Jag kör själv online, har varit relativt sträng mot mig själv trots födelsedag och namngivningskalas. Under förra veckan nyttjade jag inte en enda veckobonus-propoint, trots kalasen. Tycker faktiskt första veckan gått bra, men imorgon får jag se om det gett nåt resultat!

Tyvärr är det lite dåligt med motionerandet just nu... dels pga att jag är sjukskriven för djupt liggande muskelinflammation i nacke och höger skuldra/axel och dels pga att jag är ensam hemma med min son som har autism och då inte kan ge mig ut på promenader. Både min man och jag jobbar på sjön, så vi har lite udda arbetspass.
    Innan jag blev sjukskriven gick jag promenader på ca.40 minuter var varannan/var tredje dag med stavar och det är något jag kommer att återuppta när jag är bättre i min axel. När min man är hemma går jag utan stavar nu.
    Funderar också på att köpa hantlar för att träna upp styrkan i armar/axlar.
    Någon som tränar med hantlar? Vilken vikt ska jag köpa?  

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Dundermamman

Tack för välkomnadet {#emotions_dlg.flower}

Vågen visade idag -3,3 kg efter första veckan! Troligtvis mest vatten men visst sporrade resultatet mig

Nu är det 2,5 kg kvar till mitt första delmål, sedan kommer jag att ha 5 kg´s etapper framöver!
    Värst blir väl under semestern...

Nu är det dags att fixa frukost... ½ portion havregrynsgröt med lite sötningsmedel, 1 dl mellanmjölk, 1 skiva hembakad filmjölkslimpa med bregott mellan, ost, sallad och gurka som sköljs ner med ett stort glas vatten och en mugg kaffe !  

Ha en härlig dag!       

• Dundermamman
    Luckiest skrev 2012-07-03 07:54:47 följande:
    Men jag som tänkt baka en fillimpa i flera dagar nu, hur många pp är det?

Jag la in alla ingredienser på receptskaparen, delade med antal skivor jag får ut och det blev 2 ProPoints per skiva!
    Kanongott, saftigt och nyttigt bröd

Grattis till dig GladaFrun   Skrattande

Tack för grattis-peppen, dock vet jag att ingen sån här vecka kommer att komma igen   
  • Dundermamman
    jajja: Självklart ska du hänga kvar... jag tycker själv det är svårt med alla ProPoints men övning ger färdighet!
    Måste vara jobbigt när man äter medicin som man vet ger viktuppgång, då jobbar man verkligen i motvind.
    Du får se det som en vinst att du kan stå kvar på ungefär samma ställe och för att slippa gå upp mer kanske du behöver fortsätta räkna och väga maten. Jag tror att det lossar tids nog och din envishet vinner över medicinens biverkningar.

Jag har varit sjukskriven sedan i februari  och ätit olika mediciner, vet inte om det var de som gjorde att jag gick upp mer efter att har legat på samma vikt i nåt år... antagligen var det väl all vila tillsammans med gofika som gjort att jag plötsligt ökade nästan 7 kg på 5 månader. Deprimerande är det iaf och när man mår dåligt orkar man inte ta tag i problemet. Men nu mår jag bättre och känner mig stark trots ständig huvudvärk och stelhet i axelpartiet.

Nu tittar vi framåt och lägger det gamla bakom oss! 
  • Dundermamman

Tack Linlun {#emotions_dlg.flower}

• Dundermamman

Igår var vi på skånes djurpark och lunkade runt i 4 timmar i värmen Cool !
    Åt samma frukost som jag brukar innan vi åkte, tog sedan en banan i bilen... när vi åt lunch fanns där inget riktigt bra alternativ så jag tog köttbullar med potatismos och bad om extra grönsaker, åt dock bara hälften av mosen.
    När de andra åt mjukglass åt jag en piggelin (1 pp), sen drack jag också 1,5 liter vatten under vistelsen där. 
    Kände mig faktiskt riktigt nöjd när jag kom hem och gjorde en omelett med mängder av grönsaker till middag.

Någon som har nån erfarenhet av Glucosanol (     http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=3702&gclid=CIeXrrWQgrECFc0vmAod-SXcNg  ) ??
    Jag har ätit dom sedan jag startade programmet. Jag tar 1-2 tabletter före frukost, lunch och middag. 

Ang. belöningar så blir det ett par nya skor när jag nått mitt första delmål på 5,8 kg

Kämpa på alla, ha en underbar dag {#emotions_dlg.flower}    

• Dundermamman

Tack!

