Inlägg från: Elin85 |Visa alla inlägg
  • Elin85

    Tråd för oss som har änglabarn och försöker bli gravida

    Har nyligen (16/6-12) fått mitt första barn, en son i v.24+5 som tyvärr inte överlevde. Nu ska vi försöka på nytt och jag håller tummarna att det går snabbt att bli gravid. Har egentligen ingen riktig koll på min cykel efter förlossningen men har enligt tester ägglossning nu i dagarna så vi kör på hårt.
    Är precis som du pixel3 orolig för hur nästa graviditet skall bli. Jag förlorade mitt barn efter en 'normal' graviditet. Hade mindre blödningar tidigt, men Adam höll sig kvar. Allt såg normalt ut på RUL och förlossningen startade utan förvarning och gick inte att stoppa. Vet ännu inte varför och risken är liten att jag får veta varför. Känns jobbigt och kommer vid nästa graviditet (om man nu lyckas igen) troligtvis vara sinnessjukt orolig hela tiden. Har blivit lovad vård på specMVC vid nästa graviditet.

  • Elin85
    pixel3 skrev 2012-07-30 19:54:45 följande:
    Tyvärr så vill vi ju ha svar på varför det blev som det blev då vi miste våra älskade barn. Men jag har samma som du det fanns inget på obduktionen som påvisade några fel som gjorde att det hände. Men min sambo nämnde bebis för ett tag sen igen och nu kan jag inte tänka på något annat än att få känna de där sparkarna igen och ha det där fåniga leendet. Längtan efter att få hålla mitt barn och få älska utan gränser. Jag håller alla tummar och tår för dig Eiln!!
    Tack pixel3, håller tummarna för dig också. Har ni börjat försöka bli gravida på allvar ännu? Vi har gjort första allvarliga försöket nu i dagarna och håller tummarna att inte mensen kommer på beräknat datum den 13/8. Hoppet är dock inte på topp Obestämd men ska försöka hålla mig positiv.
     
  • Elin85
    MammaTillTvå86: Det kan säkert vara ÄL du kände av. Det är iaf min gissning. Jag födde den 16/6-12 och fick positivt ÄLtest runt den 29/7. Hade en ökad blödning efter förlossningen den 15/7 som jag gissade var mens och utifrån detta räknade jag ut ungefär när jag skulle ha ÄL och enligt testen stämde det. Har ditt avslag ökat något under någon period, det kanske var avslag och inte mens? Du har inte varit snabb med sex eller bada eller så som de rekommenderar att man ska vänta med efter Förlossning? Det kan ju ge infektioner som jag gissar gör ont. Jag tyckte jag fick ont i magen då och då innan min förra 'mens', jag tänkte att det var livmodern som drog ihop sig och att såret läkte. Det kanske kan vara det som gjorde ont också? Kastar bara ut gissningar, har inte läst din historia.
    Det är en jobbig väntan med att veta om man får mens eller blir gravid. Försöker skaffa på nytt och vill bara veta om det gick vägen eller om vi ska försöka igen. Hoppas du får rätsida snart och håller tummarna att du är gravid! kram 
  • Elin85
    MammaTilltvå: Men jag tror nog inte att du skymtade fel :) Ett plus brukar ju vara ett plus. Kan ju vara ett tidigt MF, men kanske en helt normal liten blödning som kan komma i början av en grav. Hur har blödningen artat sig? Håller tummarna att du är gravid!

    Erre: Då har vi BIM nästan samtidigt! Jag har den 13:e... vill egentligen bara kissa på stickor redan, men vet ju att det är meningslöst ^^ Men hoppas så innerligt att det tar sig snabbt. Förra gången blev jag förkyld när jag blev gravid, och känner mig tjock i halsen nu. Hoppas det är ett tecken. Annars har jag inga direkta symptom förutom att jag haft lite molvärk i tjejmagen till och från. Men vet inte om kroppen förändras iom en förlossning så det kanske inte alls är ett symptom. Minns att jag fick en tydlig metallsmak i munnen i början av min förra graviditet, håller tummarna att det kommer sånt snart här igen. Har du några symptom?

    spöksyster: Lider med dig. Men välkommen ändå, även om vi alla önskar att vi slapp befinna oss i den här tråden är det skönt med lite likasinnade. Kram på dig! Har du fortfarande avslag?

