• Sapato

Omogen magmun!!

Vår son har haft gastroesofagal reflux sen födseln och han är 6år idag och har fortfarande problem dock är han så stor nu att han kan säga själv hur han mår.
    Han kräks inte längre men har sura uppstötningar och läkaren vill att han ska äta medicin varje dag men vi ger inte varje dag då han klarar sig utan den tycker både han och vi.

Fråga på om du har frågor är rätt erfaren och påläst

• Sapato

Justd han har medicinerats 2ggr per dag sen ca 1månads ålder och hur halsen sett ut vid undersökningar och hur han mått har varierat stort under åren.

• Sapato

Skriver från mobilen ifall någon undrar!!

Vår son kräktes från dag 1. I början trodde dom att det var normalt men vi fick iallafall ligga på neo några dagar men skickades hem rätt omgående så fort han gick upp 10gram.
    Jag tyckte inte det var normalt att en bebis kaskadkräktes flertalet gånger varje dag. Så pendlade mellan bvc, vc och barnakuten (samt tvättstugan) under vår sons första månad. Ena stunden matade vi för mycket och nästa för lite enligt alla instanser. Barn kräks fick vi höra från ALLA och det var så jobbigt då vi förstod att detta var för mycket kräks. Tillslut fick jag lov att gråta en skvätt hos bvc-läkaren som hjälpte oss in på ett stort barnsjukhus. Vi var inlagda ca 1månad med sondmatning och mediciner(losec o zantac)
    Och fick göra div undersökningar innan de kunde säga att det var Gerd(omogen magmun) då fick vi åka hem men har efter det varit inne några gånger per år för ph-mätningar, gastroskopier osv.
    Nu äter han nexium då den är skonsammast mot magen enligt barnsjukhuset.

Det jag tycker ni ska göra är att begära en ordentlig undersökning. Ph-mätning för att se hur mycket magsyran åker hiss under ett dygn samt en gastroskopi för att se så inga skador eller sår finns i halsen.
    Även när vår son åt medicin och inte kräktes visade det sig efter en gastroskopi att han hade sår inne i halsen pga all syra som åkte hiss. Så ibland syns det inte hur illa det är.

Vår son äter allt men vi har varit försiktiga med citrusfrukter och sådant som kan verka frätande i magen.

Tips: Ingen fet eller stark mat, inga citrusfrukter, sitt upprätt minst 30 minuter efter mat, lek inte stojiga lekar minst 30 minuter efter mat. Sov på vänster sida och lägg gärna något som höjer huvudändan an sängen lite.

Det är super svårt att få hjälp men ge er inte om ni känner att detta inte är normalt.

• Sapato

Mitt val: Ja, det kan dom. Vår son har haft magsyror som åkt hiss under i princip alla år han funnits men han har inte kräkts något när han äter mediciner. När han slutar äta medicin har problemen förvärrats och han kräks kaskader.
    Det är först nu han klarar att inte börja kräkas när han inte äter medicin. Sista gastroskopin visade en helt normal hals. Ph-mätningen visade lite uppstötningar kvällstid/natt.
    Enligt läkare ska han äta medicin varje dag i förebyggande syfte men vi ger den inte varje dag utan då och då. Ibland säger även sonen till att han vill ha medicin och då ger vi så klart. Vill helst att han ska slippa detta helt.

Svar på tråden Omogen magmun!!