• Anonym (Bilägare)

Ang bilskatt vid ägarbyte

Kom just hem med en ny bil. Den var avregestrerad men vi ställde på den innan vi åkte. Jag fick helt för mig att det är vi som får betala skattem, men när man kom hem i lugn och ro kommer jag på att så inte alls är fallet. Räkningen kommer att skickas till den person vi köpte av. Vad tycker ni? Borde man ha dåligt samvete över detta? Vad händer om han inte betalar? Vi fick bilen till ett bra pris.

• Svar på tråden Ang bilskatt vid ägarbyte
  • Anonym

Jag tycker att det är självklart att den som ska köra bilen under perioden som skatten gäller för också är den som ska skatta för bilen. Nåt annat vore löjligt.

• annniel

Om det var avställd och ni ställde på dig i ditt namn kommer du att få en räkning. Förra ägaren kommer få tillbaka sina pengar om han redan betalt skatten. 

Om den ställdes på i förra ägarens namn blir han ansvarig för att betalning kommer in. Betalar han inte kan ni inte köra bilen.  

• Frontline

Skatten kommer nog att komma till er så fort ägarbytet är inne och registrerat.
    Säljaren har absolut ingen anledning att betala den och kan helt enkelt slänga räkningen, det som händer är att det kommer att bli hur dyrt som helst ju längre ni väntar med att själva betala in den,..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Bilägare)

Den ställdes på i hans namn, gjorde det via en app, då ägarbytet inte gått igenom ännu. Han har aldrig betalt in någon skatt för detta året.

• Frontline

Enligt detta bör det vara han som betalar

Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen.

Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Bilägare)

Vi var i liknande situation när vi sålde en gammal bil. Det var vi som fick räkningen då. Så jo den kommer att komma till förra ägaren

• annniel
    Anonym (Bilägare) skrev 2012-06-15 18:05:33 följande:
    Den ställdes på i hans namn, gjorde det via en app, då ägarbytet inte gått igenom ännu. Han har aldrig betalt in någon skatt för detta året.
    Ok, då kommer han att vara ansvarig för att den skall betalas. Mycket konstigt att ni ställde på den i HANS namn....så brukar man inte göra...

Men har ni kommit överens om att du skall betala skatten ska du naturligtvis göra det. Muntliga avtal gäller. Plus att om ni sagt att du skall göra det och sedan ångrar dig blir han nog sur och kan strunta i att betala den...då får du inte köra bilen. 

För övrigt är det självklart att den som skall nyttja bilen (nya ägaren) skall betala skatten. Sunt förnuft.  
  • Sweet life

OM skatten ska vara betald den här månaden och han står som ägare när man går in i den här månaden så är det han som blir betalningsansvarig. Är det inte så att den ska betalas den här månaden, så kommer det var NI som betalninskyldiga...

Trodde vi gått igenom det här förut i detta forum med dom som försökte lura en stackars gubbe på pengarna....

• Anonym (Bilägare)

Jag antar att den ställdes på i hans namn för ställde på den via en app, ni som har iphone eller liknande vet säkert att det finns koder man kan scanna. Skannade det som stod på ägarbeviset, eftersom det inte skickats in ännu (kommer väll fram på måndag).. Den har stått avställd ett tag och skulle vart betald för ett par månadersedan. Vi sa inget om vem som ska betala skatten eller inte, det var bara jag som på plats fick för mig i mitt huvud att det är jag som ska betala. Han sa inget om det heller. Men räkningen kommer till honom, vad händer om han inte betalar? Vad gör vi då?

• Sweet life
    Anonym (Bilägare) skrev 2012-06-15 18:24:00 följande:
    Jag antar att den ställdes på i hans namn för ställde på den via en app, ni som har iphone eller liknande vet säkert att det finns koder man kan scanna. Skannade det som stod på ägarbeviset, eftersom det inte skickats in ännu (kommer väll fram på måndag).. Den har stått avställd ett tag och skulle vart betald för ett par månadersedan. Vi sa inget om vem som ska betala skatten eller inte, det var bara jag som på plats fick för mig i mitt huvud att det är jag som ska betala. Han sa inget om det heller. Men räkningen kommer till honom, vad händer om han inte betalar? Vad gör vi då?
    Om han inte betalar kommer ni inte kunna köra bilen innan den är betald.. Så enklast är att ringa och be att få OCR-nr och betala in den själva...
Svar på tråden Ang bilskatt vid ägarbyte