     
  • Elin85
    Erre: Åhå! Men eftermiddagsdrinkar är ju inte fy skam :) Skönt att du inte känner någon panik, går säkert lättare att bli gravid då.

    MammaTillTvå: Ingen aning, jag har aldrig haft ett missfall. Men jag vet inte om jag tycker att det låter som en vanlig mensblödning heller när det är slem i.... Låter ju mer som avslaget jag hade. Men kanske kan vara ett missfall. Håller tummarna att så inte är fallet Hjärta 

    Aries81: Tappa inte hoppet! Självklart jättejobbigt när inte kroppen fungerar som vanligt. Snart fungerar du nog som du ska får du se. 

    Har haft en ganska jobbig dag. Stod en notis om min Adams död i den lokala tidningen idag. Kändes riktigt jobbigt att se :( Vill egentligen bara börja kissa på graviditetsstickor nu, men vet ju att det kommer visa negativt om jag gör det. Ska försöka ha is i magen till helgen iaf. BIM på måndag.  
  • Elin85
    MammaTillTvå:  Nej, det är nog kanske ingen graviditet om du blöder/blödde så pass mycket. Tråkigt :( Men nästa månad kanske det är din tur! Skönt att gå till kuratorn. Jag har min första tid hos min kurator först nästa fredag, då är det nästan 9 veckor sedan det hände :( Semestertider sucks! Ska bli skönt att få börja iaf :) 
    Det kliar som sagt i fingrarna på mig att kissa på en sticka... funderar på att prova imorgon eller på fredag. Jag får för mig att jag är gravid, men vill inte bli besviken av att jag tänker så. Jag har haft molvärk då och då i både tjejmagen och ländryggen. Något jag dock inte vet om är helt normalt för mig efter förlossningen. I början av min förra graviditet hade jag en metallsmak i munnen. Något jag fick för mig att jag kände idag, men det kan lika gärna vara vattnets smak som jag drack i samband med att jag kände det. Sist jag blev gravid blev jag också förkyld i samband med det, och jag känner mig lite hängig nu också, men det kan ju lika gärna inte vara ett symptom. Jobbigt att PMS och graviditet ger så lika symptom. Lurigt det här. Sist plussade jag kvällen innan BIM, det var dock en väldigt svag linje på testet då på kvällen. På BIM morgon var strecket desto tydligare... blir nog ett test imorgon..
    Jobbar du? Eller vad gör du om dagarna? Jag började jobba i måndags för första gången på 7 veckor. Hade jag använt all sjukskrivning, mammadagar och sen tagit semester hade jag inte börjat arbeta förrän i oktober. Känner att jag behöver komma upp i sadeln igen så jag får dagarna att gå och något annat att tänka på. 
  • Elin85
    smurffi: Jobbigt och frustrerande det där. Jag kan känna igen det vissa månader också när vi försökt bli gravida. Är svårt att njuta av det också om man känner att man tvingat på mannen sexet.
    Håller tummarna att proverna ser bra ut!

