• Anonym

Ledproblem / Artros när man är bara 35?

Ja, är det någon som har problem med sina leder trots att ni är unga? Jag är ofta öm i knäna, det knäpper och krasar i dem också.

Är en helt vanlig tvåbarnsamma, som tränar några gånger i veckan (löpning mest, men även friskis och promenader). Fullt frisk i övrigt.

Vad ska man göra? Kommer jag att behöva ett nytt knä när jag blir äldre?

• Svar på tråden Ledproblem / Artros när man är bara 35?
  • Vinterankan

Är yngre än dig och har haft ont i knäna i 20 år nu så visst kan man få ledproblem när man är 35. Problemet är att läkare inte bryr sig. Har varit till läkare hur mycket som helst men kommer aldrig förbi husläkaren. Tog 6 år att kämpa mig till en magnetröntgen som visade på söndertrasat ledbrosk men sedan så har jag fått börja om på noll igen. Har nu fått möjlighet att få privat försäkring via jobbet (har inte kunnat skaffa någon eftersom att inget försäkringsbolag försäkrar mig) och hoppas att jag kan få hjälp via den privata sjukvården istället.

• Vinterankan

Kanske ett tips också och inte bara gnäll Testa med knäskydd som värmer så att du får en bättre blodcirkulation. Köp sådana som har hål för knäskålen. Du kan också köpa sådana där elektriska plattor som tv-shop säljer för att man ska träna magmusklerna och istället sätta dom på knäna för att stimulera blodcirkulationen. Men då kan det visserligen ha varit bra att ha fått sådan behandling via sjukvård först så man vet hur de ska sitta (och om man blir något bättre av det).

• Lacey

Jag fick min reumatism när jag var 2,5 år. Är inte alls ovanligt att yngre har ledproblem.

Tycker du ska söka dig till fin VC för remiss till reumatolog och få en utredning gjord.

Och jag har aldrig haft någon som helst problem med att få remiss eller bli röntgad.

Vinterankan: remiss kan du själv skicka och till många reumatologer kan du dessutom komma utan remiss.

• Anonym

Jag är 40 år och har fått remiss till röntgen. MIn husläkare misstänker artros i knäna. Så TS kunde lika gärna vara jag! Knarrar också i mina knän, i bland får jag en del ont om jag anstränger dom mycket, men det går alltid över under natten. T ex när jag går väldigt mycket i trappor så känner jag av knäna mot slutet. Har alltid cyklat mycket, ca en timme om dan, men slutade för 3 års sen pga att jag bytte jobb dit jag tog bil, inte cykel. Sedan dess har knäna börjat strula. Läkaren tror att jag fått artros PGA för mycket cykling, själv tänker jag att det nog snarare är så att jag fått artros för att jag SLUTAT cykla. Men röntgen får ju visa om det verkligen är artros, då vissa typiska saker inte stämmer. T ex blir de aldrig varma och svullna. Och ont får jag bara när jag anstränger dem extremt mycket, inte på morgonen osv. Är ej svullen och stel när jag vaknar tex. FInns det annat än artros som kan ge de symtom jag har?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 17:38:50 följande:
    Ja, är det någon som har problem med sina leder trots att ni är unga? Jag är ofta öm i knäna, det knäpper och krasar i dem också.

Är en helt vanlig tvåbarnsamma, som tränar några gånger i veckan (löpning mest, men även friskis och promenader). Fullt frisk i övrigt.

Vad ska man göra? Kommer jag att behöva ett nytt knä när jag blir äldre?
    Vad jag har läst så är det endast 10% av alla med artros som behöver nya leder, och det efter mååånga års sjukdom med svår smärta. De flesta får lindriga till måttliga besvär som kan hållas i schack med motion, styrketräning, smärtstillande vid behov. Är man överviktig bör man gå ner i vikt, då det avlastar knäna. Även om man är normalviktig kan det vara lönt att gå ner några kilon. Ju lättare man är, desto mindre påfrestning på knäna.
  • Lacey

Anonym (cyklat) : behöver ju inte alls vara artros. Kan vara annan ledproblematik, överbelastning eller utsliten led.

Svar på tråden Ledproblem / Artros när man är bara 35?