Inlägg från: Anonym (Bilägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bilägare)

Ang bilskatt vid ägarbyte

Kom just hem med en ny bil. Den var avregestrerad men vi ställde på den innan vi åkte. Jag fick helt för mig att det är vi som får betala skattem, men när man kom hem i lugn och ro kommer jag på att så inte alls är fallet. Räkningen kommer att skickas till den person vi köpte av. Vad tycker ni? Borde man ha dåligt samvete över detta? Vad händer om han inte betalar? Vi fick bilen till ett bra pris.

• Svar på tråden Ang bilskatt vid ägarbyte
  • Anonym (Bilägare)

Den ställdes på i hans namn, gjorde det via en app, då ägarbytet inte gått igenom ännu. Han har aldrig betalt in någon skatt för detta året.

• Anonym (Bilägare)

Vi var i liknande situation när vi sålde en gammal bil. Det var vi som fick räkningen då. Så jo den kommer att komma till förra ägaren

• Anonym (Bilägare)

Jag antar att den ställdes på i hans namn för ställde på den via en app, ni som har iphone eller liknande vet säkert att det finns koder man kan scanna. Skannade det som stod på ägarbeviset, eftersom det inte skickats in ännu (kommer väll fram på måndag).. Den har stått avställd ett tag och skulle vart betald för ett par månadersedan. Vi sa inget om vem som ska betala skatten eller inte, det var bara jag som på plats fick för mig i mitt huvud att det är jag som ska betala. Han sa inget om det heller. Men räkningen kommer till honom, vad händer om han inte betalar? Vad gör vi då?

• Anonym (Bilägare)

Okej, väntar och ser vad som händer. Den ska vara betald om någon månad, kanske han vet om det eller så ringer han. Jag märker ju om ägarbytet gått igenom då man får papper på det

• Anonym (Bilägare)

Nej postade det inte tillsammans, har faktiskt aldrig gjordt det vid köp eller försäljning utan förra ägeren har gjort det, om det är jag som sålt eller köpt. Kvitto har vi.

• Anonym (Bilägare)

Han skulle skicka idag. Så det kommer fram på måndag. Någon räkning hinner inte komma fram innan dess

• Anonym (Bilägare)

Okej. Jag har aldrig sagt jag vägrar betala, undrade mest vad som är rätt och fel. Kan man inte på någon sätt se om den blir betald? Ex logga in på transportstyrelsen eller liknande?

• Anonym (Bilägare)

Okej.. Ska hålla utik dör tre veckor framåt, annars får jag ringa honom! Tack för era åsikter och hjälp!

• Anonym (Bilägare)

Nej stälde på bilen via nätet/app på iphone, alltså man scannar en ruta som fanns på det gula lappen/ägarbytet. Samtidigt fylde vi i ägarbytet. Den stäldes på idag och vi skrev dagens datum på pappret. Försäkring i vårat namn, inte för att det är samma sak, men ändå.

Svar på tråden Ang bilskatt vid ägarbyte