• snopenmed2p

Hjälp mig med bröllopskläder!

Jag ska på bröllop och man ska ha på sig festfin sommarklädsel.
    Jag är en conversetjej. Gillar inte att klä upp mig i för fina klänningar. Och MÅSTE det vara en finfin klänning vill jag ändå ha mina converse. Men det går ju inte..

Vad fasen ska jag ha på mig som inte är alldeles för tjejigt, men okej på ett bröllop??

• Svar på tråden Hjälp mig med bröllopskläder!
  • snopenmed2p

Jag vägrar lägga ut massa pengar på kläder.
    Det blir en långklänning från Vera moda som är grymt snygg och så hoppas vi helt enkelt att conversena inte syns =)

• Margaux
    JA77 skrev 2012-06-10 23:30:26 följande:
    Inte på ett bröllop!! Converse är vardagsklädsel! Och klädkoden som anges, TS, är ingen etablerad klädkod. Festfin, vad är det? För dig är det kanske Converse, för en annan en stor balklänning. Ger knappast en hint om hur man ska klä sig.
    Jag menar att väljer man "festfin" så lämnar man öppet för tolkningar. Då kan converse gott ingå, hänger man upp sig på det så har man helt enkelt formulerat sig fel och får ta smällen...
  • Lacey
    snopenmed2p skrev 2012-06-11 11:16:26 följande:
    Tackar för tipsen!
    Ska kolla med brudparet. Vad gör dem om man kommer i converse? Jag menar, dem kostar 700 spänn. Skulle ett par ballerinaskor för 200 vara bättre? Egentligen.
    Ja som sagt, för mig var det jätteviktigt att alla gäster på mitt bröllop var bekväma och hade kul, även om jag så klart uppskattade att de gjort sig fina. Och hon som hade converse var jättesnygg!
  • snopenmed2p
    Lacey skrev 2012-06-11 13:29:27 följande:
    Ja som sagt, för mig var det jätteviktigt att alla gäster på mitt bröllop var bekväma och hade kul, även om jag så klart uppskattade att de gjort sig fina. Och hon som hade converse var jättesnygg!
  • JA77
    Lacey skrev 2012-06-11 00:46:27 följande:
    På mitt bröllop hade en tjej jättefin klänning med Converse till, ascoolt och snyggt.

Kolla med brudparet vad som är ok.
    För mig var det viktigt att gästerna var finklädda men kände sig som sig själv och bekväma än att några dumma gammaldags regler skulle följas.
    Meningen med klädkoder är inte att vara gammaldags, utan att ALLA gäster ska känna sig bekväma. Till koden Sommarfin kom några som TS, andra i balklänningar. _Själv kände jag mig rejält överklädd tyvärr. Om allaklär sig på samma nivå slipper gästerna att känna så.
  • Lacey

Ja absolut, därför var jag nog med att skriva ut det i inbjudan.

Men jag tycker att i all fall när man är osäker så är det bästa att kolla med brudparet.

Och jag tänkte mer på att när frågan om bröllopsklädsel ställs här på FL hänvisas oftas till de gamla reglerna, som en del stenhårt håller fast vid på sitt bröllop och andra inte.

• JA77
    Lacey skrev 2012-06-11 19:58:44 följande:
    Ja absolut, därför var jag nog med att skriva ut det i inbjudan.

Men jag tycker att i all fall när man är osäker så är det bästa att kolla med brudparet.

Och jag tänkte mer på att när frågan om bröllopsklädsel ställs här på FL hänvisas oftas till de gamla reglerna, som en del stenhårt håller fast vid på sitt bröllop och andra inte.
    Vad skrev du i inbjudan? Hel och ren? Sommarfin? Det är ju inga etablerade klädkoder, det förvirrar ju bara.
  • Kodia

Jag tror att en del egentligen inte vill ha någon klädkod, men om man inte skriver något i en bröllopsinbjudan räknas det väl som om det är frack som gäller? Då väljer man att skriva tex. sommarfin, just för att folk inte ska komma i frack, och för att man inte vill skriva "kavaj" för att man vet att någon av gästerna har det taskigt ställt och inte äger någon och inte trivs i sådan klädsel.

