Inlägg från: Smilla1976 |Visa alla inlägg
  • Smilla1976

Några fler viktväktare?

GladaFrun skrev 2012-10-14 08:24:00 följande:
    Bravo Smilla! Jag har bara 1 kg kvar åter till målviktem nu, har kämpat några veckor!

Go girl!! Brukar gå segt i slutet, men snart så.. Flört
  • Smilla1976
    Marlean skrev 2012-10-15 23:46:46 följande:
    Själv funderar jag på att börja VVa igen, men har glömt av hur man räknar ut hur mycket points man ska äta för. Kan någon påminna mig?

Nu är det pro points och det går tyvärr inte att räkna ut själv, antingen besöker du ett möte, annars om du blir medlem online så fyller du bara i vikt, längd, ålder osv så får det ett pp-värde som du ska äta efter plus veckobonusen såklart.. men du kanske hade tänkt äta efter det gamla points systemet?
  • Smilla1976
    Callina skrev 2012-10-16 10:09:31 följande:
    Har precis gått med online och börjar idag!!! Har provat lchf ett tag men det är svårt i längden eftersom jag saknar en del saker så mycket. Har minst 10 kg jag vill få bort, gärna 15 kr.

Det är nog den bästa metoden, för VV är lättare att leva efter! Så man slipper jämt sitta och äta annorlunda mat eller vara osocial... jag brukar se till att röra mig lite extra när det vankas kalas, funkar utmärkt!
    Lycka till! Glad
  • Smilla1976

Jaha, nu har det gått 2 månader (8v) med VV, och den totala viktminskningen är -8.4kg och jag är supernöjd.

Jag har ju berättat innan att jag är Gastric Bypass-opererad sedan 2005 och jag gick ned ca 40kg med op, men sedan tog det stopp!
    Dessutom så tog ju inte op bort min dåliga självkänsla, så med KBT och mindfulness-kurs så har jag fått andra redskap och jag mår bättre i mig själv.
    Har på 7 år inte orkat ta tag i de sista kilona, plus att jag gick upp lite under graviditet och ett par kilon i rena tröstätningar/stress osv...

Jag sa till min terapeut,: "-det är så konstigt att jag har orken att ta tag i min vikt nu och att jag inte har behovet av att tröstäta (vilket jag har gjort sedan barndomen) "och hon sa till mig:

"Du har nu byggt upp din självkänsla under en lång tid när du har gått i KBT, du har nu redskapen att kunna må bra i dig själv (även om det är ett livslångt projekt att "må bra") så nu går du ned i vikt för din egen skull, för att DU är värd det och för att du känner att du är värd att gå ned i vikt".

Nu är förutsättningarna  att gå ned i vikt och att sedan hålla vikten mer realistiska än någonsin!

Ja, jag känner att det har aldrig varit så "lätt" att gå ned i vikt som nu, jag känner inte att jag försakar något! Det har jag alltid känt förut, jag har längtat, drömt om mat 24 tim om dygnet och det säger ju sig självt att det blir svårt att gå på diet..och det är just det, nu håller jag inte på med någon diet utan jag lär mig att äta normalt!

Det är ok att äta allt, men inte jämt, det brukar jag tänka på ofta ofta... att planera sitt ätande, - ja kanske resten av mitt liv behöver jag planera mitt ätande mer, tänka till.. om jag äter bra under veckorna så kan det vara lite mer fest under helgen!

Nu fortsätter jag ett tag till, mitt första mål var -10kg och det är snart avklarat, men nu har jag drygt 9kg kvar, sedan är jag på en bra normalvikt... och det känns inte oöverkomligt alls, kanske till sommaren (känns mest realistiskt att säga så...platåer kan komma)

Tack för att du orkade läsa min kanske lite röriga text Flört
    Ha en bra söndag!

• Smilla1976
    Wembi skrev 2012-10-22 08:11:09 följande:
    - 0,7 idag, sakta går det neråt. Snittar -0,4/v och då är jag inte superdiciplinerad så jag får välvara nöjd.

