• Anonym (Bilägare)

Ang bilskatt vid ägarbyte

Kom just hem med en ny bil. Den var avregestrerad men vi ställde på den innan vi åkte. Jag fick helt för mig att det är vi som får betala skattem, men när man kom hem i lugn och ro kommer jag på att så inte alls är fallet. Räkningen kommer att skickas till den person vi köpte av. Vad tycker ni? Borde man ha dåligt samvete över detta? Vad händer om han inte betalar? Vi fick bilen till ett bra pris.

• Svar på tråden Ang bilskatt vid ägarbyte
  • Kews
    Sweet life skrev 2012-06-15 18:26:34 följande:
    Om han inte betalar kommer ni inte kunna köra bilen innan den är betald.. Så enklast är att ringa och be att få OCR-nr och betala in den själva...

Det här. Riskera inget annat nu när ni har produkten och säljaren fått sitt.
  • Anonym (Bilägare)

Okej, väntar och ser vad som händer. Den ska vara betald om någon månad, kanske han vet om det eller så ringer han. Jag märker ju om ägarbytet gått igenom då man får papper på det

• Sweet life
    Anonym (Bilägare) skrev 2012-06-15 18:31:49 följande:
    Okej, väntar och ser vad som händer. Den ska vara betald om någon månad, kanske han vet om det eller så ringer han. Jag märker ju om ägarbytet gått igenom då man får papper på det
    Postade ni ägarbytet tillsammans?
  • Anonym (Bilägare)

Nej postade det inte tillsammans, har faktiskt aldrig gjordt det vid köp eller försäljning utan förra ägeren har gjort det, om det är jag som sålt eller köpt. Kvitto har vi.

• Sweet life
    Anonym (Bilägare) skrev 2012-06-15 18:39:17 följande:
    Nej postade det inte tillsammans, har faktiskt aldrig gjordt det vid köp eller försäljning utan förra ägeren har gjort det, om det är jag som sålt eller köpt. Kvitto har vi.
    Ja, han kan ju vägra att posta det om ni inte betalar skatten t ex....

Man ska alltid ha för vana att posta det tillsammans....
  • Anonym (Bilägare)

Han skulle skicka idag. Så det kommer fram på måndag. Någon räkning hinner inte komma fram innan dess

• Heer

Om jag inte minns fel ska skatten vid påställning vara betald efter 21 dagar annars blir det användarförbud. Ni kommer inte få något brev eller information utan allt går till säljaren. Mitt råd är att ta kontakt med säljaren och göra upp.

• Anonym

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till. Men så här blev det iaf för min del:

Jag fick en räkning på fordonsskatten en gång, den skulle vara betald inom x antal dagar. Jag ställde genast av bilen eftersom jag inte använde den och heller inte hade råd att betala räkningen. En vän ville ta över bilen och fick därför ta bilen till vrakpris. Jag vad dock tydlig med att en räkning på fordonsskatten skulle dyka upp illa kvickt så snart han ställde på bilen- inom några veckor fick han räkningen och den stod i hans namn, inte mitt, trots att jag ägde bilen under den månad som skatten egentligen skulle betalats (men inte behövde betalas eftersom bilen var avställd). 

• Anonym (Bilägare)

Okej. Jag har aldrig sagt jag vägrar betala, undrade mest vad som är rätt och fel. Kan man inte på någon sätt se om den blir betald? Ex logga in på transportstyrelsen eller liknande?

• Frontline
    Anonym (Bilägare) skrev 2012-06-15 19:05:39 följande:
    Okej. Jag har aldrig sagt jag vägrar betala, undrade mest vad som är rätt och fel. Kan man inte på någon sätt se om den blir betald? Ex logga in på transportstyrelsen eller liknande?
    Här kan du kika

www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Bilägare)

Okej.. Ska hålla utik dör tre veckor framåt, annars får jag ringa honom! Tack för era åsikter och hjälp!

• Anonym (jobbar)

Jag jobbar på en bilfirma och vi ställer alltid av alla bilar vi byter/köper in. När dom sedan säljs så gör vi ägarbyte och påställning samtidigt vilket medför att skattefakturan alltid kommer till nya ägaren. 

Det verkar som folk i allmänhet tycker att det är helt normalt att skatten betalas av brukaren dvs nya ägaren, då det aldrig hänt att någon ringt och undrat eller protesterat mot detta.

• elmadumle

Ni kryssade i påställningsrutan när ni skrev i ägarbytet? då blir det ni som får räkningen på skatten.

• Anonym (Bilägare)

Nej stälde på bilen via nätet/app på iphone, alltså man scannar en ruta som fanns på det gula lappen/ägarbytet. Samtidigt fylde vi i ägarbytet. Den stäldes på idag och vi skrev dagens datum på pappret. Försäkring i vårat namn, inte för att det är samma sak, men ändå.

• Anonym

Då blir det ni som får räkningen.

• Anonym
    Anonym (Bilägare) skrev 2012-06-15 19:24:21 följande:
    Okej.. Ska hålla utik dör tre veckor framåt, annars får jag ringa honom! Tack för era åsikter och hjälp!
    Varför ringer du inte bara direkt och kollar??? Om du skall betala skatten kanske det är bra att veta lite i förväg?
  • Anonym
    Anonym (jobbar) skrev 2012-06-15 20:51:46 följande:
    Jag jobbar på en bilfirma och vi ställer alltid av alla bilar vi byter/köper in. När dom sedan säljs så gör vi ägarbyte och påställning samtidigt vilket medför att skattefakturan alltid kommer till nya ägaren. 

Det verkar som folk i allmänhet tycker att det är helt normalt att skatten betalas av brukaren dvs nya ägaren, då det aldrig hänt att någon ringt och undrat eller protesterat mot detta.

Ja men självklartFlört
Svar på tråden Ang bilskatt vid ägarbyte