• Anonym (Nanna)

Denna ytlighet och perfekta fasad...

Jag och min sambo satt igår kväll och pratade om vad det är för typ av samhälle våra barn får växa upp i.
    Är det bara vi som blir beklämda av denna extrema ytlighet, strävan efter den perfekta fasaden med perfekt jobb, nyaste bilen, största och coolast inredda villan, snyggaste kroppen (med allt vad det innebär tex kir. ingrepp, alltid uppdaterad garderob mm) Snyggaste och roligaste sambon, och naturligtvis måste barnen vara söta och väldressade till max. Sedan måste man ju åka utomlands ett par, tre ggr per år minst helst så långt bort som möjligt. Och sedan ska allt noga fotas ur alla tänkbara vinklar och läggas upp i sin fina blogg som är ett perfekt redskap att använda sig av för att framhålla för alla hur otroligt lycklig och lyckad man är inom precis alla områden.
    Att man egentligen inte har råd att hålla denna standard spelar ingen roll , nej man tar skyhöga lån och så jobbar man mer än heltid båda två och har sina barn på dagis på maxtid och träffar dem endast några få timmar per dag.

Jag tycker det är så sorgligt att vårat samhälle blivit såhär. Och de allra flesta av oss blir ju påverkade av denna "överklasstandard" som hittat in i alla "samhällsklasser"  Jag erkänner att även jag och min sambo ofrivilligt formats av detta.

När började det gå åt detta håll undrar jag? Inte var väl det såhär på 80-90talen när en annan växte upp? På den tiden kändes det som att folk uppskattade varandra mer för vad de var för personligheter och inte för vilket jobb man hade eller på vilken adress man bor osv. 

Jag blir rädd när jag tänker på vad det är för värld mina barn ska bli vuxna i. Hur kommer vår generations barn må om 10-15 år? De påverkas ju i högsta grad av all denna yta och materialism. Vad spelar det för roll att jag försöker lära dem att vara goda medmänniskor, när de snart växer upp och inser att det inte räcker med att vara godhjärtad och tro på sig själv för att lyckas? 

Nu har jag hårddragit det hela lite, tack och lov finns det ju "äkta" människor som uppskattar inre kvalitet och verkligen bryr sig på riktigt om sina nära och kära.

Visst måste det finnas fler som ledsnat på denna ytlighet?!       

• Svar på tråden Denna ytlighet och perfekta fasad...
  • Starbaby
    Lavish skrev 2012-06-13 17:28:11 följande:
    Fast det är skillnad på att åka på semester, ha sommarstuga och dyr bil och att krampaktigt skryta om dessa saker vid varje tillfälle tillsammans med en bild på pepsodentsmilefamiljen. Det förra säger ingenting om hur lycklig man är, det senare säger något...
    Fast något som du upplever som skryt någon annan kanske bara upplever som att jag vill också visa bilder från min semester som alla andra.

Vi bor i Stockholms dyraste områden, mitt på Östermalm, någon kanske tycker vi lever ett extravagant liv men i jämförelse med våra grannar är det ingenting. Vi äger inte hus över hela världen, vi har en bil och inga sportbilar eller statusprylar. Vår lägenhet kostar säkert 10 gånger så mycket som en liknande lägenhet i en mindre stad. Hur som helst.

Jag skryter ingenting, för jag inte tycker jag har något att skryta med - med det sagt kanske du tycker jag är skrytsam - mest för att du är avundsjuk eller inte lever i ett grannskap där vi faktiskt har mycket mindre än de andra runtomkring oss.

Intressant diskussion om jag skulle komma till ett föräldramöte och börja skryta om vår 7 sitsiga familjebil och den hyrda stugan eller charter resan till Cypern. De flesta skulle väl småflina - men när någon läser min blogg och kanske bor i en stad där man inte lever som vi gör, kan det sticka i ögonen, men jag kan ju inte ändra på mitt liv för andras skull.
  • Lavish
    Starbaby skrev 2012-06-13 17:38:11 följande:
    Fast något som du upplever som skryt någon annan kanske bara upplever som att jag vill också visa bilder från min semester som alla andra.

