Inlägg från: mamaciiita |Visa alla inlägg
  • mamaciiita

Några fler viktväktare?

Luckiest skrev 2012-08-15 01:42:11 följande:
    Bra jobb mamaciiita!

Vad äter ni andra till frukost? Hur många pp brukar ni "låta den kosta"?

Jag brukar ta 1/3 av pointsen (ca 9-10 points for mig)  till frukost, annars hinner jag bli hungrig innan lunchen, dessutom så tycker jag att frukosten är dagens bästa måltid!  Äter ganska olika men det kan bli två mackor med hummus och grönsaker och ett kokt ägg eller kanske en portion havregrynsgröt (ibland mannagryn) med bär och ett knäckebröd till det ibland gör jag en smoothie på bär och yoghurt och tar nån macka till det. Försöker få mig minst en frukt också men det är inte alltid jag är sugen på det.

Nu när jag är tillbaka i mexico så blir det ibland tortillabröd (mintortillas) med olika "fyllningar" i, tex någon mager ost med hummus (favorit..) och groddar, åt det precis till kvällsmat :)
  • mamaciiita
    YummyMami skrev 2012-08-16 19:25:50 följande:

Jag skrev mig in på viktväktarna i måndags och längtar till nästa möte! Vill köpa matvåg!!

Jag har en, köpt i usa dock! Kan säga att det är ofta som man uppskattar mat fel..

Just nu funderar jag på hur jag ska komma igång med att träna, jag börjar med att sätta upp träningsmål och inte bara viktmål. Så några av mina första träningsmål är: att träna minst tre gånger i veckan i minst 3 veckor, göra plankan regelbundet minst 6 ggr veckan i 1 månad, jogga i 30 minuter utan uppehåll.. sen blir det belöningar! Ska nog fota migsjälv också, det är ju svårt att mäta träningens effekt på kroppen annars.
  • mamaciiita

Jag drömde att de sänkte min pp till 23,5 haha, värsta mardrömmen.. Har inte börjat veckan lika bra som vanligt utan redan tagit lite av bonusen, antar att det är anledningen till drömmen.. (hur mkt kan de sänka pp egentligen? började på 31 och har 29 nu..)

Mallas skrev 2012-08-22 09:17:33 följande:
    Bra jobbat alla ni som envist kämpar, räknar och skriver. Ni kanske redan har sagt det tidigare i tråden men vad har ni för mål med er viktnedgång? Har ni satt upp en tidsplan? Använder ni er av någon form av belöning för att ni uppnått era delmål? Vad har ni lärt er om er själva under den första delen av resan? Många frågor blev det.
    Min målvikt är 63 kg och just nu väger jag 82,1 så jag har en bit kvar! Men jag har gått ner 6,9 kg på 6 veckor nu så jag är ganska nöjd och stolt ändå :) Jag har satt upp en massa små delmål på ungefär vart tredje kg men alla är inte viktmål utan jag har även träningsmål och mått/storleksmål. Det stora målet just nu är -10 kg eller under 80 kg, då kommer det kännas att man har kommit en bit på vägen, just nu känns det som att jag skulle kunna gå upp till min startvikt ganska lätt men vid minus -10 kg så är man liksom på andra sidan känns det som!
  • mamaciiita
    Mollan77 skrev 2012-08-27 11:13:55 följande:
    Idag är en stor dag.. Enligt BMI så är jag inte längre fet utan "bara" överviktig
    Kunde inte hålla mig från att väga mig en extra gång, trots att jag har vägdag på tors. Har tappat 14,5 kg nu och har 20,5 kvar till målvikten.
    Så duktiga vi är
    Grattis :) Har också precis kommit under den gränsen och det känndes verkligen skönt!

För mig visade vågen bara -0,1 idag (-7 kg totalt). Men jag har varit lite slarvig den här veckan.. jag har nästan ätit upp alla bonuspointsen pluss att jag nog har uppskattat en del mat fel också, det har blivit några restaurangbesök.. Sen så har jag nallat lite från min sons mat också som jag inte har skrivit upp.. Men nu blir det nya tag! 
  • mamaciiita

Går lite trögt för mig.. Jag hade ju 31 points i början och nu har jag 29.. men äter ändå ofta ca 31-32 pp per dag.. Har planerat måltider för hela nästa vecka nu med 6 points till frukost 10 till lunch 2 till mellanmål och sen 11 points kvar till middag (som jag inte har planerat)..

