• Convallaria

Matschema för 1,5 åring

Sitter här och googlar på hur andra barn som är 1,5 år äter. Inte för att min dotter äter dåligt eller mår dåligt, utan mer för att jag är nyfiken och funderar på om jag ska byta ut något mål eller lägga till något.. Kanske byta ut vällingen på eftermiddagen?

Matschema för min 1,5 åring: 
    07:00 Gröt + Fruktpuré (gjort på 2 dl vatten)
    09:00 Frukost med oss - halv macka och mjölk
    12-13 Lunch - hemlagat eller 1 burk (beroende på vart vi är) + frukt
    15:00 250 ml välling
    18:00 Middag - hemlagat (samma som vi) + frukt
    19:00 Godnatt - 250 ml välling

Hur äter era hjärtan? 

• Svar på tråden Matschema för 1,5 åring
  • SaraKarla

Alla barn här verkar äta så bra (jämfört med min lilla)
    Hur många månader är era barn och vad väger dom samt hur långa är dom? Ca? 

• enLitenEmma

18 mån:

5-6 välling
    8-9 frukost: fil med flingor
    11 frukt (ibland lite välling om han åt dåligt till frukost
    12-13 lunch lagad mat ( typ gårdagens rester)
    15 frukt ev kräm o mjölk el yoghurt
    17,30 middag, samma som vi äter (lagad mat alltså)
    19,30 välling och godnatt

• SaraKarla
    enLitenEmma skrev 2012-06-15 21:45:01 följande:
    18 mån, väger 11,5 kg och är 84 cm

Våra är ganska lika då. Min tjej är 82 lång och väger väl ca 11 kg, ett tag vägde hon 12,5 på vågen hemma men gick ner efter en omgång med magsjukan...
  • mia567

Min dotter är 20 månader, ca 85 cm lång och väger 10,5 kg. Hon vägrade mat fram till hon var ungefär 1år men nu äter hon bra. Frukost: oftast yoghurt och liten macka, ibland gröt. Fm: på förskolan cornflakes med mjölk/yoghurt och frukt. Hemma frukt Lunch: vanlig mat Em: frukt ev ngn macka eller kex/riskanalys Kväll: vanlig mat

• violan

Min tjej är 16 mån och äter ungefär så här: 6,00 220 ml välling, 7-8 äter lite av min frukost, yoghurt och frebaco ringar, 9,30 frukt eller smoothie med banan och jordgubbar, 11 lunch, ibland rester från föregående dags middag, annars lagar vi något, 13,30 - 14 fruktsallad eller macka, 17 middag, 19 - 19.30 220 ml välling

• skogsvitter

Låter ju som spädbarnsmat, alltså ursäkta men varför ger du fortfarande fruktpuré tex? Det är ju för pyttesmå bebisar precis när de börjar lära sig äta fast föda. Burkmaten och vällingen likaså. Låt honom äta riktig mat istället, eller när tänkte ni vänja honom med det?

Våra har vid 18 månader ätit:

08:00 Gröt gjord på 1½ dl mjölk (mannagrynsgröt)
    10.00 Eventuellt lite frukt (riktig, typ bitar av äpple, päron, melon eller banan) eller en liten smörgåsbit om vi vuxna äter sen frukost
    12-13 Lunch - hemlagad mat, ofta rester från föregående middag eller något annat snabblagat
    15:00 Frukt och/eller yoghurt (äldsta fick turkisk yoghurt som är kanonbra när de är små eftersom den är fet och nyttig utan socker, yngsta har dock fått vanlig fruktyoghurt då det är vad storasyster har ätit)
    17-17:30 Middag - hemlagad middag med oss
    19:00-19:30 Kvällsgröt gjord på 1½ dl mjölk (mannagrynsgröt)

• SaraKarla
    skogsvitter skrev 2012-06-15 22:31:10 följande:
    Låter ju som spädbarnsmat, alltså ursäkta men varför ger du fortfarande fruktpuré tex? Det är ju för pyttesmå bebisar precis när de börjar lära sig äta fast föda. Burkmaten och vällingen likaså. Låt honom äta riktig mat istället, eller när tänkte ni vänja honom med det?

10.00 Eventuellt lite frukt (riktig, typ bitar av äpple, päron, melon eller banan) eller en liten smörgåsbit om vi vuxna äter sen frukost
    12-13 Lunch - hemlagad mat, ofta rester från föregående middag eller något annat snabblagat
    15:00 Frukt och/eller yoghurt (äldsta fick turkisk yoghurt som är kanonbra när de är små eftersom den är fet och nyttig utan socker, yngsta har dock fått vanlig fruktyoghurt då det är vad storasyster har ätit)
    Jag undrar också varför många fortfarande ger burkmat. Men å andra sidan kan jag väl inte säga något, min dotter får en flaska välling ibland mitt på dagen då hon totalvägrar annat. Men nu äter hon mer och mer mat... Dock skulle jag aldrig ge henne burkmat. Hon gillar det inte heller, men jag förstår inte meningen med det. Nu tänker jag iofs mer på en släkting, som ger sin son på nästan två år, burkmat varje dag + mackor...
  • Freijah

Oj vad alla äter.