    Jag har gått och blivit mentalt sjuk tror jag. Hade molvärk å det grövsta igår kväll och fick verkligen för mig att vi hade lyckats på första försöket efter förlossningen. Kunde inte sova för tankarna snurrade. Lyckades till slut somna av ett par timmar, bara för att vakna av en mardröm. Då kunde jag inte hålla mig, gick upp och tog ett negativt gravtest som jag synade om och om i sängen i ljuset från mobilen. Drömde sedan om att jag var gravid och var mäkta förvirrad när jag vaknade. Men där låg det förbannade ensamma strecket på stickan och hånlog, och sen som en extra krämig loska i ansiktet hade jag börjat blöda när jag gick på toaletten. 4 dagar tidigare än beräknat dessutom. Jag har varit så otroligt ledsen och känslig hela dagen. Har gömt undan mig på jobbet för att hålla tillbaka gråten. Jag är så arg! Jag hade ju för fan ett barn i magen! Varför ska sånt här hända mig? Idag vill jag egentligen bara få ett skott i nacken eller sälja mitt liv på e-bay. Usch va deprimerad jag är. Jag vill ha mitt barn :( Vilket jävla öde och vilken jävla sorg. Jag tycker så synd om oss tjejer och kan inte låta bli att känna lite avsky till vissa som inte är 'lämpliga' som föräldrar men som ynglar av sig som galningar.  Gråter Jag känner mig lite hemsk som människa som har svårt att unna andra gravidmagar... Känns som alla får utom jag. 
  • Elin85
    MammaTillTvå 86 skrev 2012-08-16 21:05:28 följande:
    Okej, håll tummarna nu. För om min cykel är 28 dagar som den har varit tidigare så ska jag ha ägglossning idag. Och jag har ont i magen vilket jag brukar ha vid ägglossning. Och idag kom det pyttelite blod(!) i en flytning, vad tusan var det?
    Hur som helst nu är det mys varje dag som gäller för nu vill jag bli gravid igen!
    Heja på! Glad Har läst någonstans har jag för mig att visa blöder lite i samband med ägglossningen så det är nog inget att oroa sig för! Hoppas det tar sig för dig!
    Erre skrev 2012-08-17 10:40:40 följande:
    Elin85: hur går det? Här är
    Mensen två dagar sen men den kan ju vara lite sisådär efter en sån här grej. Blöder lite brunt men men. Kan vara teckensblödning oxå..
    Tråkigt att mensen kom för dig Rynkar på näsan Vi får hålla tummarna att det fungerar bättre den här månaden för oss alla Glad
    Tvåönskarblifler skrev 2012-08-17 19:00:52 följande:
    Äntligen, första mensen efter förlossningen nu. Har väntat så, alltid skönt när kroppen visar sig fungera. Ska på återbesök hos BM 4/9, är väl dumt att ens försöka innan det antar jag? Sprack inget, men vill ändå ha bekräftelse på att allt ser okej ut. Läkaren sa på återbesöket att jag bör vänta tills efter första mensen i alla fall innan det är okej att försöka igen. Jag vill inget annat än bli gravid igen, samtidigt som det antagligen kommer bli tufft både fysiskt och psykiskt.
    Vet precis hur du känner! Jag kunde inte bärga mig efter förlossningen och ville bara bli gravid igen... eller ja, jag vill ju det fortfarande. Men har det verkligen tufft nu till och från. Har gråtit många gånger sedan mensen kom sist. Menscykeln var så kort också... hoppas att den stabiliserat sig till den här månaden. Jag kommer troligtvis ha en riktigt jobbig graviditet psykiskt nästa gång det tar sig. Jag kommer nog vara sjuk av oro! Nästan så jag hoppas att jag blir sjukskriven så jag slipper oroa mig för hur arbetet påverkar mig iaf.
    Aries81 skrev 2012-08-18 19:07:32 följande:
    Hej på er! 
    Det har varit lite smått kaos i mitt liv nu efter semestern. Allt har varit sjukt jobbigt! Jag skulle ju inte jobba nu, skulle ju varit hemma med min lilla pojke :( Har inte direkt varit effektiv men men nu börjar jag landa på jobbet igen. 
    Idag har jag äntligen ägglossning! Här ska det liggas :) Jag hoppas hoppas att det tar sig! Mamma till 2, kanske vi blir gravida typ samtidigt, vore skoj att fortsätta följas, håller alla tummar och tår nu!    
    Håller tummarna åt dig! Jag har ägglossning någon gång nu i veckan som kommer. Kissar på stickor och hoppas få till det den här gången! Hoppas det tar sig för oss alla så vi kan stötta varandra i graviditeterna! Jag förstår att du tänker att du skulle vara hemma med ditt barn. Jag kan inte sluta tänka på hur tjock jag skulle vara nu, hur mycket jag skulle orka osv. Det närmar sig förlossningsdatumet och den dagen har jag en känsla av att kommer vara riktigt jobbig! Även tiden efteråt då jag nog kommer att gå och tänka som du! Usch! Än är den jobbigaste tiden inte riktigt över tror jag.
    camilla88 skrev 2012-08-18 20:08:51 följande:
    Hej  allihoppa