Jag har ju iof inte vägt mig än (väger mig på måndagar) men det känns inte som att jag har gått ner så mkt den här veckan. Men jag har iaf kommit igång med spinning, promenader och lite styrketräning :)

Den senaste veckan så har jag dessutom fått ont i magen efter att jag ätit.. inte så kul, har ingen aning om vad det beror på!

• mamaciiita

-0,3 den här veckan.. Det går ju neråt i alla fall :) Hoppas dock på mer minus nästa vecka!!

YummyMami skrev 2012-09-03 21:23:08 följande:
    Jag har gått ner massor igen! JIPPIE! Tror jag vet vad som gör det. Det är dessa eländiga grönsaker, nu drygar jag i mig åtminstone en paprika till varje måltid. Förra gången hade jag ju gått ner bara pyttilite, och gången innan hade jag gått ner mer, sambandet är intaget av grönsaker till varje måltid!
    Lite grönsaker = lite viktnedgång
    och
    mycket grönsaker = mycket viktnedgång

grattis :)

Jag satsar också på mer grönsaker den här veckan, får se om jag håller mig mätt längre och inte småäter!

• mamaciiita
    sextiotrekg skrev 2012-09-04 21:14:30 följande:
    Hej! Får man vara med här? Jag har vvat i Sex v och tappat 5.9kg :D skulle vara skönt att prata lite med andra :) började blogga lite i söndags (sextiotre.blogg.se) men där får man inte lika snabba svar :) hihi
    Välkommen :) Jag har också 63 kg som mål och startade på 98 kg (har gått ner 7,3 kg på 7 veckor)! 

Har haft 2 dåliga dagar då jag varit lite deppig (PMS!?) o ätit vad jag känt för.. Men nu ska jag plocka upp tråden igen och fortsätta! Tror ändå på minus på måndag! Vill komma över -10kg sträcket nu men det går trögt! 
  • mamaciiita
    sextiotrekg skrev 2012-09-06 21:11:57 följande:
    Som ett brev på posten kom tant röd och hunger (sug) utan dess like och med detta en svacka :/ Ni andra hur överlever ni röda veckan? :p

Jag har mest problem dagarna innan med PMS.. Har funerat på hur jag ska kontrollera det och har kommit fram till att jag bör unna mig lite extra de dagarna och kanske vara extra strikt/träna mer innan och efter istället. Nu hade jag precis tre dåliga PMS dagar och jag var helt säker på att jag hade gått upp i vikt men ställde mig på vågen imorse och den visade 80,9 k alltså 0,8 kg mindre än i måndags.. Konstigt.. men tog det som ett tecken på att det är ok att ha några dåliga dagar, det behöver inte vara nåt negativt.
  • mamaciiita
    sextiotrekg skrev 2012-09-11 20:01:37 följande:
    Måste bara fråga om ni har lite tips till mig!? Jag har mått lite halvtaskigt sista 4dagarna och igår fick jag besked/information som fick mig att sjukan lite längre ner. De kan jag hantera nu för tiden även om det ät jobbigt ;) men när det är kaos så här runt omkring så funkar inte min motivation. Jag äter och äter, idag tex 6gifflar (bullar ni vet) och 100g choklad. Kanske inte så mkt för vissa men själva mängden är inte mitt problem heller.. Va är problemet då tänker ni? Ja det är det att detta beteende att känsloäta och veta jag mår dåligt och att denna bulle bör jag inte äta och jag vet att jag kommer ångra den den osv trots detta så äter ja ändå!! Jag vill ha tips och idéer på hur man kan bryta det dåliga mönstret? :)

Jag har samma problem (satte i mig 12 praliner vid ett tillfälle nu ivecka), jag försöker att jobba med min självkänsla (som är låg..) och även KBT som gladafrun rekomenderar fast på egen hand..

Tror att det viktigaste är att komma på vad det är som triggar att du äter.. om du vet det så är det lättare att hantera. Jag lyckas ibland vända en jobbig dag/vecka genom att gå in för att tänka positivt!! Men de funkar inte lika ofta som jag önskar.. måste bli bättre på det.
  • mamaciiita

Lyckades lägga 18 points pá frukost ute idag! Frukt med yoghurt och müsli, baguette med pesto, mozarella och soltorkadetomater.. och till det delade jag en ostbricka med min man.. eller han át iof typ 80% av det. Men det var klart värt det, dessutom var det kl 12 sá det var ju egentligen typ som lunch OCH frukost!

