Hinder för växelvis boende?
Vilka möjligheter tror ni finns till växelvis boende i detta fall?
Föräldrarna hade levt tillsammans i många år och barnet var planerat, men på mammans initiativ separerade de när barnet var 5 månader. Barnet fick då förstås bo hos mamman, ammade osv. Pappan har hela tiden velat ha umgänge med barnet och utöka umgänget med hopp om en fungerande vardagsrelation. Mamman har hela tiden velat minimera barnets tid med pappan. Hon skyller på att han är en dålig pappa, vilket ingen annan kunnat visa, dagispersonal, bekanta osv intygar att han är en kärleksfull pappa.. Hon skyller också på att de inte kan samarbeta. Ansökte om enskild vårdnad men fick inte det. Pappan har jobbat mkt på samarbetet och det funkar nu, de kan t om gå tillsammans med barnet till BVC. Barnet är snart 4 år.
Pappan har som sagt var kämpat för mer umgänge, men inte begärt växelvis boende eftersom han velat visa att han kan kompromissa. Tyvärr tror jag han förlorat på det, för från sitt yrkande, som ju redan var mindre än vad han egentligen ville ha, tvingade rätten honom att förlika på ännu mindre umgänge efterom man ju måste kunna kompromissa! Nu har han barnet varannan helg (3 nätter) plus 1 vardagsnatt varannan vecka. Dessutom mer tid i samband med jul, sommarlov, påsk osv.
Jag tycker nu att pappan ska ge upp det där med utökat umgänge och försöka få växelvis boende. Det är ju ändå det som rekommenderas om inget talar emot det. Det har ju visat sig att barn som bor med båda sina föräldrar mår bättre än de som har en boendeförälder.
Det finns alltså inget (förutom mammans utsagor) som styrker att pappan skulle vara en dålig förälder. Föräldrarna bor bara någon km från varandra så det är inga problem med avstånd till förskola och sedan skola, kompisar, fritidsaktiviteter. Samarbetet funkar som sagt OK när mamman vill.
Så. vad tror ni, kan han få växelvis boende? Eller kan den ena föräldern (i det är fallet mamman) blockera växelvis boende genom att hävda att de inte kan samarbeta? Jag får ju intrycket att hon inte vill samarbeta just för att hon genom att hänvisa till dåligt samarbete ska kunna förhindra att barnet får mer tid med pappan.