• riboflavin

Vi som drömmer om hus :)

Hejsan

Jag hade tänkt att den här tråden skulle handla om husdrömmar, vare sig det handlar om riktiga hus eller fiktiva.
    Jag sitter just nu i en sits där mitt drömhus finns till salu, men jag vågar inte satsa eftersom jag fortfarande går i skolan, och gärna vill ha jobb först.
    Vore roligt att samla andra i samma sits, eller de som kanske bara letar, eller som kanske köpt och bara väntar på tillträde. Här kan vi diskutera potential, "planerade" renoveringar och planer.

"Mitt" hus ligger på västkusten och min förhoppning är att de har svårt att sälja (som med många andra större fastigheter i området) och att det finns kvar när jag vågar ta steget. Flera andra gårdar i trakten har legat ut runt ett år utan att bli sålda.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-lysekils-kommun-medby-230-3567355

Jag känner att det oansenliga huset har stor potential och har inga problem med att det inte är strandtomt, det finns servitut för gångväg till havet.
    Jag hade velat bygga en stor altan ovanpå utbyggnaden med utgång från hallen på övre plan och använd marken till att hålla får/grisar för husbehov, samt ha en jättegrönsaksodling.
    Har dock inte ens vågat gå på visning eftersom jag är orolig att jag blir för ledsen om det säljs. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Svar på tråden Vi som drömmer om hus :)
  • Sunniva

Kanonfint hus! Helt i min smak. Jag och maken letar hus i Halland med ljus och lykta, liknande det du länkar till, lantligt och formbart, gärna med lite mark. Ska på 2 visningar imorgon! :D Hittade ett hus som vi närapå köpte men upptäckte att taket var fellagt, hade blivit för dyrt i slutändan då hela stället behövde rustas upp. Drömmen är en hallandslänga nära havet som vi kan renovera själva, är lite småsugen på det här som projekt, bygga ut och renovera :) www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-falkenbergs-kommun-morup-olstorp-543-3907576

• riboflavin
    Sunniva skrev 2012-06-12 19:04:41 följande:
    Kanonfint hus! Helt i min smak. Jag och maken letar hus i Halland med ljus och lykta, liknande det du länkar till, lantligt och formbart, gärna med lite mark. Ska på 2 visningar imorgon! :D Hittade ett hus som vi närapå köpte men upptäckte att taket var fellagt, hade blivit för dyrt i slutändan då hela stället behövde rustas upp. Drömmen är en hallandslänga nära havet som vi kan renovera själva, är lite småsugen på det här som projekt, bygga ut och renovera :) www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-falkenbergs-k...
    Kan bli otroligt fint! Men behöver ni bygga ut? Ena längan med arbetsrum kanske skulle kunna bli bra sovrum? Svårt att se utan bilder dock. 80+70 kvm är ju ändå ganska rejält med plats.
  • Storstrumpan 2

Vi är med i hustankar..men tyvärr inte våran ekonomi..själva insattsen man ska ha har vi tyvärr inte lyckats spara i hop till...
    Några bra knep att få ihop pengar..har ni de så hojta till..

• riboflavin
    Duva1 skrev 2012-06-12 19:33:58 följande:
    Vi är med i hustankar..men tyvärr inte våran ekonomi..själva insattsen man ska ha har vi tyvärr inte lyckats spara i hop till...
    Några bra knep att få ihop pengar..har ni de så hojta till..
    Vi har fortsatt leva på samma pengar som när vi bägge var studenter, trots att sambon nu har jobb, och sparar därmed en hel del varje månad. Vi har dessutom haft turen att kunna köpa en riktigt risig bostadsrätt för ett antal år sedan i en storstad, som har gått upp i pris rejält efter renovering, trots att marknaden nu gått ner lite. Så, grissnåla eller göra bostadskarriär är mina tips.
    Vart i landet kikar ni på hus, är det i "normalprissatta" områden så ska ju en kontantinsats gå att spara ihop till, men runt storstäderna har man ju ett betydligt tuffare läge tyvärr.
  • Sunniva

Vi har delvis sparat till handpenning samt får delvis lån av familj!(som vi kan sen kan betala tillbaka räntefritt :D) Men vi har en tight budget och det känns nu när vi aktivt letar.

• riboflavin
    Sunniva skrev 2012-06-12 20:01:07 följande:
    Vi har delvis sparat till handpenning samt får delvis lån av familj!(som vi kan sen kan betala tillbaka räntefritt :D) Men vi har en tight budget och det känns nu när vi aktivt letar.
    Familjen är guld ibland. Mina svärföräldrar har sagt att de gärna ställer upp med extrapengar vid behov, om vi skulle vilja köpa men det dröjer att få lägenheten såld exempelvis. Ett hus i den prisklassen som jag postade ovan har vi inte riktigt kontantinsats till utan att sälja lägenheten, så deras stöd är ju välkommet.

Vad har ni för maxpris? Vi har sagt att det ska mycket till för oss att gå över 1,7, vi skulle rent teoretiskt ha råd, men bara med att bo :) och inget annat i princip innan jag har jobb jag med. Vi pratade med en bank för ett tag sen som skulle vara villiga att låna oss 2,5 miljoner för en motsvarande fastighet, men det är ju idiotsummor kan jag tycka.
  • Sunniva

Vi sätter gränsen runt miljonen, just för att vi främst söker ett ställe att rusta upp lite själva och sätta vår prägel på. Måste finnas utrymme i budgeten för ev nytt kök och toa/badrum ( är petig som fasen med kök

• Sunniva

Och där försvann hela (nåja, halva) mitt inlägg, hoppla. Vad har ni på "måste ha" listan vid husköp? Här är det 1:Lantligt läge 2: Gärna trähus i gammal stil ( tänk Carl Larsson kåk) 3: Gärna mark för 2 hästar 4: Minst 3 sovrum, eller 2 sovrum och gäststuga. 5: Slutligen garage/carport

• riboflavin
    Sunniva skrev 2012-06-12 21:52:16 följande:
    Vi sätter gränsen runt miljonen, just för att vi främst söker ett ställe att rusta upp lite själva och sätta vår prägel på. Måste finnas utrymme i budgeten för ev nytt kök och toa/badrum ( är petig som fasen med kök
    Tips, sök er över gränsen mot småland om ni inte måste bo nära havet. Min syster köpte en liten gård för 400 000 för några veckor sen utanför hyltebruk/landeryd. En del att göra men med fin stomme, omodernt men välunderhållet. Har hört många säga att det är en otrolig prisskillnad bara man hamnar på "fel" sida gränsen.
  • Knapsu

Hej, hoppar på här... har haft husdrömmar i flera år och har nu äntligen hittat drömhuset. Vi slog till direkt. Har tittat på många hus det senaste året och nja, inget har känts rätt - trots att husen har haft många av de attribut vi letat efter. Känslan jag fick när jag var inne i detta hus var överväldigande - jag hade tårar i ögonen när jag kom ut. Det ligger på landet men med promenadavstånd till samhället. Tomten är strax över 2600 kvm, med dubbelgarage och ett större uthus. Huset är från 1939 och har totalrenoverats de senaste 10åren så det är mest ytskikt att göra. Ev bygger vi till lite senare. Skulle gärna ha en punchveranda

Svar på tråden Vi som drömmer om hus :)