• Anonym

Ang bilskatt vid ägarbyte

Jag tycker att det är självklart att den som ska köra bilen under perioden som skatten gäller för också är den som ska skatta för bilen. Nåt annat vore löjligt.

• Anonym

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till. Men så här blev det iaf för min del:

Jag fick en räkning på fordonsskatten en gång, den skulle vara betald inom x antal dagar. Jag ställde genast av bilen eftersom jag inte använde den och heller inte hade råd att betala räkningen. En vän ville ta över bilen och fick därför ta bilen till vrakpris. Jag vad dock tydlig med att en räkning på fordonsskatten skulle dyka upp illa kvickt så snart han ställde på bilen- inom några veckor fick han räkningen och den stod i hans namn, inte mitt, trots att jag ägde bilen under den månad som skatten egentligen skulle betalats (men inte behövde betalas eftersom bilen var avställd). 

• Anonym

Då blir det ni som får räkningen.

• Anonym
    Anonym (Bilägare) skrev 2012-06-15 19:24:21 följande:
    Okej.. Ska hålla utik dör tre veckor framåt, annars får jag ringa honom! Tack för era åsikter och hjälp!
    Varför ringer du inte bara direkt och kollar??? Om du skall betala skatten kanske det är bra att veta lite i förväg?
  • Anonym
    Anonym (jobbar) skrev 2012-06-15 20:51:46 följande:
    Jag jobbar på en bilfirma och vi ställer alltid av alla bilar vi byter/köper in. När dom sedan säljs så gör vi ägarbyte och påställning samtidigt vilket medför att skattefakturan alltid kommer till nya ägaren. 

Det verkar som folk i allmänhet tycker att det är helt normalt att skatten betalas av brukaren dvs nya ägaren, då det aldrig hänt att någon ringt och undrat eller protesterat mot detta.

Ja men självklartFlört
Svar på tråden Ang bilskatt vid ägarbyte