• cloudberry79
    Kodia skrev 2012-06-11 23:57:57 följande:
    Jag tror att en del egentligen inte vill ha någon klädkod, men om man inte skriver något i en bröllopsinbjudan räknas det väl som om det är frack som gäller? Då väljer man att skriva tex. sommarfin, just för att folk inte ska komma i frack, och för att man inte vill skriva "kavaj" för att man vet att någon av gästerna har det taskigt ställt och inte äger någon och inte trivs i sådan klädsel.
    Fast då har man missuppfattat kavaj tror jag. Det är en väldigt enkel dresscode och motsvarar förmodligen det inbjudaren menar med sommarfin. I vilket fall skulle jag uppfatta det som ungefär kavajnivå. Jag tycker det är rent elakt att inte ange en korrekt dresscode för såna stora fester som ett bröllop, hatar att känna mig under- eller överklädd.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Lacey

Jag skulle aldrig skriva sommarfin. Eller hel och ren, hel och ren är ju urbota dumt.

Jag minns inte exakt hur jag formulerade mig, men var i stil med att festkläder är det som gäller, men viktigt att ni känner er bekväma. Fast formulerat på ett bra sätt.
    Jag litade på att de vi bjöd kände oss och hur vi är och blev de osäkra så visste jag att de skulle fråga oss.
    Jag litade på mina vänners intelligens eller förmåga att ställa en fråga. Och det gick jättebra.

• Lacey

Jag kan nog ha skrivit klädsel kavaj, som riktlinje. Sen med tillägget om att de skulle vara bekväma. Jag gjorde ju även en hemsida där all info fanns, och tänk kring klädsel etc.

• Kodia
    cloudberry79 skrev 2012-06-12 00:04:31 följande:
    Fast då har man missuppfattat kavaj tror jag. Det är en väldigt enkel dresscode och motsvarar förmodligen det inbjudaren menar med sommarfin. I vilket fall skulle jag uppfatta det som ungefär kavajnivå. Jag tycker det är rent elakt att inte ange en korrekt dresscode för såna stora fester som ett bröllop, hatar att känna mig under- eller överklädd.
    Men måste inte herrar ha kavaj m det står "kavaj" på inbjudan?
  • Lacey

Måste och måste det är ju upp till brudparet och sätta de regler de vill ha. Magdalena Ribbing bevakar ju inte alla bröllop i sverige och arresterar klädkodsförbrytare.

Så länge det tydligt förklaras för gäster och inte förvirrar.

Och som sagt, jag förklarade tydligt vår tanke på hemsidan

• cloudberry79
    Kodia skrev 2012-06-12 15:00:58 följande:
    Men måste inte herrar ha kavaj m det står "kavaj" på inbjudan?
    Måste och måste.. Visserligen anser jag att en kavaj eller blazer borde ingå i varje mans basgarderob. Ett par snygga byxor, en skjorta och slips är ju också snyggt nog för kavajinbjudaren, såvida de inte är extremt hårda på etiketten ( och då väljer de nog inte kavaj utan snarare mörk kostym). Bättre än skitkoder som sommarfin, som kan innebära balklänning eller sarong beroende på vem som läser inbjudan. Kavaj innebär helt enkelt något som är snäppet snyggare än vardagsklädsel, klänningar och bör sluta ungefär vid knäna och kvinnor kan välja antingen klänning/kjol eller snygga byxor. Rätt enkelt alltså. Lite jobbigt för brudparet att ge synpunkter på samtliga gästers klädsel ifall de valt icke-etablerade klädkoder tänker jag.
    Sur, grinig och på smällen.
  • JA77
    Lacey skrev 2012-06-12 00:09:13 följande:
    Jag skulle aldrig skriva sommarfin. Eller hel och ren, hel och ren är ju urbota dumt.

Jag minns inte exakt hur jag formulerade mig, men var i stil med att festkläder är det som gäller, men viktigt att ni känner er bekväma. Fast formulerat på ett bra sätt.
    Jag litade på att de vi bjöd kände oss och hur vi är och blev de osäkra så visste jag att de skulle fråga oss.
    Jag litade på mina vänners intelligens eller förmåga att ställa en fråga. Och det gick jättebra.

Men "festkläder" betyder ju olika för olika personer. För mig kanske balklänning, en annan en vanlig bomullsklänning från HM - som jag har till vardags.
Svar på tråden Hjälp mig med bröllopskläder!