Det är kanske så att du i längden har lättare att leva som du gör nu, med ev något lägre viktnedgång, än om du skulle vara superdisciplinerad?  Så funkar jag iaf, jag tröttnar i längden, jag vill ju kunna äta sådant som är gott också, men inte alltid Flört
    Jag tror på att skynda långsamt...och att detta blir ett sätt att leva på ett bra sätt som funkar i längden..

Grattis till minuset! Glad
  • Smilla1976

Nu är jag tillbaks igen efter lång sjukdom känns det som, mycket snor och hosta och allmän tristess!
    Vågen förra söndagen visade -/+0 och denna veckan -0.6kg och därmed har jag nått mitt första stora delmål -10kg!
    Först trodde jag att jag skulle vara nöjd, men jag ska satsa på 8 kg till innan sommaren, jag har gott om tid så jag tror att det kommer att gå fint!

Är väldigt nöjd för jag har äntligen kommit igång med träningen igen efter flera veckors sjukuppehåll... nu ska jag köra 2-3 pass/vecka plus promenad.

Ha en fin söndag alla VV! Glad

• Smilla1976

Söndag och vägningsdag, -0.7kg och jag är mkt nöjd, har äntligen kommit igång med träningen sen ett par veckor! Känns superbra...drack ett halvt glas vin för första gången sedan i augusti, visst var det gott, men inte så att jag inte kan vara utan det! Skönt Flört

Hur går det för er andra? När min motivation sjunker, det gör den inte så ofta som tur är, men jag brukar tänka "Jag är värd att få gå ned i vikt och lägga om mina matvanor under resten av mitt liv" och det funkar för mig!

Ha en fin söndag!

• Smilla1976
    lillfisen skrev 2012-11-26 10:54:29 följande:
    Hej tjejer,

Får man haka på här? Känner att jag behöver tips och trix och stöd från andra viktväktare om jag ska klara det här. Har minst 10 kilo att gå ner, efter graviditeten. Har just nu ont i kroppen så har svårt att ens ta promenader så då tänkte jag iaf försöka komma igång med vv och maten.
    Reggade mig online igår för 3 månader så jag hoppas det här kan hjälpa mig nu. Just nu känns det mest som en djungel av pp hit och dit ;)  
    Det kommer du att fixa!

Det tar några dagar att få kläm på pp, men sen går det av bara farten! I början så tänkte jag på att ha mycket frukt hemma och även morotsstavar i vatten i en skål i kylskåpet färdiga att ta när suget eller hungern slår till. Sedan äter jag Finncrisp, du kan äta 2st för 1pp och ha lite smältost på tub med någon smak på som ger 1pp, så det har räddat mig många gånger Flört sen är det bara att vara konsekvent och peppa sig själv. Jag började själv inte med särskilt mkt motion de första veckorna, det kommer efter hand. Jag kände att får jag snurr på maten så tar jag det andra sedan, tog någon promenad då och då, men inte så mkt annat. Du gör givetvis som du vill, tipset är bara att inte börja med allt på en gång om du inte är van motionär såklart!

Det finns en annan grupp med VV, som är en sluten medlemsgrupp jär på FL, som heter Propoints (eller ngt liknande, du kan söka här på sidan) , där du kan be att få vara med, det är jag!

Nu hade jag väl slut på tipsen för tillfället! Lycka till!
  • Smilla1976
    lillfisen skrev 2012-11-27 08:00:18 följande:
    Tack för tipsen :)
    Finncrisp? Är det sånna där typ små knäckebröd?

Jag har så ont i fogarna efter graviditeten men jag hann komma igång med snabba promenader innan jag kraschade fogarna så jag hoppas kunna komma igång med det snart igen :)   

Ska leta efter gruppen. Tack :) 