Vår son äter:

8-8:30 Frukost (gröt, macka eller välling)

11 Lunch lagad mat (samma som oss)

14-15 Macka eller banan

18-18:30 middag  lagad mat (samma som oss)              

19:30-20 Välling  

♥ 2010-11-23 ♥
  • Daeminimon
    skogsvitter skrev 2012-06-15 22:31:10 följande:

Jag måste erkänna att Eddie äter fruktbägare... Flört På dagis serveras nämligen söt yogurt (Petit Filous, 1,5 tsk socker per yttepytteliten yogurt), så han får fruktbägare istället då det ser i princip likadant ut.

Nu har vi dock två krukor med jordgubbsplantor på baksidan, så om ett par veckor har vi färska bär! ;)
  • Björckan

Min lilla kille är 17 månader och hans matscheman ser ut ungefär såhär:

Dagisdagar:
    07:00 - Välling och ev smörgås
    11:15 - Lunch hemmalagat på förskolan 
    15:00 - Mellanmål. Ibland yoghurt, ibland gröt
    ca 17:00-18:00 - Middag, samma som oss
    19:45 - Välling

Inte dagisdagar:
    ca 10:30-11:00 - Gröt
    ca 14:00 - 15:00 - Mellanmål, oftast yoghurt

• Qaroliine

Min 18 mån tjej äter riktigt dåligt senaste månaden. Ingenting passar!

Frukost: någon tugga smörgås/banan/omelett
    Lunch: någon tugga här och där
    Mellis: kräm/yoggi/smoothie, mest trams
    Middag: oftast inget alls
    kväll: välling ibland 180 ml, ibland 10 ml
    natt:välling ca 180 ml 

Hon kastar mat omkring sig och mosar allt i händerna sen vill hon lämna bordet. Måltiderna är minst sagt tråkiga just nu.            

Tilde 101221
  • Mymla
    Qaroliine skrev 2012-06-24 23:39:04 följande:
    Min 18 mån tjej äter riktigt dåligt senaste månaden. Ingenting passar!

Frukost: någon tugga smörgås/banan/omelett
    Lunch: någon tugga här och där
    Mellis: kräm/yoggi/smoothie, mest trams
    Middag: oftast inget alls
    kväll: välling ibland 180 ml, ibland 10 ml
    natt:välling ca 180 ml 

Hon kastar mat omkring sig och mosar allt i händerna sen vill hon lämna bordet. Måltiderna är minst sagt tråkiga just nu.            
    Hej o välkommen till mathelvetet! Det snurras på stolen, leks, tramsas, kladdas, mat slängs på golvet, några tuggor hamnar i munnen. Minst ett halvt glas mjölk spills också ut varje måltid. Suck!
  • mammatillnils

Min son är snart 1,5 och äter ungefär såhär;
    Dagisdagar:
    7.00 gröt med mjölk
    8.00 frukost på dagis, gröt och smörgås, frukt (de glömmer alltid att han äter hemma först)
    11.15 lagad lunch
    14.30 mellanmål bestående av frukt eller smörgås
    Ca 17: lagad middag tillsammans med oss hemma
    19.30-20.00 välling innan läggdags

Inte dagisdagar:
    8.00 gröt med mjölk, smörgås och frukt
    12.00 lagad lunch
    17.00 lagad middag
    19.30-20.00 välling innan läggdags
    Däremellan kan det bli någon frukt och mjölk, lite yoghurt eller en smoothie

• hannis

Min son åt så här vid 1,5 år.

06.00 Välling
    09.00 frukt eller smörgås
    11.00 lunch
    14.00 mellanmål
    17.00 middag
    19.30 Välling

• Natulcien
    Björckan skrev 2012-06-16 01:05:20 följande:
    Min lilla kille är 17 månader och hans matscheman ser ut ungefär såhär:

Inte dagisdagar:
    ca 10:30-11:00 - Gröt
    ca 14:00 - 15:00 - Mellanmål, oftast yoghurt
    Blir lite nyfiken på varför ett så pass gammalt barn inte får lagad mat till lunch?
  • Leiben
    Natulcien skrev 2012-06-13 14:17:46 följande:
    Sonen som är 19 månader äter samma som oss, förutom att han utöver det får en flaska välling innan natten.

Ungefär så här:

Frukost: Havregrynsgröt
    Mellanmål: Frukt
    Lunch: Lagad mat, samma som oss
    Mellanmål: Frukt/Yoghurt
    Middag: Lagad mat, samma som oss
    Kväll: Välling

Och ja, välling på em verkar ju onödigt. Ge henne lite frukt, yoghurt, keso, macka, el. liknande istället.
    så här äts det hemma hos oss också.
Svar på tråden Matschema för 1,5 åring