• Anonym

Ledproblem / Artros när man är bara 35?

Ja, är det någon som har problem med sina leder trots att ni är unga? Jag är ofta öm i knäna, det knäpper och krasar i dem också.

Är en helt vanlig tvåbarnsamma, som tränar några gånger i veckan (löpning mest, men även friskis och promenader). Fullt frisk i övrigt.

Vad ska man göra? Kommer jag att behöva ett nytt knä när jag blir äldre?

• Svar på tråden Ledproblem / Artros när man är bara 35?
  • Anonym

Jag är 40 år och har fått remiss till röntgen. MIn husläkare misstänker artros i knäna. Så TS kunde lika gärna vara jag! Knarrar också i mina knän, i bland får jag en del ont om jag anstränger dom mycket, men det går alltid över under natten. T ex när jag går väldigt mycket i trappor så känner jag av knäna mot slutet. Har alltid cyklat mycket, ca en timme om dan, men slutade för 3 års sen pga att jag bytte jobb dit jag tog bil, inte cykel. Sedan dess har knäna börjat strula. Läkaren tror att jag fått artros PGA för mycket cykling, själv tänker jag att det nog snarare är så att jag fått artros för att jag SLUTAT cykla. Men röntgen får ju visa om det verkligen är artros, då vissa typiska saker inte stämmer. T ex blir de aldrig varma och svullna. Och ont får jag bara när jag anstränger dem extremt mycket, inte på morgonen osv. Är ej svullen och stel när jag vaknar tex. FInns det annat än artros som kan ge de symtom jag har?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 17:38:50 följande:
    Ja, är det någon som har problem med sina leder trots att ni är unga? Jag är ofta öm i knäna, det knäpper och krasar i dem också.

Är en helt vanlig tvåbarnsamma, som tränar några gånger i veckan (löpning mest, men även friskis och promenader). Fullt frisk i övrigt.

Vad ska man göra? Kommer jag att behöva ett nytt knä när jag blir äldre?
    Vad jag har läst så är det endast 10% av alla med artros som behöver nya leder, och det efter mååånga års sjukdom med svår smärta. De flesta får lindriga till måttliga besvär som kan hållas i schack med motion, styrketräning, smärtstillande vid behov. Är man överviktig bör man gå ner i vikt, då det avlastar knäna. Även om man är normalviktig kan det vara lönt att gå ner några kilon. Ju lättare man är, desto mindre påfrestning på knäna.
Svar på tråden Ledproblem / Artros när man är bara 35?