Självklart ska du gå på brunchen! Du kan säkert äta en hel del, tänk bara vad som verkligen är värt ProPointsen du stoppar i dig... ät mer av det som är 0 pp, lagom av det med få pp och mindre av det med fler pp!

Själv skulle jag ätit en grönsakstallrik först om det kommer att serveras. Då är den värsta hungern stillad och sen kan man plocka lite av det som är lagom med pp i, bröd hade jag nog varit för snål för att ta... hade hellre lagt de pp på något bättre  

Det är ju det som är så bra med viktväktarna, att man inte behöver försaka något, men däremot tänka en gång extra på vad som är bra och vad man har "råd" att slösa ProPoints på      

• Dundermamman
    jajja skrev 2012-07-05 14:41:05 följande:
    Har varit iväg på min första promenad för dagen, 8,74 km. Ska ut ikväll med en kompis, får se vad jag får ihop då! Nu blir det melon till alla som gått promenad....
    Jag är lite stolt över mig själv.

Wow, du är helt otrolig på att traska! Kanonbra jobbat!

• Dundermamman

Tack... känner mig taggad, men kanske är det bara nyhetens behag eftersom första veckan gick så bra
    Snart är det semester och då ska vi ut 2-3 veckor med vår båt... då kan man vara glad om man ligger kvar på samma vikt utan att gå upp igen Gråter 
    Det som är svårast att veta vad man ska äta så är det lunchen. Vi äter alltid två lagade mål i vår familj, lunch och middag.
    Jag har fått smak på en röra av vitkålsbitar, paprika, morötter som strimlas med potatisskalaren som jag steker i wokpannan med lite rapsolja. Idag kommer jag att ha en bit kokt torskrygg till. Endast 4pp
    Jag varierar woken med pannbiff, drumsticks, kycklingfilé och lövbiff!    

Ska bli spännande och se om det blir nåt minus på tisdag   På nåt vis räknar jag med det, men man vet ju aldrig...

Eftersom jag ännu inte kommit iväg och köpt hantlar använde jag igår 2 tomma sköljmedelsflaskor som jag fyllde med sand/grus ... dock får jag nog ta det lite lugnare, är lite öm i mina överarmar/axlar idag    

Albertine79: Med peppning i denna tråden kommer du att fixa det galant Lycka till!

• Dundermamman
    jajja skrev 2012-07-06 15:29:07 följande:
    Oj så onyttig jag känner mig idag. Har bara gått 30 min och sakta. Visst jag har ont men kroppen skriker efter mer...
    Var iväg på siggesta gård för en fika och titta på djuren och trollskogen. Tog då en wrap med nån rostbiff och curry. Den var egentligen en hisklig massa sallad och gurka med kanske en halv rostbiffs skiva i och nån risliknande i så svårt att sätt pp till det. Har försökt och får den till 9 pp låter det orimligt?

Du har säkert räknat rätt
    Wrap/tortilla 5 pp / st.
    Rostbiff 1 pp / skiva
    Kokt ris 4 pp / 1½ dl  (tror inte det var så mycket i)
    Sen kanske det var någon röra med yoghurt/creme fraiche i också?
    Grönsakerna är ju 0 pp     

När man är på utflykt så får man göra det bästa av situationen och jag tycker du valde ett sunt alternativ.   
    När dagens ProPoints är slut så har man ju veckobonusen också att plocka om man så vill
  • Dundermamman

Sonen vill ha fredagsmys med hämtpizza Gråter...
    ... kollade vad jag har "råd med" och mina pp räcker till en kebabsallad så det får det bli  

Vad ska ni andra äta ikväll? 

• Dundermamman
    jajja skrev 2012-07-06 17:58:37 följande:
    Vi ska äta oxfilé, hemma gjorda pommes, bea och sallad. Jag ska äta en mini portion... Älskar bea!!!!!
    Mmm, vad gott! Jag älskar oxfilé med ett glas kraftigt rött vin till ... bea däremot är jag kräsen med, det äter jag bara om den är hemlagad Skäms!
    Åt halva kebabsalladen sen var det tvärstopp... så nu får jag 7-8 pp tillbaka Foten i munnen 

Tar min standardfika vid tv´n senare, 1 isglass & 1 riskaka = 2 pp. Dricker även en kopp kaffe, men den är ju "gratis".  

Trevlig helg alla Skål ( skålar i bubbelvatten ) 
  • Dundermamman
    happy 78 skrev 2012-07-07 23:09:01 följande:
    Ja bea är gott hehe. Ni som bara gillar hemlagad, har ni provat lohmanders chilibea? Riktigt gott!
    Nej, gillar inte kall bea... vet inte om den går att värma Obestämd?

