• katten82

Omogen magmun!!

Hej! Undrar om det är någon som har erfarenhet utav barn med "omogen magmun" som dom kallar det, & hur gammla var erat barn när det "försvann" ?

Min dotter är nu 13 månader, & vi har det jätte jobbigt med just det, hon kräks dagligen & har gjort sen dag 1 i stort sätt... Börjar bli rätt frustrerande!

Läkarna säger att det ska försvinna runt 1 års ålder.. Hoppas på att det gör snart...

• Svar på tråden Omogen magmun!!
  • Sapato

Vår son har haft gastroesofagal reflux sen födseln och han är 6år idag och har fortfarande problem dock är han så stor nu att han kan säga själv hur han mår.
    Han kräks inte längre men har sura uppstötningar och läkaren vill att han ska äta medicin varje dag men vi ger inte varje dag då han klarar sig utan den tycker både han och vi.

Fråga på om du har frågor är rätt erfaren och påläst

• Sapato

Justd han har medicinerats 2ggr per dag sen ca 1månads ålder och hur halsen sett ut vid undersökningar och hur han mått har varierat stort under åren.

• katten82

Å tack för svar!! Har massa frågor ;) Vad ni har kämmpat på bra!

Vi har igentligen aldrig blivit undersökta, utan man har sagt på bvc när jag berättat hur vi har det att det där brukar försvinna runt året eller det där brukar bli bättre så fort ni börjat med fast föda... nu tycker jag nästan det blivit värre.

Vi boka läkar tid i aprill, & då klämde dom lite på magen & sa, ja det där är bara magmunen, det försvinner när hon paserat året.

Hur fick ni reda på det så tidigt?
    var/är eran son kännsligare av viss mat?
    tex stekt?
    Vad inebär det här med omogen magmun igentligen?

Du kanske inte är någon läkare, men du har erfarenheten iallaf :) Så jag frågar, hur tycker du vi ska gå till väga? Vänta & se om det blir bättre?

Börjar näsatn bli jobbigt att gå bort efter som man vet att det kommer kräkas... & ordentligt med 

• Jasminris

Hej! Vår dotter är också en kräkare. ;) Det har blivit bättre men det tar tid. Hon kräks lätt när hon hostar, blir upprörd, sätter i halsen osv. När hon var bebis var vi tvungna att hålla henne upprätt för att hon skulle få behålla maten. Men det har som sagt blivit bättre och bättre. Men det är jobbigt, jag vet. Hon har dessutom varit svår att få i mat, men det är en annan historia. Om det inte blir bättre så får ni ta kontakt med sjukvården igen. Det kan vara skönt att bara ventilera i vart fall... Kram!

Vanja 3 december 2010
  • katten82

Tack :) Är så skönt på nå sätt att få höra om andras som har/har haft det lika dant :)

Precis som du skriver, bara att få ventilera sig :)

Skönt att det blivit bättre & bättre! :)

• Run to the hills

Hade en kräkis. Det blev inte bättre när hon började med fast mat. Inte när hon började sitta. Inte när hon började gå. Hon kräktes flera gånger varje dag. Vi såg ingen ljusning. Men vid 11 månader slutade det. Det gick rätt snabbt, vi hann knappt märka att det trappades ner innan hon var helt kräkfri. Sedan dess har hon bara kräkts vid sjukdom.

Så det finns hopp!

• 3finatjejer

Min dotter fick detta direkt nästan vid födseln. Tog nån månad innan vi fick rätt medicin och specialersättning som fungera. Först trodde de hon hade kolik, då hon skrek jämt. Spydde hela tiden.. Så jobbigt var det! Vid 11 månader behövde hon inte medicinen alls:).

• Sapato

Skriver från mobilen ifall någon undrar!!