Vi bor i Stockholms dyraste områden, mitt på Östermalm, någon kanske tycker vi lever ett extravagant liv men i jämförelse med våra grannar är det ingenting. Vi äger inte hus över hela världen, vi har en bil och inga sportbilar eller statusprylar. Vår lägenhet kostar säkert 10 gånger så mycket som en liknande lägenhet i en mindre stad. Hur som helst.

Jag skryter ingenting, för jag inte tycker jag har något att skryta med - med det sagt kanske du tycker jag är skrytsam - mest för att du är avundsjuk eller inte lever i ett grannskap där vi faktiskt har mycket mindre än de andra runtomkring oss.

Intressant diskussion om jag skulle komma till ett föräldramöte och börja skryta om vår 7 sitsiga familjebil och den hyrda stugan eller charter resan till Cypern. De flesta skulle väl småflina - men när någon läser min blogg och kanske bor i en stad där man inte lever som vi gör, kan det sticka i ögonen, men jag kan ju inte ändra på mitt liv för andras skull.
    Att du äger en lägenhet på östermalm upplever jag inte som skrytsamt. Men du kan tänkas berätta om den på sätt som kan upplevas skrytsamma.
  • Starbaby
    Lavish skrev 2012-06-13 17:55:07 följande:
    Att du äger en lägenhet på östermalm upplever jag inte som skrytsamt. Men du kan tänkas berätta om den på sätt som kan upplevas skrytsamma.
    Allt är relativt - beror på vilket sammanhang man är i och vilka som lyssnar. Att mina grannar har 5 sportbilar i garaget är inget konstigt. Vi har inte det - jag tycker inte att de skryter, hade jag råd hade jag säkerligen ägt andra saker som jag hade varit extra stolt över.

Jag tycker inte det är skryt att visa upp vad man har. Det är ju en del av glädjen bara. Men när någon har mycket mindre blir den avundsjuk och därmed uppfattas man som skrytsam. Någon som har mer uppfattar det inte som skrytsamt då den personen inte förstår vad det är att skryta om.....

Oavsett om det är ett fint hem, vackra saker, uppelvelser som resor eller vad det än är är det inte skryt. Sen är tid idag något att skryta om om man ska vara sådan - det är svårt att få till oavsett ekonomisk situation och det är status att ha TID. Med status menar jag oavsett sammhällsklass uppfattas TID som lyx.
  • Anonym
    Starbaby skrev 2012-06-13 18:04:25 följande:
    Allt är relativt - beror på vilket sammanhang man är i och vilka som lyssnar. Att mina grannar har 5 sportbilar i garaget är inget konstigt. Vi har inte det - jag tycker inte att de skryter, hade jag råd hade jag säkerligen ägt andra saker som jag hade varit extra stolt över.

Jag tycker inte det är skryt att visa upp vad man har. Det är ju en del av glädjen bara. Men när någon har mycket mindre blir den avundsjuk och därmed uppfattas man som skrytsam. Någon som har mer uppfattar det inte som skrytsamt då den personen inte förstår vad det är att skryta om.....

Oavsett om det är ett fint hem, vackra saker, uppelvelser som resor eller vad det än är är det inte skryt. Sen är tid idag något att skryta om om man ska vara sådan - det är svårt att få till oavsett ekonomisk situation och det är status att ha TID. Med status menar jag oavsett sammhällsklass uppfattas TID som lyx.
    Javisst uppfattas tid som lyx, och det är väl därför många gärna skriver om att de pysslar och bakar och myser och odlar snarare än stressar mellan möten.

För mig är hög utbildning och bra jobb status, särskilt jobb som är uppslukande och viktiga och där man kanske inte tänker på lön i första hand utan på att man gör något viktigt.
  • Lavish

Äsch skitsnack att de med fem sportbilar anser att tid är lyx. Då hade de valt tid istället för fem sportbilar. Överklassen tycker att tid är lyx på samma sätt som kulturtanter vid mariatorget tycker att det är trevligt med mångkultur.