Hur gör ni när ni äter ute, äter ni det ni vill eller beställer ni det som ger minst points?

Här i Mexico sá är det väldigt vanligt (och billigt) att äta ute sá jag väljer tillfällena dá jag tilláter mig att äta det jag vill, oftast sá väljer jag sallad eller soppa!

• mamaciiita

Jag har haft nágra jobbiga veckor där jag har státt still pá runt 81-82 kg men nu i mándags sá lossnade det och vágen visade pá 80,2 kg! Orsaken till att jag har státt still är ju att jag inte har skött mig utan ätit veckobonusen pluss lite mer.. Men än sá länge sá har jag haft en bra vecka sá jag hoppas pá att vágen visar pá under 80 kg pá mándag!

• mamaciiita

Hej! Hoppar på här igen :) Var med i höstas men slutade följa vv i ett par månader.. Har varit igång i två veckor nu och gått ner 2,5 kg.

Väger 82,5 kg och vill gå ner nästan 20 kg till 63 kg men just nu känns det viktigast att komma ner under 80!!  

• mamaciiita
    Scruffy skrev 2013-03-17 09:04:56 följande:

Välkommen. Ditt första delmål kommer du att fixa lätt o snabbt. Jag är med dels online, men går även på möten. Rörde på mig riktigt ordntligt igår, promenerade, fick ihop hela 7 aktivitetspoints. Ska fixa lite i köket, sedan ger jag mig av på min morgon promenad.

Tack :)

Jag bor i Mexico sà därför är jag bara med online, i Sverige hade jag kanske vàgat mig iväg pà nàgot möte.. Ibland känns det ju motigt och dà kan det nog kännas bra att träffa folk i samma sits! 
  • mamaciiita

Jag har inte kommit igàng med nàgon motion.. Jag gàr ganska mkt i vardagen iof men skulle gärna komma igàng med att träna nàgot som pilates eller spinning..Hur tränar ni andra?

• mamaciiita

Börjar bli lite trött pà att stà still i vikt.. Förra veckan hade jag gàtt upp 0,5 (bytte iof vàg) och un idag sà stàr jag pà samma vikt som förra veckan.. Jag har ätit bra och tagit ca 8 bonuspoints bara vilket brukar ge en viktnedgàng pà iaf 0,5 kg (ofta mer). Jag har börjat träna och funderar pà om det kanske är det som gör skillnaden.. Men jag kan väl inte gà upp i muskler sà snabbt??

• mamaciiita
    Scruffy skrev 2013-03-30 17:57:03 följande:
    väger du dig vid samma tidpunkt varje gång. Lika, mycket kläder?

Japp :) Alltid utan kläder och pà morgonen
  • mamaciiita
    Marlean skrev 2013-03-31 23:14:18 följande:
    Påsken har jag struntat i points helt, och jag har två små chipspåsar här hemma som jag lätt hade ätit om jag bara kom ihåg vart jag lade dem. ;P
    Jag vet inte hur jag är med veckobonus och om den täcker det, men imorgon är det "back to buisness" igen så jag ser ingen större fara med det hela.

Och mamaciita: Vad är 0,5 kg i det stora hela? Som jag brukar tänka: Det är inte på en vecka vi har blivit överviktiga. Då kan vi inte förvänta oss bli smala på en vecka heller. Låt det ta sin tid, kanske är det träningen som gör att det inte rört sig mer på vågen, kanske är det något annat. Men snart får du ju de resultat du vill ha. Låt det ta sin tid.    

Nej det är helt sant :)

Har kommit pà att det antagligen är en kombination av träning pluss att jag har uppskattat maten fel.. Min matvàg har slut pà batteriet.. Ska se till att fà tag pà ett nytt idag. 

Men nu släpper jag det och satsar pà den här veckan istället :) ändrade precis min vägningsdag fràn Lördag till Söndag. Tror det är bra för mig att ha vägningsdag pà helgen annars blir det lätt att jag äter onyttigt bàde fredag, lördag och söndag för att vägningsdagen känns sà làngt bort! 

Vilka vägningsdagar har ni och har ni nàn tanke bakom det?     

Svar på tråden Några fler viktväktare?