Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

Några fler viktväktare?

GladaFrun skrev 2012-08-07 10:10:57 följande:
    Det ligger oerhört mycket forskning bakom PP-programmet. Jag har gått konsulentutb så jag vet vad jag pratar om

Upp till 5 frukter om dagen är "normal" konsumtion och ska inte påverka viktminskningen.

Har dock också hört konsulenter prata om att dra ner på frukt, men det är dock inget som VV förespråkar....

Om en medlem står stilla i vikt och konsulenten ber den lämna in en ifylld checklista veckan efter så har de allra flesta gått ner i vikt då. Slarv m checklista el att man inte förstår programmet är vanligaste orsaken till utebliven viktminskning
    Ja absolut är det så, alltså att slarv med checklistan orsakar stopp i viktnedgång. Men så även frukt i många fall. 
    En banan innehåller ju över 100 kalorier, det är ganska mycket.
    Men men. Jag tycker det är viktigt att, utöver pointsen, ha lite koll på kalorier, vad som mättar osv osv. Det funkar för mig och jag har hittills snittat på -1kg i veckan och fortsätter ner, ner och ner.
    Jag ser inte VV som en quick fix utan som ett sätt att lära mig äta rätt och detta måste jag kunna göra även utan points att luta mig mot. Så jag låter mig inte bindas blint till enbart pointstänket.

• Fidelis ad urnam
    GladaFrun skrev 2012-08-07 10:27:37 följande:
    Det är rätt, Fidelis Man kan gå ner i vikt av choklad också men då mår man inte så bra. Bättre att frossa i frukt och grönt!
    Men gud, har inte sagt att man inte ska äta frukt. Men om man stannar upp i vikt kanske man ska se över fruktintaget om allt annat stämmer. 

Bara för att någonting är 0 pp ska man inte äta massvis av det.

Som sagt, det var ett råd jag gav och ingenting någon behöver följa och du kan argumentera mot det hur mycket du vill för du behöver inte heller följa det. 

• Fidelis ad urnam
    GladaFrun skrev 2012-08-07 10:41:24 följande:
    Ju mer man lär sig desto mer aktar man sig för att ge andra råd. Men det är ju toppen att du har hittat ett sätt som fungerar för dig
    Att testa att exempelvis dra ner på frukt, eller undvika vissa sorters frukt ger omöjligt en negativ effekt om man ändå inte går ner i vikt. 

Jag har heller inte sagt att det funkar för alla andra för att det funkar för mig, och jag äter frukt men frossar inte i det.
    Jag äter 5 portioner frukt och grönt per dag, men inte 5 frukter utan det blir någon frukt och sedan grönsaker till maten.

Men jag hade ingen aning om att man i denna tråd inte fick be om eller ge råd. Nyhet för mig.

• Fidelis ad urnam
    GladaFrun skrev 2012-08-07 10:54:39 följande:
    Tråkigt att du blir så upprörd. Om man ska ge råd tycker jag att man bör vara rätt kunnig i ämnet.

Men när du skriver om att räkna kalorier så handlar det ju om något helt annat än VV koncept.
    Jag säger inte att VV räknar kalorier. Men jag vill vara insatt i hur mycket kalorier olika sorters mat innehåller just för att bara för att någonting är 0pp så betyder det inte att det bara är att frossa på. 
    Jag har skaffat mig kunskap från olika håll och hjärntvättas inte av ett koncept. När sedan VV konsulenter ger viktväktare rådet att se över fruktintaget så visade det att jag inte är helt ute och cyklar. 

Men som sagt, ingen behöver följa mitt råd. Jag tvingar ingen, eller hur? Och det är inte heller ett skadligt råd. 
    Så varför fortsätter du älta det? Jag säger att hon absolut måste sluta med frukt, men kanske dra ner på dem och se till vad för frukt hon äter. Äter hon massvis med grönsaker utöver frukten osv osv osv?