I vilket sammanhang har dina grannar berättat för dig att de har fem sportbilar? Om det var opåkallat är det skryt.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2012-06-13 15:36:00 följande:
    Mitt lyckliga äktenskap är bara en fasad, egentligen är vi miserabla. Jag har nämligen en extrem dyr vigselring. Troligtvis är maken otrogen just nu :D
    hur mycket kostar den? :)
  • Anonym (Bea)

Håller med dig. 

Tror faktiskt att de flesta som upplever att andra skryter är just de som är avundsjuka. Om någon tex berättar om sin fina billiga HM tröja så skulle troligtvis få personer uppleva det som skryt då de flesta har råd med sånt. Men om samma person berättar om sin snygga Gucci väska så skulle det upplevas som skryt.  

Äter man på McDonken är det inte skryt, men äter man på lyxrestaurang så är det skryt. Köper man en begagnad volvo så skryter man inte, men köper man en ny sportbil så är det skryt. 
  • Anonym (Bea)
    Anonym skrev 2012-06-13 18:19:42 följande:
    hur mycket kostar den? :)
    50 tusen, så äktenskapet borde hålla i 5 år. De som har ringar för 100 tusen skiljer sig inom ett år :D
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2012-06-13 18:28:19 följande:
    Håller med dig. 

Tror faktiskt att de flesta som upplever att andra skryter är just de som är avundsjuka. Om någon tex berättar om sin fina billiga HM tröja så skulle troligtvis få personer uppleva det som skryt då de flesta har råd med sånt. Men om samma person berättar om sin snygga Gucci väska så skulle det upplevas som skryt.  

Äter man på McDonken är det inte skryt, men äter man på lyxrestaurang så är det skryt. Köper man en begagnad volvo så skryter man inte, men köper man en ny sportbil så är det skryt. 
    Så du menar att skrytigt beteende egentligen inte finns, utan det är bara ett ord som avundsjuka människor har hittat på?

Annars kopplar jag inte skryt först och främst till prylar. Tänker t.ex. på när folk säger att de känner någon speciell person, och sedan visar det sig att det inte riktigt stämde utan de har kanske träffat personen en gång på en fest. Då tänker man ju att det var skryt man fick höra tidigare, även om man inte tänkte på det då.

Barn skryter jättemycket, min pappa är starkast osv, de har liksom ingen självcensur. Har du aldrig träffat någon vuxen som är lite på det sättet? Man sitter bredvid och känner att det blir lite pinsamt, just för att det visar på att personen saknar självdistans och behöver blåsa upp sig själv inför alla andra. Tänk t.ex. en kille som berättar att han hade sex med jättemånga jävligt fräscha tjejer i Thailand, blir man avundsjuk då som lyckligt gift kvinna eller kan man göra en objektiv bedömning av att detta är ett skrytsamt beteende?
  • Pinguicula

Egentligen ser inte jag problemet...

Det kommer alltid att vara så att människor har olika ekonomi, någon kommer alltid att vara fattigare än mig eller rikare. Om den rika (eller fattiga för den delen) är en idiot som ser ner på mig och mitt liv, varför ens ha med personen att göra...?

Jag känner människor med oerhört bra ekonomi, jag känner folk med katastrofal ekonomi. De har ju inget med min ekonomi att göra! Hade deras eller min ekonomi varit en central del i vår bekantskap hade jag avslutat relationen.

Om jag inte trivs med människor som vill spendera mycket pengar så kanske jag inte ska söka mig till såna kretsar. Jag ska kanske inte välja att bosätta mig i ett "rikt" område om jag inte tål de rika...

Om TS nu har problem med att människor är olika så kan ju hon välja att bo där människor är mer lik henne (och där människor lever mer förenligt med hur hon vill uppfostra sina barn). Här där jag bor är inte pengar en så stor grej. Visst är det viktigt för vissa, men kanske inte som i vissa områden i Sthlm kanske...

Svar på tråden Denna ytlighet och perfekta fasad...