Inlägg från: Smilla1976 |Visa alla inlägg
  • Smilla1976

Några fler viktväktare?

Wilmis07 skrev 2012-08-30 10:40:20 följande:
    Andra vägningen för min del,det resulterade i -2,4 kg. Måste tipsa om blomkålsris,så gott och mättande.

Vad är blomkålsris? Glad låter smarrigt...

Är ny i tråden, startade VV online i söndags, många år sedan jag viktväktade, har ca10kg att gå ned. Ska bli se om jag har gått ned ett endaste gram på söndag, hehe... men det har gått bra och jag har hållit mig till mina PP Flört
  • Smilla1976
    Wilmis07 skrev 2012-08-30 16:33:04 följande:
    Ingredienser (tillbehör för 2 vuxna+2 barn+2 matlådor)

2 stora blomkålshuvuden eller 3 mindre
    vatten
    Gör så här: Häll vatten i en kastrull, låt koka upp. Skölj blomkålshuvudena ordentligt, i kallt rinnande vatten. Skär av blasten/bladen. Riv blomkålshuvudena på den grova sidan, på rivjärnet (riv både buketterna & stammen). Vänta till precis innan servering. Häll ner blomkålsriset i vattnet. Låt dem ligga i det kokande vattnet 10-15 sekunder (om Du vill ha lite tuggmotstånd, annars förlänger Du koktiden med 10 sek). Häll av i ett durkslag. Servera direkt!
    Jag brukar ha det till lite såsigare mat som korvstroganoff,köttfärssås eller bara vanliogt kött med tex brunsås till. Mättar riktigt bra.
    Tack, det ska testas Tungan ute
  • Smilla1976

Sådär ja, nu är en vecka gjord och vågen visade -2,2kg, jag är mkt nöjd! Hur går det för er andra?

• Smilla1976
    sextiotrekg skrev 2012-09-11 20:01:37 följande:
    Måste bara fråga om ni har lite tips till mig!? Jag har mått lite halvtaskigt sista 4dagarna och igår fick jag besked/information som fick mig att sjukan lite längre ner. De kan jag hantera nu för tiden även om det ät jobbigt ;) men när det är kaos så här runt omkring så funkar inte min motivation. Jag äter och äter, idag tex 6gifflar (bullar ni vet) och 100g choklad. Kanske inte så mkt för vissa men själva mängden är inte mitt problem heller.. Va är problemet då tänker ni? Ja det är det att detta beteende att känsloäta och veta jag mår dåligt och att denna bulle bör jag inte äta och jag vet att jag kommer ångra den den osv trots detta så äter ja ändå!! Jag vill ha tips och idéer på hur man kan bryta det dåliga mönstret? :)
    Håller med Gladafrun om både KBT och mindfulness, det är det enda som fått mig att "sluta tröstäta" när jag är ledsen, trött, uttråkad, men även att "unna mig" när jag är glad osv... eftersom det får mig i långa loppet att må sämre...
    Jag började hos en psykoterapeut i augusti förra året och jag började en mindfulness-kurs/behandling i januari och nu har jag fått redskap att må bättre och ta itu med det som varit smärtsamt i mitt liv.

(Alla borde få sådan innan de genomgår en Gastric Bypass-operation till exempel, som jag gjorde för 7 år sen, visserligen gick jag ned i vikt och mådde bättre både psykiskt och fysiskt, MEN mina beteenden kvarstod även om det kvarstod i mindre form (eftersom man har den fysiska begränsningen av att inte kunna äta för mkt).)

Mindfulness hjälper dig att få ett större hjärta med dig själv, att acceptera saker samt olika andningstekniker mm mm
    Du kan tänka så här när du har ätit t ex 6 gifflar: "Ok, nu åt jag 6 gifflar och det kanske inte var det bästa valet, MEN nu accepterar jag att det är så jag gjorde (du behöver inte gilla ditt val), men genom att acceptera det så kan du gå vidare och göra andra val nästa gång. Att hitta  andra strategier som du kan ta till när du mår dåligt än att äta, ja det kan bara du göra...

Jag vet att detta låter enkelt, men att det är svårare att göra, men jag har lärt mig både via KBT och mindfulness att jag är inte på något sätt dålig för att jag gör fel val ibland (annars är det lätt att sparka på sig själv när man ligger!) och jag är minst lika bra och värdefull trots dess misstag.

Helt bra blir man aldrig, men man kan bli bättre. Min terapeut sa till mig " Det kommer alltid finnas en röst inom dig som kommer att påtala att du inte är bra och duger, men rösten kommer att bli lägre, volymen kommer att skruvas ned!" och det kan jag lugnt säga att det har den gjort!

Det är ju först nu jag har orkat ta tag i mitt ätande igen och att äta bra.