Som det står i en artikel på VV Hemsida:

"Frukt är mat med Mättnadsfaktor, men det är ändå viktigt att vara uppmärksam på de subtila mättnadssignalerna. Det är den punkt när din kropp talar om för dig att du har ätit tillräckligt och att det vore vettigt att sluta. Att veta när du är mätt är viktigt för att du ska kunna styra hur mycket du äter och hålla dig på rätt kurs mot Målvikten.

En riktig nollhjälte – med en tvist! 
    Kom ihåg att frukt har ett ProPoints värde på noll, men att allt handlar om att äta med måtta. Behandla dina hjältar med den respekt de förtjänar!"

http://www.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=9200668 

• Fidelis ad urnam
    GladaFrun skrev 2012-08-07 11:14:05 följande:
    Utbildningen är mkt omfattande och det är inte alla blivande konsulenter som mäktar med att ta till sig allt som lärs ut.

Men att lära sig att sluta äta när man är mätt är en viktig grundsten i programmet.

Om du anser att VV hjärntvättar sina medlemmar, vad gör du då i den här tråden?
    Jag anser att man blir lite för inriktad på bara points och i många fall vad som har lägst poinst, utan att tänka på vad som är bäst för kroppen. 
    Jag är med i tråden för att jag är viktväktare och går ner med hjälp av viktväktarna.
    Varför så anti andras åsikter än dina egna?
    Kommer du reagera så här mot alla som säger saker du absolut vägrar acceptera? Som sagt, frukt kan vara en viktfälla oavsett du tycker det eller ej.
    Många går utbildningar och klarar dem utan att för den skull vara duktiga i slutändan.  
  • Fidelis ad urnam
    YummyMami skrev 2012-08-07 06:44:50 följande:
    Byt ut till mer kaloririka saker så att du äter upp ALLA pp. Du har varit tapper ju, och det är ok att skita i allt i några dagar eller en vecka då när det bara skiter sig. Men ge inte upp helt. *styrke kram*
    Hepp hepp. DU får inte prata kalorier i denna tråd, då är du okunnig och ja,,,borde inte ge råd
  • Fidelis ad urnam

GladaFrun, du får gärna utnämna dig till den enda som kan någonting i denna tråd. Varsågod.
    Men jag kommer ge råd, dels utifrån vad andra har fått för råd från konsulenter och dels utifrån egna erfarenheter. Har trots allt gått ner totalt 37 kilo med hjälp av viktväktarna.

Dig tänker jag inte argumentera med mer, vi tycker olika och får helt enkelt acceptera just detta. Eller vad säger du?

• Fidelis ad urnam
    YummyMami skrev 2012-08-07 11:25:21 följande:
    Kaloririka saker är fler pp och kalorisnåla är färre pp om man gör det enkelt för sig.

Precis. Och även om Viktväktarna inte räknar i kalorier så stämmer oftast det du skrev.

Bananer som exempel är den frukt som innehåller mycket kalorier, så det är för mig självklart att just den frukten inte är bra att frossa i. Men men, att komma med välmenande råd i just denna tråd var inte bra. Tydligen.
  • Fidelis ad urnam
    GladaFrun skrev 2012-08-07 11:36:06 följande:
    Jag har inget behov av att få sista ordet. Om du anser dig vara expert på VV-programmet fast du blandar ihop pp och kalorier får det stå för dig. Och ett stort grattis till -37 kg!!!

Nu får du faktiskt lägga ner. Jag har inte sagt att points och kalorier är samma sak. Jag skrev att jag håller koll på pointsvärde likväl som antalet kalorier.
  • Fidelis ad urnam

Jag tror faktiskt jag håller mig till min vanliga och trevliga Viktväktartråd får välmenande råd inte idiotförklaras.

Ha det bra nu allihopa och lycka till med er viktnedgång!

Svar på tråden Några fler viktväktare?