Sonen tjatade igår att jag skulle baka en kladdkaka till lördagskvällen fika, vilket jag såklart gjorde  Gråter ... tog bara en 2 cm smal bit och åt den utan grädde, jisses vad smarrigt!
    Höll mig dock inom ProPointsen så kanske var det ingen större skada skedd.
    Men idag kommer ångersten varje gång jag öppnar kylskåpet och ser resterna hånle emot mig {#emotions_dlg.djavulsk}, jag ska INTE ta en bit idag, hellre kastar jag den!

• Dundermamman

Jag är kvar Tungan ute

Usch, imorgon är det vägdag och jag har precis suttit ute på altanen och pladdrat med min syrra i flera timmar och njutit av Per Morbergs röda Skål.... har dock hållit mig inom dagens pp och har t.o.m några tillgodo så jag hoppas inte jag förstört för mycket för mig själv!

Annars tycker jag att jag dagligen äter sunt, mycket grönsaker, 2-3 frukter och dricker mycket vatten, vilket jag ifs alltid har gjort. Dricker minst 2-3 liter vatten/dag och tyvärr också ½ liter under natten.

Jag har en regel vad det gäller lunch/middag och det är minst halva tallriken med blandade grönsaker, oftast både kokta/wokade och sallad/rårivet. Sen tar jag aldrig mer ris/pasta än att det hade fått plats i min handflata eller max 2 potatisar. Kött/fisk äter jag ca.1 hg och max ½ dl sås.  

• Dundermamman

Yes, -1,2 kg
    Totalt 4,5 kg de första 2 veckorna, helt otroligt men antagligen mycket vätska.
    Hur som helst är det mycket skönare när kläderna hänger löst än att de stramar   

• Dundermamman

Tack Mollan77 Kyss

Jättebra jobbat du också! Härligt när andra ser att man minskat några kg!

På Ikea brukar det finnas gravad lax som brukar vara jättegod!
    2-3 skivor gravad lax = 2-3 pp
    2 potatisar = 3 pp
    1 msk gravlaxsås = 2 pp       Totalt = 7-8 pp
    Köp till en extra salladstallrik och det är en kanonmåltid

Jag är som tur är ingen läskälskare, jag är vattenberoende
    Triggare inte colan igång ditt sötsug?        

• Dundermamman
    Luckiest skrev 2012-07-11 00:53:28 följande:
    Dundermamman: Grattis! Herregud vad du gör en impad! Hur gör du kvinna?!

Tack!

Är jag hemma så planerar jag dagens meny och rättar mig efter den... ser dock till att jag har 5-7 pp över till "oförutsedda händelser" ... såsom den förbaskade kladdkakan och rödvinet Tungan ute

Till varje måltid där det finns "fler" kolhydrater än andra tar jag 2-3 tabletter Glucosanol (http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=3702&gclid=CLOZifuHkbECFe0tmAod700adg ) som minskar upptaget av kolhydraterna 
    Ingen som har testat Glucosanol och har nån erfarenhet av dom? 

Nu känns mitt första delmål inte så långt borta, men så kommer säkert semestern att förstöra det ... jag är gift med en fika- och godisråtta så då sätts min karaktär på eldprov!
  • Dundermamman

Kul att det kommer nya i tråden... välkomna säger jag som själv är ganska ny

mamaciiita: Jag planerar och registrerar också hela dagens måltider online på morgon, tycker att jag få en bättre helhetsbild av hur mycket och vad jag kan äta då! Dock brukar jag ha försöka ha 5-7 pp kvar till oförutsedda händelser   

• Dundermamman

Kul med fler "nya" i tråden   

Jag har isglass hemma som jag tar när sötsuget sätter in, 1 piggelin= 1pp

Imorgon är det vägdag för mig... känns som om jag står still eller kanske t o m har gått upp nåt hg ... 
    Hade 45-års kalas för min make igår med tacobuffé och tårta! Tog mycket grönsaker, men även ett tortillabröd och några glas vin och sangria  Skål ... även en liten bit jordgubbstårtan slank ner på slutet Skäms   

På onsdag åker vi ut med vår båt i några veckor och då kommer verkligen eldprovet!

• Dundermamman

- 0,6 kg idag dvs totalt 5,1kg på 3 veckor

0,7 kg till mitt första delmål, men tyvärr känns det långt borta nu med stundande semester {#emotions_dlg.embarassed}

Svar på tråden Några fler viktväktare?