• Rocktroll

Vilken graviditetsuträknare ska man tro på?

Jag har bf 2:a december och jag märkte nu först att många uträknare säger att jag byter vecka idag och går in i v 16 (15+0) medans den jag har gått efter byter imorgon. Vilken ska man egentligen tro på då det verkar vara 50/50 när veckan byts?

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Svar på tråden Vilken graviditetsuträknare ska man tro på?
  • Aur0ra

Jag har flera olika, en säger att ja byter dag Torsdag, en Fredag å Facebook säger Lördag =P
    Så ja väntar på vad BM säger när ja ska på RUL =P 

• PetraL

Jag följer bm . så vissa appar säger att jag byter två dagar innan :P

• Smam

Ja har BF på en tisdag. (19e juni)  Enligt min BM byter jag vecka på måndagar. Hon menar då alltså att jag gått hela graviditeten vid 39+6 veckor. Enligt alla andra sidor och människor jag pratat med byter jag på onsdagar, så jag kör efter det. Då har jag alltså gått fullt på 40+1 veckor. Hade jag själv fått bestämma hade jag bytt veckor på tisdagar, då jag har BF på en tisdag och har gått 40 fulla veckor då. Men som sagt, BF på en tisdag, byter vecka på onsdagar. Men känns snubbit nu när jag på tisdag har en vecka kvar men enligt alla andra är det på onsdag jag har en vecka kvar

• cosinus

Vissa räknare fixar inte skottår (bland annat barnmorskornas snurror) så det kan ställa till det om du var gravid före 29 feb.

Men annars är det ju inte rocket science att räkna ut själv heller. Mensdagen är som regel 0+0 ÄL förväntas man ha i v 2+0 och man skulle haft mens på v 4+0. Det är om man har en standardmenscykel på 28 dagar med ÄL dag 14. Vet man när man haft ÄL så är det ju bara att sätta den dagen till 2+0 och räkna därefter.

Är +0 dagarna en Måndag så kommer ju alltid alla veckor att vara +0 på måndag. Sjukvården räknar BF 39+6 (och många räknare på nätet 40+0) så enligt sjukvården har man då BF en söndag 38 veckor (-1 en dag) efter man haft sin ÄL.

Jag tycker det varit enklast att lista ut det här med hjälp av en helt vanlig almanacka :)

• Rocktroll

Min beräknade mens borde ha varit innan den 29:e så kan vara det som spelar in med. Jag tycker inte att det är så jäkla rätt att veta vilken räknare man ska gå efter.

• Rocktroll

Min ägglossning var på en måndag så om sjukvården räknar att man går 39+6 veckor så byter jag ju på en söndag men om man räknar 40 veckor så blir det ju på en måndag då mao.

Svar på tråden Vilken graviditetsuträknare ska man tro på?