• Anonym (skeptisk)

Hjälp mig övertyga min kompis att Noni Juice är bluff

Har en väninna som är helt såld (bokstavligt talat) på Tahitian Noni juice. Hon betalar dyra dyra pengar och försöker pracka på juicen på folk som kommer och hälsar på.

Jag är mycket skeptisk till att denna "mirakel" juice skulle vara nyttigare/bättre än andar juicer. Den är dock 40 gånger så dyr som vanlig juice, och hela grejen funkar som ett pyramidspel. Om man frågar henne så botar den typ allt.  

Har läst för länge sedan att Noni är en bluff men kan inte hitta dessa artiklar nu. Vill gärna visa henne svart på vitt så hon kan sluta spendera pengar hon inte har på denna märkliga juice.

Någon som läst om detta? 

• Svar på tråden Hjälp mig övertyga min kompis att Noni Juice är bluff
  • Anonym (skeptisk)
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-06-12 17:07:14 följande:
    Ah, en mumbojumboförespråkare till kompis. Grattis!

Finns någon länk här: consumerwatchdogbw.blogspot.se/2011/12/noni-j... 
    Tack!

Stackarn blir ju ruinerad av detta, vill ju få henne att öppna ögonen. 
  • annniel
    Vissla skrev 2012-06-12 17:08:36 följande:
    hälsa din kompis att mangostan är nyttigare än noni
    Vad är det? Är det lika dyrt som noni?
  • Vissla
    annniel skrev 2012-06-12 17:09:51 följande:
    Vad är det? Är det lika dyrt som noni?

Säkert dyrare Frukten finns inte att få tag på i sverige förutom i tablett form eller juice form
  • annniel
    Vissla skrev 2012-06-12 17:10:54 följande:
    Säkert dyrare Frukten finns inte att få tag på i sverige förutom i tablett form eller juice form
    Å nej...inte en till  hemlig "mirakel" produkt  :)
  • Vissla
    annniel skrev 2012-06-12 17:12:42 följande:
    Å nej...inte en till  hemlig "mirakel" produkt  :)

Nej då det är en riktig mirakel produkt

Proviva har en fruktdryck som innehåller mangostan, ganska billigt mao. Men går du in på superfrukter.se är den plötsligt svin dyr, juicen alltså, fast det är ju inte samma juice som proviva har så dom kanske har i guldklimpar eller nåt på superfrukter.se 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det är en standardmodell för den här sortens produkter, ett annat exempel är Kyäni (diskussion på VoFs forum här), de har inga som helst vetenskapliga belägg men utger sig för att ha det genom användande av olika bluffstudier och "forskare" som säger att det är bra (förenklat) och pyramidspelsmodellen (MLM) är en stor del i det hela, det gör det lättare att behålla gamla kunder och att få nya väldigt snabbt.

Det finns två sätt att angripa det, dels affärsmodellen som bara har förlorare efter ett antal steg och själva produkten.

MLM:
    www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/consumer/alerts/alt057.shtm
    www.vandruff.com/mlm.html
    www.mlmwatch.org/
    Det är helt enkelt en dålig affär hur man än ser på det. Utom för personerna i de översta stegen.

Produkten:
    Det här kan vara både svårare och lättare men det enda sätt jag kan komma på är att visa att det inte finns några vetenskapliga belägg för att drycken skulle göra det som påstås och att det till och med kan vara skadligt (om det nu finns några negativa effekter med drycken, vet inte hur det ser ut här).

sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Anonym

Om diverse jucier skulle ha rent mirakulösa egenskaper skulle dessa självfallet serveras till svårt sjuka patienter på sjukhus med tanke på hur dyrt det är med sjukhusvård och näringsdrycker.

Så kan man avfärda det mesta när det gäller saker som säljs som extremt hälsosamt. 

• Anonym

Hur friska är befolkningen på de ställen där Noni-frukter ingår i deras vardagliga kost?
    Lever de längre och har lägre frekvens av sjukdomar? 

Svar på tråden Hjälp mig övertyga min kompis att Noni Juice är bluff