Vår son kräktes från dag 1. I början trodde dom att det var normalt men vi fick iallafall ligga på neo några dagar men skickades hem rätt omgående så fort han gick upp 10gram.
    Jag tyckte inte det var normalt att en bebis kaskadkräktes flertalet gånger varje dag. Så pendlade mellan bvc, vc och barnakuten (samt tvättstugan) under vår sons första månad. Ena stunden matade vi för mycket och nästa för lite enligt alla instanser. Barn kräks fick vi höra från ALLA och det var så jobbigt då vi förstod att detta var för mycket kräks. Tillslut fick jag lov att gråta en skvätt hos bvc-läkaren som hjälpte oss in på ett stort barnsjukhus. Vi var inlagda ca 1månad med sondmatning och mediciner(losec o zantac)
    Och fick göra div undersökningar innan de kunde säga att det var Gerd(omogen magmun) då fick vi åka hem men har efter det varit inne några gånger per år för ph-mätningar, gastroskopier osv.
    Nu äter han nexium då den är skonsammast mot magen enligt barnsjukhuset.

Det jag tycker ni ska göra är att begära en ordentlig undersökning. Ph-mätning för att se hur mycket magsyran åker hiss under ett dygn samt en gastroskopi för att se så inga skador eller sår finns i halsen.
    Även när vår son åt medicin och inte kräktes visade det sig efter en gastroskopi att han hade sår inne i halsen pga all syra som åkte hiss. Så ibland syns det inte hur illa det är.

Vår son äter allt men vi har varit försiktiga med citrusfrukter och sådant som kan verka frätande i magen.

Tips: Ingen fet eller stark mat, inga citrusfrukter, sitt upprätt minst 30 minuter efter mat, lek inte stojiga lekar minst 30 minuter efter mat. Sov på vänster sida och lägg gärna något som höjer huvudändan an sängen lite.

Det är super svårt att få hjälp men ge er inte om ni känner att detta inte är normalt.

• katten82

Tusen tack för era kommentarer!!! Blir jätte glad för att ni vill skriva!

Ska begära att få henne undersökt ordentligt nu!!

• Mitt val

Sapato: Så även ett barn som slutar kräkas kan ha problem med uppstötningar? Sonen kräktes kaskader tills han var ca 18 mån sen blev det bättre och vi slutade med Zantac. Kommer fortfarande kräk i otid ibland men väldigt sällan. Hur vet ni när er son behöver medicin? Vår son är 2 år och 4 mån och kan ju inte uttrycka sig så bra än.

• Sapato

Mitt val: Ja, det kan dom. Vår son har haft magsyror som åkt hiss under i princip alla år han funnits men han har inte kräkts något när han äter mediciner. När han slutar äta medicin har problemen förvärrats och han kräks kaskader.
    Det är först nu han klarar att inte börja kräkas när han inte äter medicin. Sista gastroskopin visade en helt normal hals. Ph-mätningen visade lite uppstötningar kvällstid/natt.
    Enligt läkare ska han äta medicin varje dag i förebyggande syfte men vi ger den inte varje dag utan då och då. Ibland säger även sonen till att han vill ha medicin och då ger vi så klart. Vill helst att han ska slippa detta helt.

• Mitt val

Sapato: Tack! Vår son kräks dock väldigt sällan nu. Osäker på om han behöver medicin. Var kräkningar hans enda symtom? Vår son är väldigt orolig men glad. Kan ju vara hans personlighet men när jag läste ditt inlägg kunde jag inte låta bli att undra!

• emiremir

hej. har en son som är 16 månader. han har reflux. har fått en massa medicin men d blev inte bättre av de.

han spyr fortfarande en massa. d ändå läkarn säger är artt d kmr bli bra me tiden men jag  har tappat hoppet.

jätte jobbigt vet exakt va du går igenom. d enda som blir bra me tiden e att man lär sej att hantera situationen.

jag hoppass att d blir bra en vacker dag...     

• camillas1985

Har två pojkar som båda har varit riktigt kräkbarn. Super jobbigt har det varit. Går väl an när de är små och kräks ersättning men när man börjar med mat så luktar det ju verkligen riktiga kräkor. Tycker precis som dig att det var jätte jobbigt när man var borta och man fick hela tiden lov att passa mattor och möbler. Det här försvann på dom när de var runt 1,5 år. Väntar tredje barnet nu är jätte rädd för att få ett till kräkbarn. Hon får heldre ha kolik i 3 månader känns det som :-/. Hoppas det löser sig för er.

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
Svar på tråden Omogen magmun!!