Japp, små tunna knäckebröd är det :) finns lite olika smaker, någon som ger fler pp dock, vet ej varför, men du kan ju söka på dessa och kolla vilka som ger endast 1pp för två finncrisp!
  • Smilla1976
    GladaFrun skrev 2012-11-29 18:28:58 följande:
    Det blir snart officiellt, bygger på ny forskning om hur hjärnan fungerar och ska naturligtvis som alltid syfta till att det ska bli lättare att gå ner i vikt
    Måste man följa det nya programmet tro, eller kan man fortsätta med pp ett tag till, jag menar får man välja till en början??
  • Smilla1976
    Madam skrev 2012-12-08 11:35:43 följande:
    Hoppar gärna in här jag också :)

varit viktväktare sen 2010 och gick ner 20kg på drygt ett år..har dock lyckats gå upp 15 av dem igen :/
    Dags att ta tag i saker och ting igen men motivationen har inte varit på topp direkt!   
    Välkommen till tråden, passar på att tipsa om en medlemsstråd som heter Propoints (och något mer som jag jämt glömmer) där kan du hänga på oxå... ibland lite mer liv i än denna Flört

Skam den som ger sig, du har iaf inte gått upp alla kilon, bra där!! Det bästa är väl att se det som ett livsprojekt, jag själv räknar med att aldrig någonsin äta så mkt som jag gjorde förut, utan ändra om mitt liv.... annars blir det som det har blivit så många gånger förut för mig, att jag går upp i vikt... Jag ska väga mig regelbundet sedan när jag når målvikt, även om det blir plus är det lättare att ta tag i snabbt...It´s now or never, mår ju så mkt bättre när jag är normalviktig...

Vägdag idag: -0.6kg,
    Totalt sedan augusti -12,8kg

Nya utmaningar närmaste tiden: pepparkaksbakning,  julbord på fredag, ska skippa att göra julgodis i år, sedan har jag lagt upp en träningsplan under julen, träna minst 2 ggr per vecka och ska gå på ett pass 23 dec och sedan den 26 dec för att kunna äta lite, med betoning lite julgodis under julen...

Vad har ni andra för strategier för att inte frossa loss under jul och nyår??
  • Smilla1976
    Madam skrev 2012-12-11 17:28:56 följande:
    Tackar :)

Sant det men surt att typ börja om från början igen..har pendlat mellan 90-95 kg i över ett år..jäkla svårt att ta sig under 90 verkar det som :/
    Äter dock mycket mindre än vad jag gjorde innan jag började VV men det är slaret som gör det tyvär.

I jul så får vi se vad det blir på julbordet..första gången med pojkvännens släkt på 30pers och knytis så inte helt lätt m.a.o.       
    Ta promenader och välj bra mat på julbordet och ta inte mkt av det som du vet är "onyttigt". Jag tänker ta en julpromenad på julafton samt träna dagen innan så att jag får äta lite Glad

Hoppas du kommer igång med ätandet på ett bra sätt!

• Smilla1976
    Madam skrev 2012-12-16 13:34:58 följande:

Ja ska verkligen försöka tänka till där,svårt när man kommer äta tidigare än jag brukar :P svårt det där med mattider :)
    Får ta en promenad dagen efter istället tror jag :)

Jadå hade gått ner 7hg vid sista invägningen konstigt nog men det är ju ett steg i rätt riktning :)   

Ett steg i taget så! Var motiverad, inse att detta är du VÄRD och att leva hälsosamt har fördelar på alla vis...jag försöker se det som en livsstilsförändring, inte bara att nu ska jag ned i vikt och sen kan jag äta på som vanligt... det är ju så man hamnar här hela tiden! Nä, nu ska jag inte behöva gå ned i vikt fler gånger, this is it! Nu ska motion och en hälsosam livsstil in i mitt liv...det är jag VÄRD Skrattande
  • Smilla1976
    Pyret 85 skrev 2013-07-06 10:55:20 följande:
    Hur går det för er? här går det kanon. i tisdags visade vågen totalt på -4.9 kg efter 5 veckor med VV. Idag på morgonen blev det en promenad på 7.2km. Härligt!

Grattis! Bra kämpat! Jag har inte VV:at på ett tag, har gått upp lite ca 2kg sen i mars, dock så tränar jag mkt bra, just nu är det fyra pass löpning i veckan!

Nu kör jag igång imorgon med kosten, blir inte medlem igen, men kör själv VV för nu vill jag gå ned ca 5kg, jag är ju nästan normalviktig ( 2kg kvar), men vill komma ned lite till...

Hur går det för er andra?    
Svar på tråden Några fler viktväktare?