Inlägg från: Havsjungfrun |Visa alla inlägg
  • Havsjungfrun

Smittsamhet vid vattkoppor?

Fjorren skrev 2012-06-10 08:20:42 följande:
    Tack för ditt svar

Ja nog skulle jag oxå reagera negativt om jag såg ett barn med vätskefyllda blåsor som interagerar och leker tillsammans med andra barn - absolut!

Nu var min fråga mer angående om ens barn lekte själv på egen hand och inte nära de andra barnen.
    Skulle smittan ändå vara så pass smittsam om barnet hela tiden hålls vi säger, 5-10 meter från de andra barnen?
    Hur långt avstånd behövs för att smittan inte sprids längre? Förståss rätt omöjligt svara på, det förstår visserligen jag med...samtidigt som jag tycker det känns lite orimligt inte ens kunna vistas utomhus så länge vi föräldrar ser till att barnet ej är i närheten av andra barn.Viss
    Visst, men hur ska du garantera att barnet håller distans och att andra barn ska hålla sig borta från ditt barn? Var gärna utomhus men inte där andra vistas, ex. i skogen.
  • Havsjungfrun

Kan ju säga att jag som höggravid inte skulle uppskatta om mina barn smittats av än det ena eller än det andra som andra föräldrar inte anser är så farligt att få. Man vet aldrig hur andras situation ser ut och då bör man tänka sig för. Sjuka barn/vuxna är hemma eller där de inte träffar någon!

• Havsjungfrun
    Fjorren skrev 2012-06-10 21:35:14 följande:
    Absolut sant att man aldrig kan veta hur andras situation ser ut! Det har du rätt i!

Därför som jag förespråkar direkt öppenhet och kommunikation sinsemellan föräldrarna, exempelvis i lekparken eller vart det nu månde vara.
    Nån som motsätter sig att vi är där pga exempelvis hur din beskrivna situation ser ut...eller baserat på annat? Fine; jag tar mitt barn och hittar ett annat ställe att vara på - no hard feelings!
    Har förälder inga problem med att jag plus mitt barn är där - toppen! Då ser jag bara till att inte mitt barn och deras barn närmar sig varann!

Kommunikation!!!!
    Bara man pratar med varann så löser sig oftast allt.

Tror tyvärr inte alla föräldrar tänker som du. Hade ex. dottern hemma från dagis några dagar innan BF då det gick magsjuka, en snäll variant men i alla fall. Tog beslutet efter att en kompis som är distriktssk gnällde över att inte ena sonen fick vara där när den andre spytt dagen innan...
Svar på tråden Smittsamhet vid vattkoppor?