• Anonym (Nanna)

Denna ytlighet och perfekta fasad...

Jag och min sambo satt igår kväll och pratade om vad det är för typ av samhälle våra barn får växa upp i.
    Är det bara vi som blir beklämda av denna extrema ytlighet, strävan efter den perfekta fasaden med perfekt jobb, nyaste bilen, största och coolast inredda villan, snyggaste kroppen (med allt vad det innebär tex kir. ingrepp, alltid uppdaterad garderob mm) Snyggaste och roligaste sambon, och naturligtvis måste barnen vara söta och väldressade till max. Sedan måste man ju åka utomlands ett par, tre ggr per år minst helst så långt bort som möjligt. Och sedan ska allt noga fotas ur alla tänkbara vinklar och läggas upp i sin fina blogg som är ett perfekt redskap att använda sig av för att framhålla för alla hur otroligt lycklig och lyckad man är inom precis alla områden.
    Att man egentligen inte har råd att hålla denna standard spelar ingen roll , nej man tar skyhöga lån och så jobbar man mer än heltid båda två och har sina barn på dagis på maxtid och träffar dem endast några få timmar per dag.

Jag tycker det är så sorgligt att vårat samhälle blivit såhär. Och de allra flesta av oss blir ju påverkade av denna "överklasstandard" som hittat in i alla "samhällsklasser"  Jag erkänner att även jag och min sambo ofrivilligt formats av detta.

När började det gå åt detta håll undrar jag? Inte var väl det såhär på 80-90talen när en annan växte upp? På den tiden kändes det som att folk uppskattade varandra mer för vad de var för personligheter och inte för vilket jobb man hade eller på vilken adress man bor osv. 

Jag blir rädd när jag tänker på vad det är för värld mina barn ska bli vuxna i. Hur kommer vår generations barn må om 10-15 år? De påverkas ju i högsta grad av all denna yta och materialism. Vad spelar det för roll att jag försöker lära dem att vara goda medmänniskor, när de snart växer upp och inser att det inte räcker med att vara godhjärtad och tro på sig själv för att lyckas? 

Nu har jag hårddragit det hela lite, tack och lov finns det ju "äkta" människor som uppskattar inre kvalitet och verkligen bryr sig på riktigt om sina nära och kära.

Visst måste det finnas fler som ledsnat på denna ytlighet?!       

• Svar på tråden Denna ytlighet och perfekta fasad...
  • Anonym (Kostar!)

Men jag skulle hälsa och säga, att den fasaden är dyr! Såvida man inte har jäklig bra inkomst, har vunnit på lotto, eller fått ett stort arv, då tickar det räntor på krediterna som den fina fasaden är inhandlat för. Så det är inte alls säkert att X äger sin fina nya bil, utan det gör kreditbolaget/ banken....Solig

Tillika de fina lapptopparna, I-phones och vad det nu är, är som oftast köpt på kredit/ abonnemang...

• Anonym

Fast det finns ju faktiskt människor som INTE är sådana där ytliga. Som faktiskt uppskattar personer mer för vad de är istället för vad de har. 

Jag och mina vänner och min familj är inte sådana ytliga och "se på mitt perfekta liv" - människor. Det trivs vi med och vi umgås just för vi tycker om varandra för vad vi är.

Man behöver inte beblanda sig med tråkiga snobbar och uppstoppade advokater om man inte vill... 

• Anonym (Hmm)

Jag har undrat samma sak många gånger! Har en dyster som beter dig precis som du beskriver. Barnen har dyra märkeskläder som de knappt vågar leka i. Köper ny hemelektronik o inredning som andra byter underkläder! Skryter om att det minsann "bara" kostade 24000:- att renovera o inreda dotterns rum!!! Vi som ändå umgås ganska närande dem ser ju allasprickor i deras perfekta fasad, att de är belånade så de i stort sett aldrig kommer bli av med skulderna! Jag är nog precis tvärt om, skryter gärna om hur billigt vi kommer undan med diverse renoveringar! Senaste renoveringen kostade hela 219:- o det blev ett helt nytapetserat/nymålat rum till dottern!

• Anonym (Hmm)

Ursäkta alla konstiga ord. Härligt när mobilen ändrar som den vill :/

• Afterlife

Nu kan jag bara tala om dem jag känner. Men de jag träffat som strävar efter den där perfekta ytan är ofta ganska tomma inuti. De saknar djupare mening i sitt liv. Som om de försöker fylla det där tomrummet med en massa prylar.

Det är sorgligt. I slutänden är det ju ändå inuti man måste må bra.

Samtidigt finns det ju en motvikt till ytfixeringen i bland annat ekorörelser och sånt. Jag tänker på såna familjer som flyttar ut till kollektiv på landet och "down-shiftar".

• Anonym

Jag tror nog att ni ska kolla ert eget umgänge och byta om ni inte är nöjda. Det är inte samhället som är så, bland mina vänner är det ingen som åker utomlands flera gånger år, gör plastikop eller har en blogg.

Jag tycker snarare att det går åt andra hållet, att man gör revolt mot ytligheten och vill vara så äkta som möjligt.
    Det finns alltid olika strömningar i samhället och ni kan välja vilken ni vill följa. Följ inte den ytliga om ni inte gillar det.

• ttr

sånt existerar inte i min värld. 
    Vart och hur bor du?  I ett omrade där en villa kostar typ 12 miljoner eller tvärtom i ett hyreshus med månla lågavlönade?

• Vinterankan

Jag bor i ett område där husen kostar från 5 miljoner och uppåt. Många nya fina bilar och många utlandsresor (fast vi har en gammal bil och åker aldrig utomlands). Och jag känner inte igen det du beskriver. Alla är trevliga, enkla att prata med, foppatofflor till dagislämningen och inga mammor som går runt med barnvagn är sminkade. 

Nästan alla jag känner är höginkomsttagare men inga är snobbar, ytliga eller något av det du beskriver.  

• Anonym (Bea)

Till viss del håller jag med er om att det finns folk som försöker hålla upp en perfekt fasad. 

Men sen undrar jag lite vad ni skulle tänka om mig, jag resar gärna utomlands, älskar märkesväskor, använder enbart dyr smink och har inget emot plastikoperationer. 

Men för mig har dessa saker inget med fasad att göra, utan jag reser för att det är kul, dyr smink använder jag för att jag har känslig hud, och märkesväskor tycker jag är snygga och går aldrig ut i modet vilket innebär att det blir prisvärt i längden. Men jag skryter aldrig om hur dyrt saker är, utan faktiskt berättar stolt om sistaminuterresor som jag lyckas fynda, eller snygga märkesväskor jag hittat i vintageaffär för en liten summa. 

• grind

Finns ju båda sorter. Välj att umgås med andra människor.

Svar på tråden Denna ytlighet och perfekta fasad...