• Mamma till flera

De va väl fan också!!!!

Jag blir GALEN!!!! Jag är narkoman! Jag är socker knarkare! Jag vaknar på morgonen och bestämmer mig att NU ska jag sluta. De går bra fram till ca kl 17-18 sen tar de liksom över. Jag vill ha socker! Godis! Ikväll sitter jag och bitet mig i läppen och äter clementin och plommon bara för att kunna stå emot! Jag för abstinens, på riktigt!!! Frukt hjälper liksom inte. Jag vill gå ner ca 10kg. Tänkte köra LCHF men de går ju inte pga denna förbannade socker djävulen!! Hjälp!!! Vad ska jag göra . Detta är värre än att sluta röka, var rökare i 10 år och slutade för ca ett år sedan nu.... Gråter nästan! Jag vill verkligen inte vara beroende av sockret! Jag mår inte bra och jag blir fet! Suckar!

• Svar på tråden De va väl fan också!!!!
  • Lena

Äter du regelbundet och nyttigt under dagen? Inte mer än 3h mellan måltiderna.

• seandra82

hhmm du e inte ensam det e blodsockret som gör det , ja kan äta hur mkt godis som helst o så äta knappt ngt till lunch el kvällsmat , vissa dagar andra mindre 

• Pirum

Om man lätt överäter eller blir sockersugen på kvällen så kan det bero på att man äter för lite och för oregelbundet under dagen. 

Testa att äta frukost,lunch,middag och 2 mellanmål på fasta tider en vecka. 

Börja i den änden och när du känner att  det funkar så kan du börja välja viktminskningsmetod, men oavsett hur du väljer så är tricket för att lyckas regelbundna måltider. 

• piixelslyna

Ett tips är att äta bra med proteiner till varje mål (och som andra skriver, ät proteinrika mellanmål). Proteinet hjälper att hålla mättnad längre. Äter du även regelbundet och jämt fördelat under dagen så hålls ditt blodsocker på en bra nivå hela tiden och du behöver inte få några dippar. 

Jag VET att det är hemskt med sockerberoende. Men det går att ta sig ur. Försök hela tiden att ifrågasätta dig själv innan du stoppar något i munnen. "Är det här bra för mig?" "Behöver min kropp det här för att fungera?" "Är jag verkligen hungrig?" "Är jag egentligen ledsen/glad/arg?".
    Att hela tiden vara medveten om och kunna argumentera för det man stoppar i sig ger en känsla av kontroll. Detta funkar för mig, det är dock givetvis inte säkert att fungerar för dig.

• Gladskit

Om du bara ger det en vecka så lovar jag dig att du kommer att fixa det!
    Det första du måste göra är att bestämma dig.
    Sedan när du gjort det OCH VERKLIGEN MENAR DET så rensar du ut allt sött du har hemma och slänger det. Annars fixar du det aldrig.
    Tro mig, jag har varit likadan. Jag har hetsätit maränger och rört ihop den värsta gegga du kan tänka dig av honung, havregryn och kakao för att få sött i mig. Men det går att bli av med!

Ät regelbundet. Handla inte när du är hungrig. Se till att sysselsätta dig, själv börjar jag ofta gå mot köket när jag är uttråkad, ett beteende jag jobbar stenhårt på att bli av mig.
    Och om suget kommer - bestäm dig för något du ska göra. Något du bara måste göra. Som att lösa sudoku i telefonen, ring en vän, vattna blommorna eller drick ett glas vatten.

Socker kan vara ett riktigt gift och det krävs en smärre avgiftning för att bli av med suget. Men genom att vänja dig av med söta smaker och se till att stabilisera blodsockret så kan du klara det.
    Inspiration och information från någon som vet vad hon snackar om kan du bl.a. hitta här: http://www.vittbegar.blogspot.se/

• Mamma till flera

Åh tack tjejer.
    Mina dagar är häktiskt så många gånger hinner jag inte äta alls.

Dagen:
    5.30 UPP fixa mig
    5.45 upp med barnen (3 st) fixa dom inför dagis och i frukost i dom.
    6.20 åka till dagis.
    Sen pendlar jag 7 mil till skolan.
    Skola 8-13
    Ibland jobb efter 14-21/22.
    Annars hämta barnen.
    Laga midda.
    Ut med hundar.
    Natta barn
    Och NU kommer suget GODIS!!!

Jag äter under dagen:
    Frukost innan skolan kvarg/kesella
    På skolan KAFFE

När jag kommer hem blir de kanske en frukt.

Sen till middag grönsaker i nån form, ofta lite stelt svamp och sen en proteinkälla till.

( detta nu asså, innan va e pasta, ris,potatis och mackor istället för alla grönsaker och frukt)

• Mamma till flera

Dag ett är avklarad!
    Jag ska klara idag också

• narie24

Kan du förbereda nåt du kan äta efter skolan? Du verkar inte äta ngn lunch?

• Jenni73

Hej,

Jag har alltid haft problem med blodsockerfall vilket resulterar i sockersug. Sedan jag började med LCHF har jag inte dom problemen alls. Har du problem att hinna äta så se till att laga mycket mat på helgerna. En grej som är väldigt praktisk, mättar och lätt att förbereda är äggmjölk, låter inte gått men är super, har recept på min blogg

litealltmojligt-jennifer.blogspot.se/

Försök hålla dig utan blodsockerhöjande mat under en vecka eller två så ska du se att det blir bättre. Om du blir sjukt sugen ät lite rå morot, det lindrar.

• Lajkie

Bra jobbat ts!!
    Jag hänger på här! Sitter och dricker kaffe och en macka nu. Riktig frukost på jobbet kl 9.

Bra att ha lite pepp:)

Svar på tråden De va väl fan också!!!!