• Anonym (skeptisk)

Hjälp mig övertyga min kompis att Noni Juice är bluff

Har en väninna som är helt såld (bokstavligt talat) på Tahitian Noni juice. Hon betalar dyra dyra pengar och försöker pracka på juicen på folk som kommer och hälsar på.

Jag är mycket skeptisk till att denna "mirakel" juice skulle vara nyttigare/bättre än andar juicer. Den är dock 40 gånger så dyr som vanlig juice, och hela grejen funkar som ett pyramidspel. Om man frågar henne så botar den typ allt.  

Har läst för länge sedan att Noni är en bluff men kan inte hitta dessa artiklar nu. Vill gärna visa henne svart på vitt så hon kan sluta spendera pengar hon inte har på denna märkliga juice.

Någon som läst om detta? 

• Svar på tråden Hjälp mig övertyga min kompis att Noni Juice är bluff
  • Mumin80

För det första så kan det vara bra för din kompis att veta att det är olagligt att göra hälsopåståenden om Noni juice. 

För det andra:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Noni_juice

Citat:

In the European Union, after safety testing on one particular brand of noni juice (Tahitian Noni), approval was granted in 2002 as a novel food by the European Commission for Health and Consumer Protection Directorate-General.[4] In their report, the European Commission's Scientific Committee made no endorsement of health claims.

No M. citrifolia products have achieved sufficient scientific foundation for being licensed as medicines or therapies. Companies today must still apply to the European Commission for Health and Consumer Protection Directorate-General to have their own brand of noni juice included as a novel food under the initial approval.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Nonijuice-godkand-for-pastoriserade-fruktdrycker/
    Info från Livsmedelsverket.

Tyvärr kanske din väninna dock är av den typen som hellre litar på välskräddade män med glansigt hår och vitt leende, än på "suspekta ouppdaterade myndigheter som går i storindustrins ledband" (som det tyvärr ofta brukar heta). 

• KattenH81

Mangostan kan man köpa i typ thai- butiker och mer välsorterade "vanliga" butiker, men ofta är de inte lika goda som i Thailand.. Inte så billiga heller men absolut godaste frukten/bäret!!!

• Anonym (skeptisk)

Tack för svaren, nu har jag lite mer att komma med. Hon skall bort, bort, bort från detta elände :)

• Vissla
    KattenH81 skrev 2012-06-12 17:51:51 följande:
    Mangostan kan man köpa i typ thai- butiker och mer välsorterade "vanliga" butiker, men ofta är de inte lika goda som i Thailand.. Inte så billiga heller men absolut godaste frukten/bäret!!!

Kan man? Nu ska jag ut o leta, det är min favorit frukt o jag är inte ett dugg sugen på att åka till Thailand för att köpa frukt
  • Lacey

Brukar köpa Noni juice, men beställer på eBay där den kostar mycket mindre och inte är kopplad till det där jäkla pyramidspelet.

Vissla: köp inte mangostan i Sverige. Kostar jättemycket och smakar inget. Du kommer bli mycket besviken.

• Vissla
    Lacey skrev 2012-06-12 18:16:39 följande:
    Brukar köpa Noni juice, men beställer på eBay där den kostar mycket mindre och inte är kopplad till det där jäkla pyramidspelet.

Vissla: köp inte mangostan i Sverige. Kostar jättemycket och smakar inget. Du kommer bli mycket besviken.

Måh.. Jag som blev jätte lycklig nyss för att jag skulle slippa nöja mig med proviva juicen
  • sextiotalist

Som andra har skrivit, den "undergörande" beståndsdelen kan du hitta i andra produkukter till ett billigare pris, det sägs att annanasjuice innehåller det också.

Dessutom är det ett pyramidspel, för jag varje klunk hon dricker av den så sitter några högst upp i pyramiden och tjänar multum.

Några fd grannar försökte lura oss att gå med i pyramidspelet (med hela hallelujakören och det konceptet) och när vi sa nej, så var de sura på oss väldigt länge.      

• Anonym

Trodde att alla förstod att om det fanns undergörande frukter, bär eller andra livsmedel så skulle människor få detta på recept för att minska sjukvårdkostnader och kostnaderna för läkemedel.

Noni-frukt finns i Polynesien där en stor del av befolkningen lider av fetma eller extrem fetma (Tonga 80%), och där befolkningen alltid varit feta.
    Hade de Noni-frukten som växer vilt där haft undergörande effekter hade de naturligtvis inte haft en befolkning som varit feta i så stor utsträckning. 

• Hypnotica
    Anonym skrev 2012-06-12 19:10:04 följande:
    Trodde att alla förstod att om det fanns undergörande frukter, bär eller andra livsmedel så skulle människor få detta på recept för att minska sjukvårdkostnader och kostnaderna för läkemedel.

Noni-frukt finns i Polynesien där en stor del av befolkningen lider av fetma eller extrem fetma (Tonga 80%), och där befolkningen alltid varit feta.
    Hade de Noni-frukten som växer vilt där haft undergörande effekter hade de naturligtvis inte haft en befolkning som varit feta i så stor utsträckning. 
    Nej, befolkningen på Tonga har inte alltid varit feta. Det kom med introduktionen av västerländska matvaror.
  • Anonym
    Hypnotica skrev 2012-06-12 20:36:13 följande:
    Nej, befolkningen på Tonga har inte alltid varit feta. Det kom med introduktionen av västerländska matvaror.
    Helt rätt, missade inte "Tonogarnerna har inte alltid varit feta"!

De borde däremot inte ha blivit feta om de ätit Noni-frukt. 
Svar på tråden Hjälp mig övertyga min kompis att Noni Juice är bluff