    jag har nyligen förlora våran ängladotter Ida, värkar gick igång kl 20:30 dagen förre och ja gick med värkar hela natten den 15:e och ja kännde inte rörelse på hela natten men ja trodde de skulle vara så för att jag tänkte på min min förra graviditet som var så med att dotter inte rördes sig så mkt medans ja hade värkar men ja tog fel denna gång =( , så 15 agusti åkte ja in till förlossningen med värkar kl 07 och strax efter så fick vi veta att det inte fanns ngt hjärtaktivt med våran dotter, då gick ja med värkar hela dagen och fick epinral å värksprinaldropp för att starta igång värkarna och slippa känna värkarna medans man vänta att födda sitt barn, så runt 12:15 var ja öppen helt och då var det dags att födda ut sin döttfödd barn å det var det hemska jag har varit med om för min tårar bara spruta och inte alls ville födde ut henne, så fick ja å min sambo se henne och säga farväl, det var en helt frisk och fin flicka som kom ut och nu har vi tagit massor med prover och obduktion har vi oxå tagit för förstå varför det som gick fel =(   och då väntar vi på svar och begravning är primärbokad den 31 agusti och vi har en dottter hemma här som stärker vår sorg jätte mkt,  och vi jätte sugan att bli gravida igen men det får vänta lite till tills jag har läkt och kommer säkert bli om ca 3-6 månader väntad här men man vet aldrig

    kramar
      
    Kram till dig! Hoppas du får några svar på varför det hände. Jag väntar fortfarande på svar från alla prover och obduktion (födde 16/6) , men läkaren sa att de troligtvis inte hittar någon anledning så jag är inställd på det. 
    Hoppas begravningen blir fin och att ni får mycket stöd från vänner och familj.

    Jag har varit hos kuratorn för första gången i fredags, känns skönt och jag hoppas jag blir gravid snart så hon kan stötta mig genom graviditeten. Tror jag kommer ha behov av samtalskontakt under tiden jag är gravid. Jag har haft en riktigt jobbig vecka och gråtit mycket. Jag håller på att mentalt förbereda mig på att ta fram min gravidbok och fylla i om förlossningen och födelsevikt. Känns sjukt jobbigt! Men tror samtidigt att det är ett viktigt steg i min bearbetning av sorgen. Ska nog ta ut bilder på Adam snart också och sätta i en ram jag köpt. Hur bearbetar ni det ni gått igenom? Någon som har något bra tips?
    I veckan har jag som sagt ägglossning så vi ligger lite varannan dag till dess jag får ett starkare streck på ägglossningsstickorna, då får det bli varje dag i ett par-tre dagar. Vill verkligen att det tar sig! Känns inte som att jag pallar motgångar alls. Har känslorna på utsidan verkligen. 



     
  • Elin85
    MammaTillTvå 86 skrev 2012-08-19 18:22:48 följande:
    Usch jag blir så ledsen när jag läser och ser hur många det är som gått igenom samma sak som jag. Jag kan bara rekommendera er att ut och gå på promenad 30 minuter om dagen. Det ska hjälpa jätte mycket i den mentala läkningen. Min kurator rådde mig till det och jag har varit ute och gått, joggat eller cyklat varje dag och faktiskt så förstår jag varför jag skulle göra det. Det går faktiskt lite lättare varje dag tack vare det. Fast i fredags var det riktigt tungt igen för då var det tre månaders dagen. Elin85: ja jag läste mig till att det kan komma en liten blödning vid ägglossning. Så jag hoppas verkligen att det var det. Vad skönt att du känner att det känns bra med kuratorn. Jag tror att det kommer vara väldigt jobbigt psykiskt vid en ny graviditet precis som du. Men det är som du säger att det känns skönt att ha stöd hos kuratorn då.
    Du har så rätt i att motion hjälper! Jag har sprungit en hel del sen 'det hände'. Är riktig mental läkning det. Jag har börjat jobba på en avdelning (är förskollärare) med små barn, det hjälper ju inte längtan efter ett syskon till Adam måste jag säga. Det är tungt då och då, bryter ihop titt som tätt. Trodde inte jag skulle göra det lika ofta nu efter att det gått en tid, undrar hur länge det ska behöva vara så? 
    Jag oroar mig så långt i förväg för allt... Önskar jag kunde slappna av och ta det lugnt bara!  Tjänar ingen nytta till att vara orolig... surt att det är så lätt att logiskt tänka så men det är svårare att införliva det 
  • Elin85

    Här är produktionsförsöket över för denna gången. Hade ÄL i fredags. Bara att hålla tummarna att det tar sig den här gången. Fick hålla en liten bebis igår kväll, grät som ett barn. Jösses va skadad jag känner mig.
    Håller tummarna för er brudar! 

Svar på tråden Tråd för oss som har änglabarn och försöker bli gravida