Lycka till (sorry för lång utläggning) Flört
  • Smilla1976
    Discostella skrev 2012-09-17 10:46:07 följande:
    Semestern var full av öl, vin och efterrätter så jag gör en fuling och väger mig inte ens denna veckan (dessutom kom mensen idag också). Utan nu blir det nya tag och en ny vecka, så får vi se om jag i alla fall står på samma som innan semestern efter det Glad
    Tack för recepten förresten, Fidelis! Har du fler favoriter så får du gärna dela med dig - behöver lite tips på bra och enkel vardagsmat med få poäng. Gärna något med köttfärs Flört
    Jag brukar göra en VV lasagne som bara kostar 7PP och tillsammans med sallad är det mättande som bara den!
    Jag skrev ut den på nätet, har ingen aning om vart jag hittade den, men jag kan ju skriva den här iaf Flört

VV lasagne/ 6 pers

350g köttfärs
    2 gula lökar (jag brukar nog ta bara en om de är stora)
    1 dl tomatpure
    2 1/2 - 3 dl vatten
    1 vitlöksklyfta (2 om man vill ha ännu mer smak)
    Salt och peppar efter smak
    2 tsk oregano
    500g keso (alltså stora burken)
    4 msk hackad persilja (brukar ta fryst)
    9 lasagneplattor (skulle enl receptet vara 12, men det räcker aldrig färsen till, brukar lägga till ost istället för de sista 3)
    Ost på toppen (17%)

Gör så här:
    Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken och fräs den. Bryn färsen tillsammans med löken. Tillsätt tomatpure, vitlök, vatten, salt och peppar, oregano. Låt koka ihop ett par minuter.
    Varva lasagneplattor, keso, persilja och köttfärsblandningen i ugnssäker form. Börja med köttfärsen, sen lasagne 3 pattor, keso, persilja och sen börjar du om med köttfärsen...Avsluta med lite ost på toppen. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min. Späd ev med mer vätska om lasagneplattorna skulle se torra ut (har dock ej hänt mig)
    Ta ut lasagnen och låt svalna något, sen ät och njut! Glad

Superenkelt och supergott!!
  • Smilla1976
    Smilla1976 skrev 2012-09-17 18:13:37 följande:
    Jag brukar göra en VV lasagne som bara kostar 7PP och tillsammans med sallad är det mättande som bara den!
    Jag skrev ut den på nätet, har ingen aning om vart jag hittade den, men jag kan ju skriva den här iaf Flört

VV lasagne/ 6 pers

350g köttfärs
    2 gula lökar (jag brukar nog ta bara en om de är stora)
    1 dl tomatpure
    2 1/2 - 3 dl vatten
    1 vitlöksklyfta (2 om man vill ha ännu mer smak)
    Salt och peppar efter smak
    2 tsk oregano
    500g keso (alltså stora burken)
    4 msk hackad persilja (brukar ta fryst)
    9 lasagneplattor (skulle enl receptet vara 12, men det räcker aldrig färsen till, brukar lägga till ost istället för de sista 3)
    Ost på toppen (17%)

Gör så här:
    Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken och fräs den. Bryn färsen tillsammans med löken. Tillsätt tomatpure, vitlök, vatten, salt och peppar, oregano. Låt koka ihop ett par minuter.
    Varva lasagneplattor, keso, persilja och köttfärsblandningen i ugnssäker form. Börja med köttfärsen, sen lasagne 3 pattor, keso, persilja och sen börjar du om med köttfärsen...Avsluta med lite ost på toppen. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min. Späd ev med mer vätska om lasagneplattorna skulle se torra ut (har dock ej hänt mig)
    Ta ut lasagnen och låt svalna något, sen ät och njut! Glad

Superenkelt och supergott!!
    Barnen älskar den så det är ju ett stort plus Skrattande
  • Smilla1976

Åh, så var det dags för vägning idag igen, veckorna rusar på, -1.8kg blev det denna gång. Tror att jag måste utnyttja hela VB, för även om det är roligt att gå ned, så är det ganska mkt på en vecka!
    Nåja, nu har jag nått mitt första 5% mål..kul!

• Smilla1976

Grattis till era fina viktresultat Glad 

Denna veckan åt jag upp nästan hela VB, men det gick bra ändå  och trots menssvullen, -0.8 bidde det idag, det blir totalt -6,7kg på 5 veckor och jag är jättenöjd, kanske kan bli -10kg innan jul, hoppas det iaf!

Ha en fin söndag!

• Smilla1976

-0.1kg blev det denna veckan, har ätit upp hela VB plus ett par PP till av Aktivitetsbonusen. Jag har känt mig hungrig och sugen.
    Har ett problem och det är att jag inte kan välja luncherna tyvärr, äter med mina elever och det känns så där att behöva äta pannkaka, fiskpanetter, falukorv..dessa kostar ju massor i PP Obestämd

Annars tycker jag att jag väljer mat med mättnadsfaktor, men just på luncherna är det svårt...
    men jag ska skärpa mig när det gäller mellanmålen, nu blir det Finn crisp, de är goda och ger få PP, samt måste dricka mer vatten... det är mina mål för kommande vecka för att få det att lossna...jag fettet alltså Flört

Ha en bra söndag!

• Smilla1976
    GladaFrun skrev 2012-10-12 18:42:27 följande:
    MCDonalds ikväll... var duktig och tog bara en grillad chicken wrapp, har för mig den är 7 pp

Jag brukar också ta den, ber alltid om såsen vid sidan om, och petar bara på någon matsked Flört
    gott som attan!!

Veckans viktminskning: -0,5kg

Snart dags för event Zumba Zunday, 3 klasser Zumba, hoppas att bränna mkt och få många härliga aktivitets pp!!
    Ska bli kul att se vad Oscar Jöback har att erbjuda i Zumbaväg Glad

Ha en skön söndag!
Svar på tråden Några fler viktväktare?