Anonym (vän) skrev 2012-06-15 12:24:51 följande:
Det är detta som är så sorgligt tycker jag, att en förälder som inte vill ha vv kan blockera det genom att vägra samarbeta. I det här fallet är min upplevelse att mamman gjort just så, skyllt på att de inte kan samarbeta för att minimera barnets tid med pappan. Nu har det iofs visat sig att de kunnat samarbeta om allt de behövt samarbeta om. Och självklart förstår jag att i fall där det verkligen är samarbetssvårigheter på riktigt är det inte bra för barnet med vv. Barnets bästa måste så klart komma först.
Tyvärr är det inte mycket att göra åt det. men, även om en förälder bedömer att de har stora samarbetssvårigheter så är det inte säkert att tingsrätten skulle bedöma situationen på samma sätt. Många föräldrar tycker att de har enorma svårigheter att samarbeta men i själva verket så är problemen inte alltid så allvarliga att växelvis boende inte skulle vara för barnets bästa.
Bor föräldrarna nära varandra? Kan de ha barnet i samma förskola/skola och kan barnet ha samma kompisar hemma på fritiden?